Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 8, 2023

Кадри за родния край

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
22-02-2023
в Брой 8, 2023
A A

Професионалната гимназия по селско стопанство „Хан Аспарух“ в град Исперих, област Разград, отваря врати през 1959 г. в отговор на острата нужда от механизатори в селското стопанство. Създадено е на мястото на бивши казарми. До 2000 г., когато е построена главната сграда, уроците са се провеждали в малки отделни стаи.

Най-желаната паралелка в гимназията е „Механизация на селското стопанство“

Стела МАРИНОВА

Една учителска стая по средата и разпръснати сгради с различни класни стаи. Това предизвиква носталгия у по-възрастните колеги. Било е доста романтично, но отоплението е било на дърва и въглища. Сега сме газифицирани“, казва пред „Аз-буки“ директорът на гимназията Сали Назиф.
През 2016 г. училището сменя статута си от държавно на общинско. Това дава възможност да бъдат одобрени по програма „Региони в растеж“. С проект за 1,3 млн. лв. е извършен ремонт на основната сграда, която е и санирана, сменена е изцяло отоплителната система, изградена е мултифункционална спортна площадка. Мазето е превърнато в актова зала, а кабинетите са оборудвани с лаптопи и проектори.
Специалностите, които гимназията предлага, са предимно в сферата на селското стопанство, има и в сферата на туризма, както „Икономическа информатика“. „Ние сме училището с най-много местен патриотизъм. Опитваме се да възпитаваме учениците в любов към нашия край. Повечето наши кадри се реализират тук, по земеделските фирми масово са наши ученици – казва Назиф. – За съжаление, с развитието на технологиите на земеделците им трябва все по-малко работна ръка. Всичко се механизира и изисква много по-квалифициран труд и компетентност, но се опитваме да сме в крак с нещата.“ По думите на директора съвременният земеделец задължително трябва да има понятие от технологии, трябва да бъде предприемач, да умее да се предлага, да разполага с добра техника. А за да борави с нея, да знае и чужд език. За целта учениците имат обучение по чужд език по професия, за да научат специфичните термини и технологията.
В края на миналата година гимназията започва работата по проект „Ученически практики 2“. До момента училището е подписало договори за провеждане на практиките с 11 фирми, земеделски кооперации и производители. В тях 37 от гимназистите ще проведат 240-часова практика, като за това ще получат и заплащане под формата на стипендия. Те са ръководени от петима преподаватели от училището, а от всяка фирма има осигурен по един наставник на петима ученици. В училището са създадени и две учебно-тренировъчни фирми, в които са ангажирани общо 20 ученици. Прези година учебната фирма на възпитаници на гимназията завоюва първа награда в категория „Реклама в „Инстаграм“ на Панаира на учебно-тренировъчните фирми.
Тази учебна година в дневна форма се обучават 352 ученици. Броят им обаче намалява заради обезлюдяването на района. „Всяка година около 20 ученици, или колкото за една паралелка, заминават в чужбина. След Х клас интересът към образованието намалява. Тогава младежите вече търсят работа. Затова се опитахме да направим прием в дуално обучение в най-желаната паралелка – „Механизация на селското стопанство“, обяснява директорът. Допълва, че има интерес към нея и първо тя се пълни. Но проблемът е, че в VIII клас приемът не е толкова осъзнат и родителите насочват децата си да кандидатстват в модерните паралелки. А после се оказва, че не всички желаят да се подготвят за точно избраната професия.
Намаляващият брой ученици се отразява и на школския бюджет. Но гимназията се справя благодарение на собствени приходи. Разполагат с два учебни трактора и два, с които обработват нивите. Имат и два комбайна, единият от които използват за жътва.
„Доста прилични приходи имаме, благодарение на които успяваме да свършим немалко работа. Тази година в бюджета на училището са вкарани 340 000 лв. от двете жътви, но и разходите са сериозни – около 150 000 лв. 2022 г. беше по-сложна. Ако нямахме собствени средства, щеше да бъде доста проблемна за нас“, казва Назиф.
Екипът на гимназията се опитва да бъде в крак с технологиите. По проект за дуалното обучение се сдобива със симулатор на трактори и самоходни машини. Училището разполага и с версия на играта Farming Simulator. „Закупихме симулатора, защото училищата не разполагаме с толкова модерна техника. В един момент учениците излизат от училище с подготовка на нашите машини или на тези по време на практики – обяснява директорът. – Сега още от VIII клас имат желание за практика. В часовете по практика колегите им залагат часове за работа със симулатора и се получават по-добре нещата. Надявам се учениците да бъдат по-подготвени, след като излязат от училище, защото на земеделските кооперации им трябва обучена работа ръка.“
Бизнесът също помага за подобряване на учебната база.
С подкрепата на пет фирми, които осигуряват част от средствата за програма „Подобряване на учебно-техническата база“ по НП „Професионално образование и обучение“, ПГСС „Хан Крум“ се сдобива с учебен автомобил, който да се използва за придобиване на правоспособност категория В. Закупуват и макет на автомобил с реален двигател с напречен разрез, за да могат учениците да виждат как работят системите в него.
Част от преподавателите също залагат на новите технологии в часовете. Хит сред учениците са уроците с Kahoot, които са им интересни, защото ползват телефоните си и в същото време запомнят материала. Назиф споделя, че посещава урок по български език и литература и остава впечатлен, че гимназистите знаят всички произведения от западноевропейската литература благодарение на приложението.
„Нашата образователна система е консервативна, трудно навлизат новостите, особено в малките региони и училищата с по-възрастни преподаватели. Може би имаме стереотипи и не допускаме новите технологии да навлязат в живота ни, но младото поколение е различно“, казва директорът. И подчертава, че най-важното е да събудят интереса на учениците. Опитват се да правят клипове в YouTube, обмислят да правят и уроци в „Тик ток“. „Навлизаме в социалните мрежи, за да говорим на техния език. Трябва да се пригодим към тях, не става да ги караме да учат насила“, казва Назиф.
Споделя още, че за съжаление, ковид вълната погубва двама опитни учители пред пенсия и един от механиците. Затова се налага екстремно да подмени състава. Тогава в училището се завръщат негови бивши възпитаници. Единият от трактористите е завършил през 2019-а и е печелил националното състезание „Млад фермер“. Друг бивш възпитаник завършва Русенския университет „Ангел Кънчев“ и сега е учител по трактори и автомобили.
„Сформира се млад екип, който има желание за работа. Това ми харесва най-много у тези момчета. Много са в час и с технологиите“, заявява директорът. Разказва, че младите преподаватели са направили комбиниран урок, който много се харесал на гимназистите. „Надявам се това да привлича още млади хора, които да имат желание да се реализират и да останат тук“, споделя Назиф.
По проект по „Еразъм+“, свързан с предприемачеството, педагогическият екип също се опитва да покаже добри примери с бивши
възпитаници. В продължение на година учениците ще се срещат с успешни местни бизнесмени, за да се убедят, че могат да се справят и в родното си място.
Директорът подчертава, че много държи учениците да научат българския език. „Това е основният проблем в нашия регион. Поне 70% от децата са билингви и обучението по български език е проблем. Повечето деца не се справят, защото не знаят езика. Във всяка държава официалният език трябва да се владее перфектно“, казва Назиф. По думите му проблемът идва от бездействието на голяма част от родителите. Затова навсякъде, където ходи в общността, се опитва да обърне внимание на този проблем. В училище пък гимназистите имат допълнителни часове по български.

