Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 10, 07.-13.03.2024 г.

В подкрепа на българистиката

МОН разхлабва правилата за избор на преподаватели в чужди университети

Елена Василева от Елена Василева
10-03-2024
в Брой 10, 07.-13.03.2024 г.
A A

По-леки условия за избор на преподаватели по български език зад граница предлага МОН в проектопромени в Постановлението на МС от 2014 г. за осигуряване на преподаватели по български език и литература в чуждестранни висши училища.

От МОН посочват, че основните мотиви за промените са свързани с

отлива на кандидати за свободните преподавателски позиции

и трудностите за привличане на висококвалифицирани, мотивирани и млади кандидати, които да отговарят едновременно на изискванията, заложени в нормативния акт, и на предявените от чуждите университети за квалификация и професионален опит.

„В повечето случаи кандидатите са максимум двама за преподавателско място. Голяма част от тях заемат високи академични длъжности – доцент или професор, и са на предпенсионна възраст. От друга страна, по-младите кандидати не отговарят на нормативно заложените критерии и/или им липсва преподавателски опит“, се посочва в мотивите за изменението.

От Министерството акцентират и върху задълбочаващите се проблеми в развитието на българистиката зад граница, свързани с намаляването на броя на студентите във филологическите и хуманитарните специалности и

намаляването на интереса към изучаването на т. нар. малки езици,

какъвто е българският.

За да се отговори на предизвикателствата, се

предлагат промени в четири основни направления.

Първото направление засяга субектите, които имат правомощия да командироват преподаватели по български език и литература в чуждестранните висши училища. Предлага се делегирането на правомощия не само на държавните висши училища и научните институти на БАН с акредитация в професионално направление „Филология“ от област на висшето образование „Хуманитарни науки“ да могат да командироват преподаватели, но и държавни висши училища, в които се преподава български език като чужд, без да имат акредитация в горецитираното професионално направление от Националната агенция за оценяване и акредитация.

Второто направление се отнася до изискванията, на които следва да отговарят кандидатите, участващи в процедурата за подбор. Предложението е да се допуска участието на кандидати, които заемат не само академични длъжности в държавни университети и БАН, но и такива на преподавателски позиции съгласно определението за академичен и преподавателски състав в Закона за висшето образование.

Предложено е и намаляване на изискването за преподавателски стаж във висше училище от 3 на 2 г.,

като се премахва изискването за непрекъснат такъв през последните 5 години.

Третото направление е свързано с показателите за измерване на постигнатите резултати от командированите преподаватели и включването на нов показател за оценка – дейности, свързани с популяризиране на българския език, литература, традиции и култура зад граница. Занапред развиваната академична дейност от преподавателите по време на командировката за целите на академичното им развитие в България ще може да бъде признавана за учебна натовареност.

Към момента командированите преподаватели не подлежат на атестиране, което възпрепятства професионалното и академичното им израстване за периода на задграничната командировка.

Четвъртото направление е свързано с процедурата за подбор и срока за командироване на преподавателите. В момента преподавателите се командироват за срок до 2 години, с възможност за продължаване на командировката за още до 2 г. без провеждане на процедура за подбор, т.е. общият максимален срок на командироване е 4 г. без прекъсване, при условие на постигнати високи резултати по определени показатели.

Според МОН обаче е по-удачно след успешно проведена процедура за подбор

одобреният преподавател да се командирова за 2 г.,

но да има възможност командироването да бъде с максимален срок до 6 г. – т.е. продължение до два последователни пъти за до 2 години на срока на командироване, без преминаване през процедурата за подбор.

Това ще може да става при едновременното изпълнение на следните условия: съгласие както от преподавателя, така и от държавното висши училище или институт към БАН, където преподавателят работи на постоянен трудов договор; съгласие от чуждестранното висше училище за преподаване за съответната учебна година; високи резултати по показателите за работа.

В проекта се урежда и възможността командированите без прекъсване от академичната 2019 – 2020 г. насам и преминали успешно процедура за подбор през 2023 г. да имат право да бъдат командировани за още една учебна година (2024 – 2025), без да се явяват на процедура за подбор, т.е. за тях общият срок на командироване без прекъсване да бъде 6 години.

Your Image Description

Свързани статии:

МОН осигурява 7 стипендии на млади учени в Швейцария Дебат за новите учебни програми Приемат номинации за наградите „Питагор 2024“ Безплатното висше – заедно с по-високи стипендии и заплати

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БългаристикаДенятМинистерство на образованието и наукатаМОН

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Шах клуб откриват в Кермен

Следваща статия

Изграждане на умения за цял живот: СУ „Желязко Терпешев“ отговаря на нуждите на регионалния пазар на труда

Следваща статия
Изграждане на умения за цял живот: СУ „Желязко Терпешев“ отговаря на нуждите на регионалния пазар на труда

Изграждане на умения за цял живот: СУ „Желязко Терпешев“ отговаря на нуждите на регионалния пазар на труда

Институтът INSAIT прие ключова европейска инициатива за изкуствен интелект

Институтът INSAIT прие ключова европейска инициатива за изкуствен интелект

За първи път България домакинства среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР

За първи път България домакинства среща на експертната мрежа за индикатори в образованието на ОИСР

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"