Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 7, 2023

Проф. Найден Шиваров, директор на Националния STEM център: Поддържаме гореща линия за въпроси на педагози за STEM обучението

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-02-2023
в Брой 7, 2023
A A
Проф. Найден Шиваров завършва докторантура по роботика в Техническия университет Виена, Австрия. Ръководи секция „Киберфизични системи“ в Института по информационни и комуникационни технологии – БАН. Изследователските му интереси са в сферата на учебна и сервизна роботика, мехатроника,
киберфизични системи, индустрия 4.0, IoT.
Преподавател по сервизна и учебна роботика и ръководител на петима докторанти. Има множество публикации в областта на роботиката и киберфизичните системи в специализирани национални и международни издания, индексирани и реферирани в световните бази данни с научна информация Scopus и Web of Science. Изобретател е на полезен модел № 2056 и патент № 66853 B1 „Автономен персонален сервизен мобилен робот“.
Координатор на два проекта по програмата „Еразъм+“ – „Мрежа от клубове по роботика“ и „Robo STEAM – Inclusive Technologies“.
Ръководи Националния STEM център от март 2022 г.

Разговора води
Стоян СТОЯНОВ

Г-н Шиваров, каква е основната мисия на Националния STEM център и кои са предизвикателствата пред неговата дейност?
– Основната мисия на Националния STEM център е да преведе преподавателите през целия процес на създаване на училищна STEM среда – от консултиране на училищата в петте направления, по които могат да направят своите центрове; през съдействие относно въпросите, които ще възникнат при изготвянето на проектните предложения; до включване в процеса на обучение на учителите в областта на STEM.
Както се вижда, този процес е многопластов и най-голямото предизвикателство е, че на практика, всички български държавни и общински училища трябва да се подготвят за реализирането му за кратко време. Финансирането на инвестиционния проект „STEM центрове и иновации в образованието“ е по Механизма за възстановяване и устойчивост, като трябва да се реализира до 2026 г.

– Кои са основните направления в дейността на Центъра и какви резултати се очакват?
– Основните направления са пет – „Природни науки“, „Математика и информатика“, „Роботика и киберфизични системи“, „Зелени технологии и устойчиво развитие“ и
„3D дизайн и прототипиране“.
По другия компонент в този проект Националният STEM център и предвидените за изграждане три регионални звена в Ковачевци, Ястребино и Хисаря ще имат лаборатории, оборудвани в същите пет направления. Целта е тези четири центъра, разположени в различни точки на страната, да осигуряват равен достъп до обучение на всички учители и ученици.
– Докъде стигна оборудването на Националния STEM център и откога в него ще се провеждат обучения?
– Крайният срок за реализиране и на двата компонента – и на базите на Националния STEM център, и на STEM центровете в училищата, е 2026 година. Което означава, че дотогава трябва да имаме изградени и оборудвани гореспоменатите лаборатории, които да са готови за провеждане на обучения.
Но за да подпомогнем училищата на по-ранен етап, в базата на Националния STEM център в София създадохме мини демолаборатория, която включва примерно оборудване. И в момента от цялата страна при нас идват групи директори и учители, които на този етап не се обучават, но могат да се запознаят с оборудването и да го тестват.

– Какви дейности предвижда Националният STEM център през настоящата година за педагози и ученици?
– Продължаваме с дейността, за която вече разказах – демонстрации от експертите на Националния STEM център пред посетителите преподаватели. На интернет страницата ни има две важни неща в тази връзка – едното е горещата линия, на която колегите отговарят на въп-
роси, свързани със STEM, а другото е библиотеката с безплатни обучителни ресурси. Те представляват готови интегрирани уроци, които преподавателите могат да ползват в часовете си. През настоящата година планираме тази библиотека постоянно да се обогатява и допълва.