Your Image Description

Свързани статии:

Любим предмет: математика Училища в облака Свищовската гимназия „Алеко Константинов“ с център за професии на бъдещето ДГ „Незабравка“ в Разград с нова сензорна стая

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Училището с най-много учебни фирми в света

Следваща статия

Всеки ученик ще се обучава в STEM център

Следваща статия
Всеки ученик ще се обучава в STEM център

Всеки ученик ще се обучава в STEM център

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Изкуственият интелект няма да измести учителите

56% от европейците искат повече пари за борба с кризата

Създават културна екосистема в Европа

Последни публикации

  • Заради Родопа планина – различното преживяване
  • На закуска с директора
  • Красотата на съвременната наука
  • Изкуството да вдъхновяваш
  • Тайните на залива Тауклиман
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2025, година XCVII
  • Изучаване на действието умножение на естествени числа с едноцифрано число – анализ на актуалното състояние в учебните комплекти По математика за четвърти клас
  • Интеграцията на stem обучение и образователната стая на загадките в началния образователен етап – Предпоставка за иновативно и ангажиращо учене
  • Steam компетенции при учениците от начален етап
  • Parental Control and Use of the Internet Among Elementary School Students
  • Образователни аспекти на музикалнопедагогическия подход „Oрф-Шулверк“: приложение на модел за обучение на студенти – бъдещи учители
  • Прилагане на компетентностния подход. И междупредметни връзки в урок по извънкласно четене . За жанра легенда
  • Multimodal Communication in Physical Education Classes
  • “Learning Through Research” аs а Strategic Direction оf Modernization оf Higher Education
  • Competence for Social Pedagogical Practice: What Do Students Tell Us?
  • Под повърхността: социалнопедагогически анализ на особеностите на култура на бедността при млади хора В ситуация на относителна бедност
  • Софийският университет събира българисти и слависти
  • „Летен университет“ през август в Китен
  • Министър Красимир Вълчев се включи в училищна инициатива за популяризиране на спорта сред децата
  • Как се създават хотели за насекоми
  • Специалност „Право“ отново е най-предпочитана в Софийския университет
  • Форум събира млади учители в Арбанаси

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"