Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 9, 2023

Да бъдем точни, използвайки деепричастия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-03-2023
в Брой 9, 2023
A A

Михаела МОСКОВА*

В английския език употребата на конструкции със сегашно причастие (-ing форми) е широко разпространена. Характерно за тях е, че те изразяват едновременност на действието, което назовават, с друго действие в изречението и се отнасят към същия подлог. Деепричастията в българския език имат същите особености и затова са предпочитани преводни еквиваленти на -ing формите. Но са възможни и грешки, например: Баща си загубих, изпълнявайки служебния си дълг – това е реплика от англоезичен филм със субтитри, с която трябва да се предаде информацията, че героят е загубил баща си, докато бащата е изпълнявал дълга си. Какво не е наред в примера?
Очевидно е, че едното условие е изпълнено и става дума за едновременност на действията, изразени със загубих и изпълнявайки. Така употребено обаче, деепричастието би трябвало да се свързва с подлога, който в случая не е бащата. Подлогът в нашия пример не е изразен, но може да се установи от окончанието на глаголната форма, изпълняваща функцията на сказуемо – загуб-их (форма за 1 л., ед.ч.), тоест аз, говорещият е подлог. Така деепричастието изпълнявайки се отнася към дълга на разказвача, а не към този на неговия баща, какъвто е всъщност смисълът на изказването. За да се избегне двусмислието, като се запази отношението на едновременност между двете действия, изречението може да се трансформира по следния начин: Баща си загубих, докато (той) изпълняваше служебния си дълг. или Баща ми почина, изпълнявайки служебния си дълг.
В обобщение нека припомним, че деепричастието се използва правилно, когато действието, което то назовава, е едновременно с действието, изразено от сказуемото в изречението, и двете се отнасят към един и същи подлог. Ако някое от двете условия не е спазено, има грешка и трябва да редактираме текста.

*Д-р Михаела Москова работи в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Пеперуди в стомаха двадесет и четири седем Епоним – що е то? Рекорден брой диктовки за 24 май „Затварящата“ запетайка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

27 март – Ден на европейските писатели

Следваща статия

В подкрепа на педагозите

Следваща статия
В подкрепа  на педагозите

В подкрепа на педагозите

Нова наредба за военното обучение

Нова наредба за военното обучение

Урок по достойнство

Урок по достойнство

Последни публикации

  • Най-новото училище в Германия е „Алеко“
  • Министър Красимир Вълчев открива учебната година в две училища
  • Литературен клуб „БългарЧЕТА“ към БУ „Звънче“ на Острова учи на любов към книгите
  • Децата от НУ в Стрелча учат миналото на региона в неформална среда
  • Връчиха рекордните 145 Национални дипломи
  • МОН публикува моделите на НВО за 2025/2026 г.
  • Министър Красимир Вълчев: Подкрепяме създаването на национално представителство на ученическите съвети
  • Общ изпит по математика и/или физика за бъдещите инженери
  • 60 000 първокласници получават светлоотразителни гривни за 15 септември
  • Можем ли с големите данни да прогнозираме успеха на ученици
  • Премиер и министър откриха обновена детска градина и училище в община Симитли
  • Валентина Камалиева, началник на РУО – Бургас: Усилията ми ще са насочени към насърчаване културата на учене и взаимодействието с родителите
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 36/2025 г.
  • Докторантка на INSAIT е сред примерите за успешни млади европейски изследователи на ЕК
  • Информационни табла в училищата по повод въвеждането на еврото
  • Снимка на броя: Пожарна безопасност
  • Индустрията на научните измами се разраства: Необходими се спешни мерки, тъй като възходът на генеративния изкуствен интелект допълнително улеснява създаването на фалшива наука
  • Право на платен отпуск при смърт на близък: какво предвижда законът
  • Ръководителите на училищата в София обсъдиха приоритетите за новата учебна година
  • За един малко познат медицински термин
  • Изкуственият интелект влиза в учебните програми
  • Мият дворовете на над 170 училища в София

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"