Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 1, 4 - 10.01.2024 г.

Да пишеш и да четеш на два езика в I клас

Учениците от БСУ „Христо Ботев“ в Братислава, Словакия, радват с успехите си вече 75 години

Петя Николова от Петя Николова
03-01-2024
в Брой 1, 4 - 10.01.2024 г.
A A
Много гости и приятели уважиха тържеството по случай 75-годишнината на Българското училище в Братислава

Днес, 5 ноември 1948 г., учителският съвет има заседание, на което се разгледа въпросът за откриването на първото българско училище в Братислава.“ Така започва историята на Българското държавно средно училище в столицата на днешна Словакия. След десет дни се записват и първите трима ученици, а учебната година приключват 44 деца. В годишния протокол завършването им е отразено така: „Постъпилите 44 ученици минаха в по-горно отделение. Оценката се явява правилна и справедлива, като се съди по факта, че при постъпване в училището повечето от учениците не знаеха да пишат и четат на български, а дори и да говорят. Но в края на учебната година всички пишеха, четяха и разказваха свободно на български език“.

75 години по-късно, Българското средно училище „Христо Ботев“ в Братислава отпразнува своята годишнина. Покани много приятели и посрещна много гости. Получи поздравителен адрес от министъра на образованието. Почетоха го с присъствието си вицепрезидентът Илияна Йотова, посланикът на България в Словакия Васил Петков, главният секретар на Министерството на образованието и науката Албена Михайлова, генералният директор на Българската телеграфна агенция Кирил Вълчев, председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева, представители на дирекции от образователното ни ведомство.

Директорът Николай Йорданов и екипът му насърчават учениците да подготвят специална изложба в чест на тържествения ден. Децата изработват сувенири, създават картини, готвят се и за празничния концерт, така че у всеки гост да остане емоционална следа. Защото, както казва в обръщението си Йорданов, учителите, които преподават в БСУ „Христо Ботев“, не предават само знания, а представят България „като държава и като културна идея“.
За онова, което прави специално Българското училище в Словакия, за най-ценното, научено от учениците, и за визията за бъдещето, пред „Аз-буки“ споделя Радмила Илиева – преподавател в начален етап. В разговора се включва и нейната колежка Татяна Тенева.

С 36-годишен преподавателски стаж зад гърба си, Радмила Илиева тръгва от кърджалийския град Джебел и стига до Словакия. Дългогодишен начален учител в БСУ „Христо Ботев“ в Братислава, в сърцето ѝ има място за всяко от училищата, в които е работила.
„Освен от СУ Христо Ботев“ в Джебел пазя прекрасни спомени и от СУ „Отец Паисий“ в Кърджали.

И двете са много специални за мен – разказва Илиева. – В тях съм оставила не само младост, но и душа, сърцатост, любов. Спомням си директорите, които са ги ръководили, успяващите ученици и колегите професионалисти, с които съм имала честта да работя в екип.“

Пътят все пак отвежда Радмила извън пределите на България. И години по-късно тя с удоволствие споделя, че онова, което прави БСУ „Христо Ботев“ в Братислава още по-специално, е фактът, че в сърцето на Европа вече 75 години се чува българска реч и Българското държавно училище продължава да бъде средоточие на българска просвета и култура.

„В него ще чуете да се пеят български народни и популярни песни, танцуват се български хора и ръченица, превеждат се поезия и проза“, обяснява Илиева. Една от характеристиките на братиславското българско училище е, че в него се записват все повече деца от словашки произход. Въпреки че ученици стават и деца, на които и двамата родители са българи или пък един от тях е роден в България, словачетата са повече. Затова и Радмила, като техен начален учител, се възхищава още повече на желанието им да усвоят нашия език и да се запознаят с нашата култура.

