Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 12, 21-27.03.2024 г.

Инвестиции за превенция на агресията

Новата Национална програма на МОН ще обхване 20 детски градини и 60 училища с цялостен подход за превенция на насилието

Елена Василева от Елена Василева
22-03-2024
в Брой 12, 21-27.03.2024 г.
A A
Преди дни ОУ “Гео Милев“ в с. Чернооково откри вътрешна и външна площадки по БДП, изградени и оборудвани по НП „Осигуряване на съвременна образователна среда“. Снимка ОУ “Гео Милев“ – с. Чернооково

До 10 000 лв. ще може да получи училище, а до 5000 лв. – детска градина, за дейности, свързани с превенция на насилието и тормоза в училище. Това предвижда проектът за една от двете нови национални програми – „Без агресия за сигурна образователна среда“, публикуван от МОН за обществено обсъждане. Програмите за 2024 г. са 22 на брой и са на обща стойност 230 млн. лв.

Новата програма, на практика, продължава дейностите по втория модул – „Училище без агресия“, на миналогодишната програма за подкрепа на личностното развитие на учениците. Училищата, класирани по него през 2023 г. – 32 на брой, са оценили модула като изключително необходим и полезен, отразяващ потребността от създаване на условия за сигурна училищна среда и за методическо подпомагане на този процес. По него са кандидатствали 460 училища, като детските градини също са изявили желание за участие. Това са причините тази година МОН да предложи дейностите да се обособят в отделна програма, която да включва и детските градини.

Бюджетът на Програмата, която ще се изпълнява до юни 2025 г., е 500 000 хил. лв.

От тях 100 хил. са за детските градини, а 400 хил. лв. – за училищата. За тях с проекти ще могат да кандидатстват както общински и държавни, така и частни детски градини и училища. Те следва да попълнят формуляр за кандидатстване, който ще бъде публикуван на сайта на МОН до 10 дни след приемането на Програмата от Министерския съвет.

В него следва да се опишат целите и очакваните резултати от проекта, дейностите, които ще се изпълняват, участниците, ресурсите и т.н. Ще са нужни още придружително писмо, решение на педагогическия съвет и декларация за кандидатстване, които следва да се изпратят на хартиен носител в МОН в 30-дневен срок от одобряването на Програмата. Оценяването ще е до 60 дни от крайната дата за приемане на проектните предложения.

Детските градини ще могат да организират обучения за надграждане на уменията на педагогическите специалисти за справяне с агресията, за изграждане на позитивен климат, развитие на емпатия, рефлексия, медиация на конфликтни ситуации и др.

Ще се финансират още дейности, свързани с установяване на „златни правила“ в градината, поставяне на граници и развитие на емоционалната интелигентност и съпричастност при децата,с подкрепа на родителите чрез проучване на нуждите им и провеждане на общностни събития и тематични родителски срещи, със сътрудничество със семейството при случаи на агресия при децата и др.

Целта е да създадат също така

възможности и форми за участие и информираност на всеки родител за развитието на детето му,

включително за затруднения в развитието и поведението на детето му.

Училищата ще могат да изградят по Програмата кътове за отдих, споделяне и учене. Да провеждат вътрешноучилищни обучения за надграждане уменията на педагогическите специалисти за справяне с агресията, изграждане на позитивен климат, развитие на емпатия, рефлексия и медиация на конфликтни ситуации според нуждите на училището и класа, превенция на кибернасилие и безопасно пребиваване в електронна среда.

Ще се подкрепя провеждането на срещи, работилници, лаборатории на училищно ниво по теми, свързани с превенция на насилието, провеждането на дейности с учениците, насочени към формиране и развитие на социално-емоционални умения, активиране на техните обединения, овластяване и смислено участие в живота на училищната общност, както и подкрепа на родителите, тематични родителски срещи и др.

В края на Програмата се очаква цялостен подход за превенция на агресията да бъде реализиран в 20 детски градини, 600 деца и 600 родители да бъдат включени в подобни дейности, както и да бъдат обучени 200 педагогически специалисти. Целите за училищата са 60 училища с цялостен подход за превенция на насилието, 3000 ученици и 3000 родители, включени в дейностите по модула, както 1000 обучени педагогически специалисти.

1 млн. лв. за безопасност на движението по пътищата и 3 млн. лв. за нови автобуси

Втората нова програма тази година – „Безопасност на движението по пътищата“, е с бюджет от 4,3 млн. лв.

По първия ѝ модул, с бюджет от 200 хил. лв., ще се подкрепя обучението по безопасност на движението по пътищата. За 40 детски градини са предвидени 40 хил. лв., т.е. по около 1000 лв. на градина, а за 160 училища – 160 хил. лв.