– Кога ще започне изграждането на трите регионални центъра и каква ще е спецификата на тяхната дейност?
– Процедурата за изграждане на Националния и трите регионални STEM центъра бе открита съвсем наскоро, така че сме в самото ѝ начало. Крайният срок, както споменах, е 2026 г.
Регионалните STEM центрове ще подпомагат Националния център, като осигуряват условия за организиране и провеждане на конгреси, конференции, семинари и обучение на учители, педагогически специалисти и други. В тях ще се извършва и подготовка на деца и ученици за участие в национални и международни олимпиади, състезания, конкурси и други форми на занимания по интереси. Разпределянето на занятията и ресурсите в различни области има за цел да осигури по-добър обхват и достъп до новоизградените центрове за ученици, учители, деца и родители, включително на уязвими социални групи.

– Какви са общите инвестиции в четирите STEM центъра?
– По Националния план за възстановяване и устойчивост са предвидени около 37 млн. лв. за ремонт, за изграждане и оборудване на регионалните лаборатории и залите за обучение, както и на базите за настаняване.

– Директори от страната повдигнаха въпроса за типовите спецификации към оборудването, което ще бъде закупувано за изграждане на STEM центрове. Доколкото знам, те са подготвени от Националния STEM център – в крайна сметка, те задължителни ли ще бъдат за всички кандидати, или са минимална рамка за техническото оборудване?
– Т.нар. типови спецификации винаги са били минимални, а не задължителни. Целта на типизирането не е да се наложи определено оборудване, а примерното такова да е ориентир какво може да има в една STEM лаборатория.
Минимални изисквания означава, че училището, според спецификата на своя профил, може да надгради и да избере апаратура с по-високи параметри. Едни са потребностите на основно училище, други – на природо-математическа гимназия например.
Също така е важно да се уточни, че ако училището има специфичен профил – например хранително-вкусова промишленост, и има нужда от оборудване, непосочено в списъка с типови спецификации, то може да го закупи, стига тази необходимост да бъде аргументирана в проектното предложение и да бъде гарантирано съответното обучение.

– Националният STEM център е получил акредитация за координатор по Програма „Еразъм+“, което ще позволи български учители и ученици да се запознаят на място с практиките във водещи в STEM обучението европейски държави. Кога и къде ще започнат такива мобилности?
– Мобилностите по „Еразъм+“ са предвидени след 1 юни 2023 г. В момента установяваме контакти с приемащи учебни заведения в Австрия, Германия, Англия, Франция, Испания и Италия, които имат опит в преподаването на STEM. Предстои в следващите няколко години консорциумът от училища, които Националният STEM център координира, да се разраства.
За нас най-важно е процесите по обучение да вървят паралелно с изграждането на училищната STEM среда, за да може в края на проекта всяко българско училище да има своя успешно реализиран STEM център и своите подготвени учители.

 

В рамките на един от модулите на Националната програма „Иновации в действие“ Националният STEM център изработва препоръки и методология за учители за преподаване в STEM среда в областта на природните и инженерните науки, математиката и технологиите с цел повишаване на образователните резултати на учениците, придобиване на система от компетентности, развитие и кариерно ориентиране на учениците, насочването им към технологични професии, професиите на бъдещето, инженерни науки и природо-математическо знание.
Разработват се и ресурси – модели за STEM образование, които ще бъдат популяризирани.
Освен това се разработват и критерии, индикатори и методология за прилагане, анализ и оценка на училищните обучителни ресурси и инструментариум за STEM. Прилагането на критерии и измерими индикатори за приложимост на създадените обучителни ресурси ще допринесе както за по-ефективното им приложение, така и за по-мотивираща среда за подготовка за нови обучителни ресурси в училищата.

Your Image Description

Свързани статии:

Трябва всички училища да влязат в XXI век Не може да избягаме от земята За малкия град с големите възможности и някои трудности Ученето един от друг обединява хората

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сърцето на Земята

Следваща статия

Слова на почит към Апостола

Следваща статия
Слова на почит към Апостола

Слова на почит към Апостола

ОУ „Васил Левски“ – Белене, почита патрона си

ОУ „Васил Левски“ – Белене, почита патрона си

В ход е дигиталното обучение

В памет на Дякона

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"