Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 9, 2023

Да бъдем точни, използвайки деепричастия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-03-2023
в Брой 9, 2023
A A

Михаела МОСКОВА*

В английския език употребата на конструкции със сегашно причастие (-ing форми) е широко разпространена. Характерно за тях е, че те изразяват едновременност на действието, което назовават, с друго действие в изречението и се отнасят към същия подлог. Деепричастията в българския език имат същите особености и затова са предпочитани преводни еквиваленти на -ing формите. Но са възможни и грешки, например: Баща си загубих, изпълнявайки служебния си дълг – това е реплика от англоезичен филм със субтитри, с която трябва да се предаде информацията, че героят е загубил баща си, докато бащата е изпълнявал дълга си. Какво не е наред в примера?
Очевидно е, че едното условие е изпълнено и става дума за едновременност на действията, изразени със загубих и изпълнявайки. Така употребено обаче, деепричастието би трябвало да се свързва с подлога, който в случая не е бащата. Подлогът в нашия пример не е изразен, но може да се установи от окончанието на глаголната форма, изпълняваща функцията на сказуемо – загуб-их (форма за 1 л., ед.ч.), тоест аз, говорещият е подлог. Така деепричастието изпълнявайки се отнася към дълга на разказвача, а не към този на неговия баща, какъвто е всъщност смисълът на изказването. За да се избегне двусмислието, като се запази отношението на едновременност между двете действия, изречението може да се трансформира по следния начин: Баща си загубих, докато (той) изпълняваше служебния си дълг. или Баща ми почина, изпълнявайки служебния си дълг.
В обобщение нека припомним, че деепричастието се използва правилно, когато действието, което то назовава, е едновременно с действието, изразено от сказуемото в изречението, и двете се отнасят към един и същи подлог. Ако някое от двете условия не е спазено, има грешка и трябва да редактираме текста.

*Д-р Михаела Москова работи в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем Епоним – що е то? Рекорден брой диктовки за 24 май „Затварящата“ запетайка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

27 март – Ден на европейските писатели

Следваща статия

В подкрепа на педагозите

Следваща статия
В подкрепа  на педагозите

В подкрепа на педагозите

Нова наредба за военното обучение

Нова наредба за военното обучение

Урок по достойнство

Урок по достойнство

Последни публикации

  • Малена Замфирова е номер едно в Европа сред младите спортисти
  • РУО – София-област, приветства 72 млади учители
  • Николай Дойчинов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“: Хубавата снимка идва от емоцията, която снимащият е преживял
  • Училищният психолог подкрепя всички ученици
  • Приветствие на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев за Международния ден на учителя
  • Проф. Томас Цурбухен, бивш научен директор на НАСА: Технологиите могат да помогнат за адаптиране към промените на Земята
  • Когато историята е страст
  • В очакване на Нобеловите награди за 2025 г.
  • Милена и Паола, които ще учат децата да станат мислещи хора
  • 90% от шестокласниците се явиха на национално онлайн изследване по математика
  • България проучва възможността за строителство на гигафабрика за изкуствен интелект в партньорство с IBM и Европейската комисия
  • Модернизират столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • Безплатен транспорт за украински ученици с временна закрила
  • Варна – градът, който чува стоте езика на децата
  • INSAIT с пробив на водещата конференция по изкуствен интелект за роботика
  • Филмът „Съединението – 140 години по-късно“ с премиера в БАН
  • Обсъждат данъчни стимули за научна и развойна дейност
  • Зам.-министър Николай Витанов поздрави 90-ия випуск на Стопанската академия в Свищов
  • Зам.-министър Наталия Михалевска участва в научна конференция за развитието на лингвистиката
  • ППМГ „Нанчо Попович“ – Шумен, се гордее с много отличници
  • Ученици от Компютърната гимназия в Правец участват в международно изложение за дронове
  • Още над 12 млн.лв. за дуално обучение

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"