Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 12, 21-27.03.2024 г.

Какво искам да променя в образованието

Отговорите дават ученици от Плевен, София, Ботевград и Русе, отличени в конкурса за есе на фондация „На крилете на знанието“

Петя Николова от Петя Николова
23-03-2024
в Брой 12, 21-27.03.2024 г.
A A
Народният представител от 49. НС Свилен Трифонов (вляво) и отличените в конкурса за есе, организиран от фондация „На крилете на знанието“. Снимка – Фондация „На крилете на знанието“

Фондация „На крилете на знанието“ организира и проведе през януари 2024 г. национален конкурс за ученическо литературно есе на тема „Какво искам да променя в образованието“. Целта на инициативата е учениците да споделят какви реформи трябва да се случат в българското образование, за да създава добре подготвени за бъдещето кадри, да изложат своята визия за модерно и качествено образование, което ги стимулира да бъдат изследователи и да прилагат наученото в реални ситуации.

Ученици от VIII до ХІІ клас от всички училища в България имаха възможност да представят есетата си, а комисия, съставена от членове на Фондацията и народния представител от 49. НС Свилен Трифонов, отличи петима от тях. Това са Яна Марчовска от VIII клас на ГПЧЕ „Димитър Димов“ – Плевен, Гергана Христанова от XI клас на СУ „Иван Вазов“, също от Плевен, осмокласничката от софийското 108. СУ „Никола Беловеждов“ Борислава Кискинова, ботевградският ученик в XII клас на ППМГ „Акад. проф. д-р Асен Златаров“ Владимир Цанов и Лора Георгиева от XII клас на Английската езикова гимназия „Гео Милев“ в Русе. Освен грамота получават като награда посещение в Народното събрание и разговор със Свилен Трифонов.

Знаете ли как си представят училището българските ученици? Кога искат да започва първият учебен час, как да изглеждат сградата и средата, какъв конкретно да бъде учителят и какво да се изучава? Ако сте се интересували от тяхното мнение, може би сте разбрали, че имат такова. И

желаят да го изразят.

Защото с времето от романтичната картина на жужащия като кошер училищен двор, в който са се събрали деца и родители, чува се камбанният звън на училищния звънец, а от уредбата звучат химнът и тържествените поздравителни адреси, май е останало само вълнуващото начало. Пътят често започва с вълнение, но ще бъде жалко, ако завърши с разочарование, обърканост или както казва едно от момичетата, герои на този текст – с умение

„да въртиш колелото на хамстера“.

Тя се казва Лора и нейните 12 години – време, изкарано в образователната система, изтичат тази година. В разговор с „Аз-буки“ споделя, че е имала огромното желание да анализира, да си направи изводи и да обобщи опита си в средното образование, защото вярва, че обратната връзка от хората, врели и кипели в образователната система, е от изключителна важност за нейното развитие и усъвършенстване.

Има ли значение какво мисли, от къде е, в какво училище е изкарала тези 12 години и как се е чувствала, дали ще остане в България от есента, или ще напусне пределите на любимата ни родина?

Разбира се, че има. Най-голямото значение.

Нашите деца са нашият най-важен въпрос.

Ще се изненадате, но ако обрисуваме един обобщен  модел от идеите на учениците, изказани в техните есета, няма да получим чудовище, родено от желанието им за съвършенство, а

образователна система с човешко лице.

Защото преди всичко младите хора искат да изгорим предразсъдъците, които им вменяваме – че училището е „институция, която поражда силни отрицателни емоции, напрежение и стрес в представите на децата“. Казва го ученичката от VIII клас на ГПЧЕ „Димитър Димов“ в Плевен Яна Марчовска. Потвърждава го и нейната връстничка от софийското 108. СУ Борислава Кискинова.

„Трябва изцяло да бъде променена обществената нагласа към образователната ни система и хората да не възприемат училището като травмиращо, ненужно, напрягащо и ограничаващо“, пише в есето си Борислава. Яна, от своя страна, дава за пример японското образование, което първо възпитава, а после преподава знания. Тя одобрява подхода, според който през първите три години за децата не е толкова важно да придобиват знания, колкото да се възпитават във великодушие, способност за съпричастност, самоконтрол и уважение – към хората, животните и природата.

„За учениците голяма е ролята на учителя – казва за „Аз-буки“ Николай Иванчев, директор на фондация „На крилете на знанието“. – Те искат учителят да ги заинтригува, да е креативен, да бъде творец.“

„Младежите горят да предадат своите виждания, но им липсва трибуната

– казва още той – Гласът на младите хора е изключително важен за всичко. Да са значими, да бъдат ангажирани и да са част от обществото, изказвайки собствените си мнения и възгледи – това им липсва. Имаме идея да направим кръгла маса с експерти от МОН и с министъра на образованието. За да стигнат думите на учениците до властта, от която зависи дългоочакваната промяна в образованието. Надяваме се да успеем да го организираме и да получим нужната ни подкрепа от МОН.“

Борислава е категорична: „Някои хора смятат, че новото поколение деградира от страна на знания, но това е изцяло техен проблем. Получаването на информация по правилен и интересен начин за децата, така че те да открият у себе си своето безгранично, но скрито любопитство, може да стане реалност.“ Ученичката от софийското училище намира за задължително условие преподавателят да предава информацията така, че да се запомни лесно. „Това, което трябва на човек, е любознателност: желание за познание и самоусъвършенстване, идващо отвътре – пише в есето си и Гергана от СУ „Иван Вазов“ в Плевен. – Важното е да се стимулира активното участие на учениците: не им трябват готовите отговори, а възможността сами да ги достигнат.“

Гергана изказва интересно мнение за мястото и развитието на учителите. Като се позовава на резултатите от изследването PISA и данните, че почти половината от българските ученици не слушат, когато техният преподавател говори, тя не само има предложение за размера на учителската заплата, която е обвързана с броя на завършващите с квалификация „учител“, но предлага вариант и за

проверка на „качеството“ на учителите.