„Изключително съм щастлива от успехите на моите ученици словачета, избрали да се приобщят към трудния български език, към традициите, културата и историята ни – казва учителката. – В днешния англоезичен свят някои се питат защо се учи български език в центъра на Европа. Но родителите продължават да записват децата си в престижния образователен център в Словакия. И споделят, че те се чувстват добре, имат свобода, усещат човечността на учителите, тяхната загриженост и добронамереност. И това наистина е така – в училището ни децата са ценени като хора и придобиват качествено образование.“

Думите на Радмила пот­върждава и нейната колежка в Братислава, също начален учител, Татяна Тенева: „Най-ценното, което научих през годините, е, че личният пример и моделът на поведение на учителя са нещото, което най-силно въздейства на учениците. Общуването с уважение и разбиране е главната предпоставка за успешната работа с децата.“

За Тенева процесът на усвояване на знанията се подпомага и от сравнително малкия брой на учениците в паралелка. Преподавателите имат възможност да отделят достатъчно внимание на всяко дете в класа, и по този начин са по-полезни и за неговото развитие.
„В нито едно училище по света няма да видите паралелно ограмотяване на два езика още в I клас – казва Радмила Илиева. – Тук, в българското училище, това е факт. Да видиш още в края на първи клас как без проблем се пише и чете на два езика – български и словашки, наистина е уникално.“
Училището в Братислава, известно с изучаването на четири езика – български, словашки, немски и английски, впечатлява още повече с преводите, които децата правят, едва навършили 10 години.

„Да преведеш произведения на Леда Милева, Атанас Далчев, Петя Дубарова на словашки език на тази ранна възраст – казва Радмила, – е вълнуващо както за родители и деца, така и за нас, учителите. С радост мога да споделя, че учениците ми имат своите заслужени победи и награди. Преведоха детските стихотворения на Петя Дубарова и издадохме книжка, която според Елица Дубарова е най-хубавото детско издание за Петя.“
Книжката вече е част от колекцията на къщата музей „Петя Дубарова“ в Бургас. Учениците на Илиева са редовни участници и в ежегодния конкурс на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ за превод, на който печелят престижни награди.

За преподавател като Радмила Илиева, която продължава да следи развитието на своите ученици и след като се раздели с тях, вероятно няма тайни в отношението учител – ученик. Разбрала е, че учителят и без да си поставя за цел, се превръща в огледало, в което възпитаниците му се оглеждат и искат да се видят в него щастливи от поредния успех.

„Научих, че всички пос­тижения и успехи на моите ученици са плод на общ всеотдаен труд, лична подкрепа, добра мотивация и сили да се продължи напред дори тогава, когато първоначално не си успял – казва тя. – Най-ценното, което разбрах от работата и общуването си с учениците през годините, е, че вървим в една посока и имаме обща цел. Това са успехът и щастието на всеки ученик. Затова учителят трябва да бъде вдъхновител, да бъде естествен, добронамерен и искрен, изключително отговорен и всеотдаен към работата със своите ученици. Трябва да обича това, което преподава, и тези, на които преподава, независимо дали се случва в училище в България, или извън пределите ѝ.“

След 36 години преподавателска дейност учителката изпитва всеки път удовлетворение, ако узнае, че нейни ученици са успяващи млади хора, запазили стремежа си към знание и усъвършенстване, добри и човечни. Радва се искрено, че я поздравяват с обич и благодарност и бивши, и настоящи нейни възпитаници. И двете с колежката ѝ Татяна Тенева искат да видят Българското средно училище в Братислава като развиващо се средище на българската култура и духовност в центъра на Европа.

„Тук, на 1000 километра от България – признава Тенева, – обичта към всичко родно се измерва в духа на възрожденската епоха. Виждам БСУ „Христо Ботев“ като отражение на най-доброто от нашата култура и дух.“ Надеждите си Радмила Илиева свързва с продължаване добрите традиции на българското училище, за да остане то все така желано и любимо не само за българските, но и за словашките деца.

„За да градим бъдещето, трябва да си го представим – пояснява Илиева. – Училището ни може и трябва да се променя към предоставяне на все по-качествено образование, за да върви в крак с времето. Важно е подготовката на знаещи, добри и щастливи млади хора да продължи.
А учителите нека останат все така сърцати и всеотдайни към своята работа. Да бъдат ценени и спокойни, за да могат да дават всичко от себе си на своите възпитаници.“

Your Image Description

Свързани статии:

Направи едно добро От Паневропа към бъдещето на Европа Форум на българисти от цяла Европа Българска реч в Лисабонския университет

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Силата да си гражданин

Следваща статия

И нека силата бъде с теб…

Следваща статия
И нека силата бъде с теб…

И нека силата бъде с теб...

Протони „сърфират“ между планетите

Протони „сърфират“ между планетите

Открита е новата сграда на Центъра  за компетентност Clean&Circle

Открита е новата сграда на Центъра за компетентност Clean&Circle

Последни публикации

  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"