Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 1, 4 - 10.01.2024 г.

Децата на Белоградчик танцуват, пеят и творят

Представленията на Детския комплекс в града превръщат всекидневието в празници

Петя Николова от Петя Николова
04-01-2024
в Брой 1, 4 - 10.01.2024 г.
A A
Групата по народни танци пътува и участва във фестивали
и конкурси, откъдето получава награди

В малкия град всички се познаваме и всичко е лично“, казва Таня Тодорова – директор на Детския комплекс в Белоградчик, докато ни води към сградата, където се помещават. Някогашният Младежки дом е построен през 1975 г., но освен че днес е място за извънкласните занимания на децата, остава завинаги и във видеото на група „Тангра“ към популярната им песен „Нашият град“. Искаме да разберем дали времето не е спряло между редовете на текстописеца Александър Петров – там, където просто няма какво да се случи.
„Белоградчик е малък град – разказва за „Аз-буки“ Таня. – Обезлюдяването, намаляващият брой на учениците и липсата на подготвени в различни сфери специалисти, които да могат и да желаят да работят с деца, естествено, ни пречат. Но всички ние – родители, учители и деца, сме като едно семейство. В работата прекарваме повече време, отколкото в домовете си и децата буквално порастват при нас. Всяка година изпращаме абитуриентите, а порасналите ни възпитаници започват да водят своите деца.“
Екипът на Детския комплекс, преобразуван през 2016 г. в Център за подкрепа за личностно развитие, е скромен. Освен директора Таня Тодорова и нейната колежка Зорница Иванова на разположение са още трима лектори. За съжаление, демографската криза, миграцията към столицата и другите големи градове дават своето отражение. Докато през 1996 г. в Детския комплекс са се обучавали над 400 ученици, в момента общо, в цялата община Белоградчик, учениците не надхвърлят 500.
„Тази година имаме 180 деца в 14 групи – уточнява Таня. – Те са от 5- до 19-годишна възраст, сред тях – и от ромски произход. Всички желаещи са добре дошли, защото към всяко дете можем да намерим индивидуален подход и да го насочим към подходяща за него дейност.“

Идеята на центровете за подкрепа за личностно развитие, които наследяват пионерските домове, е да развиват способностите и компетентностите у подрастващите. Да насърчават изявите им в науката, технологиите, изкуствата и спорта. В Детския комплекс в Белоградчик групите са по народни танци, фолклор, художествено слово, приложно изкуство, аеробика и бадминтон. Има вокална група и мажоретен състав. Най-голям интерес децата проявяват към заниманията по народни танци и фолклор. Обучението е безплатно и неформално. Учителите работят по свои авторски програми, а участието в групите е доброволно.
Таня Тодорова, която управлява Детския център от 20 години, твърди, че с времето са се утвърдили като основен център за дейности по интереси в града. Споделя, че в началото се е налагало да посещават училищата, за да сформират групите, докато днес децата сами идват при тях. Водят ги родителите им още от детската градина и ги записват в предпочитаните дейности. Затова никак не е странно, че на Коледа, когато се провежда най-големият концерт в Белоградчик, читалище „Развитие 1893“ се изпълва с родители, жители и гости на града, които очакват с вълнение изпълненията на сцената.

„Винаги за коледния концерт се подготвяме усилено – казва директорката. – Правим сценарий, избираме костюми, репетираме изпълненията и сме обхванати от голямо нетърпение и ентусиазъм. Накрая, сред бурните аплодисменти и щастливите лица на публиката се чувстваме уморени, но безкрайно заредени с положителна енергия. Тя дава и новите сили на нашия малък свят.“

Сградата на Младежкия дом, приютила Детския комплекс, чиято фасада е украсена от родения в Белоградчик и дал името на градската галерия скулптор Вълчо Вълчев, се намира в началото на парковата алея. Ако не сте минавали по нея, значи не сте изпитвали онова застопоряващо удивление от внезапно открилите се гледки на Белоградчишките скали. Феноменът, заслужаващ признание да бъде сред чудесата на света, привлича вече няколко години и любителите на операта и балета. Чрез постановките на Софийската опера и балет всяко лято, в подножието на крепостта Калето, Белоградчик предлага на посетителите изживяване, за което ще си спомнят. Децата на града са част и от фестивала „Опера на върховете“.