Държавни, общински и частни детски градини и училища могат да подават проекти за разработване и провеждане на педагогически ситуации и уроци по безопасност на движението по пътищата, както и на уроци по други предмети с интегриране на темата по БДП. Със средствата ще могат да се купуват материали, уреди, пособия, съоръжения, екипировка и др. Ще се финансира и

провеждането на инициативи и състезания, свързани с пътната безопасност,

с участието на деца и ученици в детските градини и училищата.

Вторият модул е за 1 млн. лв., от които 200 хил. лв. са за детски градини, а 800 хил. лв. – за училища. По него могат да се изграждат външни и вътрешни площадки за обучение по безопасност на движението по пътищата.

За детските градини външните площадки следва да са с размер 11 м на 6 м и да имат от 4 до 8 кръстовища, а вътрешните – с размер 5 м на 4,45 м, като и двата вида трябва да имат модел на светофар с височина поне 137 см, 1 стоп-палка, 12 сигнално-предпазни жилетки, 1 комплект от 10 бр. пътни знаци (с минимална височина 110 см), 10 конуса, детски велосипед и детска каска за велосипедист.

Максимумът, който ще получат градините, е 3500 лв. – до 1500 лв. за външна площадка, до 750 лв. за вътрешна и до 1250 лв. за оборудване.

За училищата изискванията са следните: външните площадки да са с размери 11 м х 6 м, с 4 до 8 кръстовища, а вътрешните – 5 м х 4,45 м. Оборудването им трябва да е същото като при градини, плюс 2 броя симулационни очила, 2 табла за обучение по БДП, велосипед и каска за велосипедист и програмируем учебен робот.

Сумите, с които ще се финансират училищните площадки, са същите като при градините, но за оборудване тук сумата е до 2250 лв. Планирано е поне 72 градини и 222 училища да се сдобият с нови площадки по БДП.

100 хил. лв. са планирани по третия модул на Програмата за разработване и администриране на интерактивно приложение за придобиване и развиване на компетентности по пътна безопасност и за проверка на знанията и уменията на учениците от различните класове в областта на БДП.

Приложението ще се разработва от МОН и ще съдържа три раздела.

За ученици от I до IV клас ще е под формата на игра, която ще ги запознава с основните правила, свързани с пътната безопасност. По-големите от прогимназията ще решават казуси, свързани с прогнозиране на пътни ситуации, различни видове пътища, превозни средства, пътни знаци, проявяване на отговорност и самоконтрол и др. За ученици от VIII до XII клас приложението ще помага за запознаване с основни правила за управление на моторни превозни средства, с нормативната уредба и др.

Първите три модула ще се изпълняват до 1 декември тази година. Последният модул е с най-висок бюджет – 3 млн. лв., и ще се изпълнява до 31 декември 2024 г. По него МОН ще апробира възможността за включване в транспортните схеми и на електрически автобуси – освен поне 4 нови автобуса с двигатели с вътрешно горене е планирано закупуването и на поне 2 електрически автобуса, като ще се финансира и изграждането на съпътстваща инфраструктура за експлоатацията им – зарядни станции, допълнителни външни батерии и алтернативни източници на електрическа енергия.

От 2020 г. до 2023 г. МОН е финансирало 887 училища и 410 детски градини с приблизително 3 млн. лв. за изграждане на площадки по безопасност на движението по пътищата, показват данните на Министерството. 956 са средищните детски градини и училища у нас, като пътуващите деца и ученици от I до XII клас, които учат в различно населено място от това, в което живеят, са над 90 700.

Your Image Description

Свързани статии:

Нови национални програми срещу агресията на пътя и тормоза в училище Одобрени са 22 национални програми за развитие на образованието с общ бюджет от 231 млн.лв. 415 кандидати в конкурсите за училищни директори МОН и Община Карлово ще работят за по-тясна връзка на бизнеса с образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятинвестицииМОНнационални програми„Без агресия за сигурна образователна среда“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Софийският университет с най-много публикации и цитирания

Следваща статия

200 хил. лв. за подготовка за PISA

Следваща статия
200 хил. лв. за подготовка за PISA

200 хил. лв. за подготовка за PISA

В брой 1/2024 на „Български език и литература“: Медийната и дигитална гражданска култура на ученици при работа в онлайн среда

В брой 1/2024 на „Български език и литература“: Медийната и дигитална гражданска култура на ученици при работа в онлайн среда

Професорският роман – едно ново явление в българската литература

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"