Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 7, 2023

Балканите са сеизмичен район

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-02-2023
в Брой 7, 2023
A A
На 4 март 1977 г. във Вранча, Румъния, става едно от най-силните земетресения в Европа през втората половина на ХХ век с магнитуд 7,2, което има фатални последици и у нас – загиват повече от 120 души, предимно в района на Свищов

Доц. Пламена
РАЙКОВА
– сеизмолог, ръководител на катедра „Сеизмология и сеизмично инженерство“ към НИГГГ – БАН

Балканите са сеизмичен район
Балканският полуостров е най-активният сеиз-
мичен възел от Алпо-Хималайския сеизмичен пояс. Голяма част от активността, която се наблюдава, е в района на Хеленската арка – това е районът, обхващащ части от Гърция през Кипър и Родос до Югозападна Турция; Анадолската разломна система – Централна и Източна Турция; Струмско-Родопската зона, която е свързана с района на Кресна. Към този списък може да добавим и Завоя на Карпатската дъга – това е сеизмогенната зона Вранча в района на Румъния. Това са „огнищата“ на Балканите, които в исторически и съвременен план се характеризират с най-висока сеизмичност.
Особености на земетресението в Турция и Сирия
Земетресението в Турция и Сирия от 6 февруари 2023 г.
се реализира на разлом, в който не се беше случвало земетресение от близо 100 години. Има исторически данни за това, че там е имало земетресения с магнитуд между 7 и 8. Настоящото е част от структура, разположена на границата между три плочи: между двете микроплочи – Анадолската и Арабската, които взаимодействат с Африканската плоча. Самата Турция се намира на т.нар. Анадолска микроплоча, а разрушителното събитие се реализира на триграничието на плочите по Източноанадолския разлом. България се намира на голямо разстояние от него, а самите структури нямат никаква директна връзка със страната ни, така че да може да окаже съответно влияние и възможност да се реализира земетресение. Ако това се случи по линия на Северноанадолския разлом, който минава и през Истанбул,
тогава е възможно да има въздействие и върху България.
Предвидимост на земетресенията
Не е възможно да се предскаже подобно събитие. Но се разработват т.нар. сеизмични сценарии, които на базата на историческата сеизмичност на даден район могат да предвидят и оценят бъдещите последствия и щети. По този начин може да се даде повече информация как да бъдем по-подготвени за евентуално земетресение.
Подготвени ли сме за трусове с висок магнитуд?
Смятам, че подготовката за реакция при земетресения трябва да започне още в училище. Доколкото зная, повечето ученици не са запознати с действията при подобни събития. Аз самата съм на 34 години и нито в училище, нито след това съм участвала в такова обучение. Моето дете е в детска градина, но там също не правят „тренировки“ за подобен сценарий. Затова не съм сигурна как бихме могли да очакваме адекватна реакция при евентуално земетресение. Мисля, че не е излишно да има повече инструкции по тази тема, защото все пак страната ни се намира в сеизмичен район. Добрата новина е, че в момента сме в сеизмично затишие, но никой никъде не е застрахован от подобни явления. Затова да бъдем подготвени, е от полза за всички.
Разрушителните трусове у нас
На 4 април 1904 г. в района на Крупник и Кресна (Струмска сеизмична зона), са регистрирани най-разрушителните исторически земетресения в България с най-висок магнитуд 7.3 и 7.8 по Рихтер.
Т. нар. Чирпанско земетресение от април 1928 г. има своите характерни особенос-
ти, тъй като в продължение от четири дни се реализират два силни труса. Първият е регистриран в района на Чирпан на 14 април с магнитуд от 6.8 по Рихтер. То нанася опустошителни разрушения на града, околните села и Първомай. Вторият трус е на 18 април в района на Пловдив и е от 7.1 по Рихтер – отново разрушителен за града и околностите. На 25 април, отново в Маришката зона, се реализира трети трус с магнитуд от 5.7 по Рихтер, от който най-силно е засегнат град Гълъбово.
Това са земетресения, за които са правени подробни изследвания. Те са реализирани в близост до т.нар. Маришка разломна система.
В тази поредица от трусове едно от най-интересните неща, наблюдавано от колегите, е установената денивелация на терена – преди земетресението и след първите два труса. Появяват се два основни разлома, които са почти успоредни един на друг. Смята се, че след второто земетресение от 18 април 1928 г. се образува разлом с дължина около 141 км, плюс множество по-малки разломи, които са част от основния. Установено е и пропадане на почвата, което достига до 2.5 – 3 метра. Това е едно от малките подобни изследвания и измервания на „преди“ и „след“ подобно разрушително събитие за тогавашното време.
Най-критичните земетръсни зони в страната
Предвид историческите данни, които имаме за България, може да характеризираме зоните с най-голяма сеизмична опасност.
– Районът на Крупник, зона Кресна – мястото на най-разрушителния трус у нас.
– Районът на Шабла – през 1901 г. там е имало много силно земетресение с магнитуд 7.1 по Рихтер.
– Районът на Горна Оряховица и Велико Търново – най-силното известно земетресение в тази зона е събитието от 14 юни 1913 г. в близост до Горна Оряховица с магнитуд M=6.8 и интензивност
I0=9 – 10 МШК. Разрушени са Горна Оряховица – до 95%; Велико Търново, Лясковец и Долна Оряховица – до 80%. Сериозно засегнати са и много други селища. Площта, на която е усетено земетресението, е оценена на около 400 000 кв. км.
– Районът на Пловдив – предвид трусовете от 1928 г. в Маришката разломна система.
– Районът на София – в исторически план в Софийско
не са наблюдавани много земетресения с магнитуд над 7 по Рихтер. Проблемът в столицата е нейното силно презастрояване и пренаселеност, което увеличава рисковете при събитие от подобен характер.
Настоящата сеизмична обстановка в България
В момента сме слабо активен район. Нямаме регистрирани земетресения с магнитуд над 3, които могат да бъдат осезаеми за хората. И през изминалата година наблюдавахме подобна обстановка. Най-силното земетресение с магнитуд от 4.5 беше в района на Провадия, като това се смята за умерено събитие.

Your Image Description

Свързани статии:

Сърцето на Земята Какво да правим при трус Някои хора може да имат имунитет срещу коронавируса от SARS 1 Приобщаването работи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Най-страшните земетресения в България – разкази на очевидци

Следваща статия

Сърцето на Земята

Следваща статия
Сърцето на Земята

Сърцето на Земята

Проф. Найден Шиваров, директор на Националния STEM център: Поддържаме гореща линия за въпроси на педагози за STEM обучението

Проф. Найден Шиваров, директор на Националния STEM център: Поддържаме гореща линия за въпроси на педагози за STEM обучението

Слова на почит към Апостола

Слова на почит към Апостола

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"