„Наши момичета и момчета помагат в организацията и изпълняват задълженията на салонен персонал по време на представленията – разказва Таня Тодорова. – Имаме също така и участия в масовите сцени на няколко постановки.“

Детският комплекс е основен организатор и главно действащо лице в отбелязването на националните и официалните празници в Белоградчик. Правят и свои събития, като бала с маски, който се провежда години наред, а сега е трансформиран в Ден на предизвикателството.
„В този ден всяка група подготвя и се представя с нещо, различно от предмета ѝ на дейност – обяснява Таня. –
В периода на пандемията от ковид превърнахме събитието в два конкурса. За рисунка – „Моята карнавална маска,“ и за приложно изкуство, озаг­лавен „В света на маските“. Обявихме го само за нашите ученици, но за голяма изненада информацията доби широка популярност и получихме над 100 творби на деца от цялата страна.“
Всяка година, в края на април, Детският център организира и състезание с екологична насоченост – „Еко Арт“. Участниците изработват на различни теми произведения на изкуството от отпадъчни материали. Сформират се отбори, които подготвят проекти и ги реализират в деня на събитието. Творбите се оценяват от жури, а наг­радите осигуряват местни фирми. Директорката на Детския комплекс е благодарна за подкрепата и съдейс­твието от страна на различни организации и институции, като Пътното управление, Горското стопанство, Местната комисия за борба с противообществените прояви, и разбира се – Община Белоградчик. Центърът поддържа добри взаимоотношения и с музеите, двете училища, читалището, защото всички оценяват онова, което правят за децата на града.

„Трудно ми е да определя кое е най-същественото в нашата работа – признава Таня Тодорова. – За мен е удовлетворяващ фактът, че успяхме да изградим среда, в която деца и учители се чувстват добре, пребивават с удоволствие и изкарват приятно и ползотворно времето си. Самите деца, които приобщаваме, запознаваме ги с различните области на изкуството, науката и спорта и ги учим да танцуват, да пеят и да творят, също получават удовлетворение от заниманията си.“

Според директорката детските центрове за подкрепа за личностно развитие се нуждаят от по-добра финансова политика от страна на държавата към тях. „В момента от държавния бюджет се финансира минимум от дейности, определен на брой ученици в общината – казва тя. – Ако разполагахме с повече средства, бихме могли да увеличим екипа си, да организираме нови дейности и да осигурим повече възможности за участия и изяви на нашите групи в страната.“ Засега Детският център се дофинансира от местни доброжелатели и съмишленици. Групата по народни танци успява да пътува и да участва в някои от фестивалите и конкурсите, където получава и награди. За повече обаче е трудно. Животът в малкия град от песента на „Тангра“ би могъл да стане много по-разнообразен. И по-богат на деца, които да израства в него, да се влюбват и мечтаят.

Your Image Description

Свързани статии:

Наши учени – имена в ядрената физика* Да пишеш и да четеш на два езика в I клас Как се създават иновативни програми Запазват неизразходени пари за медиаторите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Емотиконът няма да победи словото

Следваща статия

Изкуственият интелект не хапе

Следваща статия
Изкуственият интелект не хапе

Изкуственият интелект не хапе

„Климатична фреска“ играят в Бургас

„Климатична фреска“ играят в Бургас

Ученици от София във водещи счетоводни фирми

Ученици от София във водещи счетоводни фирми

Последни публикации

  • Уроците на Клио
  • Морски приключения от Кранево до Атия
  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследват историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"