„Всяка година преди 15 септември в училищата да се организират педагогически прослушвания: всеки учител да изявява уменията си пред другите –  пише Гергана и обяснява: – Защото как може да очакваме превъзходни резултати от учениците, щом учителите им не могат да ги достигнат?“

Единственото момче сред отличените – Владимир Цанов от ППМГ „Акад. Проф. д-р Асен Златаров“ в Ботевград, се концентрира върху проблемите на обучението в профилирана гимназия. С разсъждения върху учебната програма в първи гимназиален етап той посочва необходимостта от система, която да прецизира преминаването на учениците във втори гимназиален етап на средното образование.

„Образованието е като строенето на къща –

пише в есето си Владимир. – Ако основата я няма или не е добре изградена, надграждането ще бъде или трудно, или невъзможно.“

Различни по възраст, родени и израснали в различни краища на България, обучавали се в различни училища, петимата отличени от конкурса „Какво искам да променя в образованието“ успяват да изградят постижим образ на бъдещото българско училище.

Училището да бъде място, където децата отиват без багаж – в буквален и в преносен смисъл.

Нито носят раници, нито пък влизат с наслояваното с години убеждение, че ще загубят част от живота си в досада и борба за оцеляване. Учат на едносменен режим, като започват в 9 ч. и завършват в средата на следобеда, в подобаващо оборудвани и комфортни сгради, дигитализирани и с налични ИT специалисти, поддържащи сигурността на технологичната база. Използваните в момента софтуерни платформи са усъвършенствани, има и официална безплатна платформа за управление на всички образователни компоненти: ресурси, оценки, тестове, задачи, изпити, упражнения, документация.

Отменено е външното оценяване за IV клас, но се

запазват писането на ръка и тетрадките за работа в клас.

Учениците носят униформи, защото премахват бариерите и създават чувство за общност и сплотеност.

От I до XII клас се изучават български език и литература и българска история, защото България е държава с богата история и удивително културно наследство. Спортът и изкуствата са задължителни, оценките по тях – не.

Увеличават се часовете за практически упражнения в учебните програми, а

учебният план е различен и персонализиран

за всеки профил в профилираните гимназии. Излишната информация, която затормозява и отегчава, защото не кореспондира с житейски ситуации, е премахната и заменена с друга, която учи децата да направят света по-добро място и им изгражда навици за улеснение във всекидневието им като самостоятелни личности в обществото.

И накрая, но съвсем не на последно място –

образованието използва „креативността като движеща сила на човешкия гений“.

Така е озаглавила есето си Лора Георгиева от АЕГ „Гео Милев“ в Русе. В симбиозата между  двете – генериране на интелектуалния потенциал и осъществяване на творческите заложби, вижда Лора училището на бъдещето. Ръкопляскаме на есето ѝ, защото ни дава категорично доказателство, че сред младите хора има будни, умни и личности, които не желаят да се превръщат в изпълнители, следващи протоколи, и програмирани роботи, привикнали с модела и еднообразието.

„Академичната инфлация създава безкомпромисна конкурентна среда, в която имат възможност да пробият само подрастващите, влезли в рамките на общоприетите стандарти за прилежен ученик – казва в есето си Лора. – Реномираните училища често се водят като такива, когато съумяват да обучат възпитаниците си да „въртят колелото на хамстера“.

Колкото по-бързо се върти колелото, толкова по-престижно е училището. Проблемът е налице, когато някое от децата се осмели да бъде изключение от общото правило. Будно, кипящо от творческа енергия, готова да бъде реализирана, но срещаща отпор в процеса на осъществяване. Следствието от тази реакция е объркан ученик, задаващ си много въпроси, постепенно примиряващ се със света, който го заобикаля, но загърбващ собствения си творчески потенциал.“

За Лора, която сега завършва XII клас, най-големият принос от образованието ѝ дотук е, че открива движещата сила, която истински пали искрата ѝ. „Това са природните науки – споделя ни тя. – В момента кандидатствам за университет в чужбина, където планирам да попия възможно най-положителните практики, за да опитам да ги приложа и на наша земя.“

И дори да не ни се иска Лора да отива другаде, не можем да направим друго, освен да я очакваме да се завърне. Трябват ни хора като нея. И като всички тези деца, които се надяват, че училището на бъдещето ще започне да култивира горящите в идеите си новатори, понеже точно креативността прави разликата между изкуствения интелект и живите същества.

Your Image Description

Свързани статии:

Видове нарушения на трудовата дисциплина Доц. Марин Маринов е новият ректор на Стопанската академия 49 млн. лв. за заплати на академичния състав Празник на езиците озари 20. ОУ „Тодор Минков“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Николай ИванчевОриентирФондация „На крилете на знанието“„Какво искам да променя в образованието“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училище, пълно с усмивки: Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Кюстендил изпрати седмица на веселие и хумор

Следваща статия

Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“

Следваща статия
Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“

Със спорт и езици заедно успяват в 17. СУ „Дамян Груев“

Тони Георгиев от FM+: Без въздух, светлина и радио не мога

Тони Георгиев от FM+: Без въздух, светлина и радио не мога

Видове нарушения на трудовата дисциплина

Видове нарушения на трудовата дисциплина

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"