Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 16, 18-24.04.2024 г.

Проф. Мартин Вечев – научен директор на INSAIT: Целта ни е България да стане място, където се измислят технологиите

Стела Маринова от Стела Маринова
18-04-2024
в Брой 16, 18-24.04.2024 г.
A A
Снимка – INSAIT

Проф. Мартин Вечев е основател и научен директор на Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT). Професор е в Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих и водещ учен в света на компютърните науки и изкуствения интелект.

Носител е на два гранта на Европейския съвет за научни изследвания и на различни награди, сред които и „Джон Атанасов“ за постижения в областта на компютърните и информационните технологии.

Проф. Вечев е и предприемач и съосновател на три deep-tech стартъпа.

Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет е открит на 11 април 2022 г. по силата на споразумение между Швейцарския федерален технологически институт в Цюрих, Швейцарския федерален политехнически институт в Лозана, Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и правителството на Република България.

За изключително кратък период INSAIT постига редица впечатляващи резултати, които позиционират България на световната карта в сферата на изкуствения интелект.

Едно от големите признания за него е и решението на един от най-авторитетните учени на глобално ниво в областта на компютърното зрение – проф. Люк ван Гуул, да работи в Института. Той е истинска легенда за хората в ИТ сферата, с над 215 000 цитата, което го прави и един от най-цитираните учени в света в сферата на изкуствения интелект.

Към INSAIT се присъединяват и редица изследователи на световно ниво, а десетки докторанти избират да специализират и да се развиват именно в Института.

През изминалите две години от INSAIT обявяват и две издания на летни стажантски програми, за които кандидатстват общо над 1000 студенти от водещи университети от повече от 60 държави.

– Проф. Вечев, как Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии промени мястото на България на технологичната карта на света две години след своето откриване?

– Институтът INSAIT постигна редица успехи в световен мащаб, които не се бяха случвали в историята на България досега.

Например INSAIT публикува близо 40 статии в най-престижните научни конференции в света

– CVPR, AISTATS, ICCV и NeurIPS, като досега България никога не е имала публикации там (напр. „Технологията зад ChatGPT“ е публикувана през 2017 г. в NeurIPS).

Така

България изпревари цяла Източна Европа, взета заедно,

както и всяка институция от страни като Израел, Холандия, Финландия, Австрия, Дания, Естония, Норвегия, Швеция, Испания, Италия и други. Разработките на INSAIT са в сфери като автономно шофиране, генеративен изкуствен интелект, квантови изчисления за ИИ, ИИ за крайни устройства, базов/мултимодален ИИ и други.

Друго ключово постижение, което се случи съвсем наскоро, е подписването на стратегическо сътрудничество със световния технологичен лидер Toyota за изследвания в сферата на изкуствения интелект и роботиката. Сътрудничеството започва с финансиране от Toyota за изследвания в INSAIT и предоставяне на роботи на компаниятa в нашия институт, като

целта е в България да се разработва нов вид мултимодален изкуствен интелект

за управление на тези роботи. Партньорството с Toyota помага за позиционирането на страната ни като място, където се правят изследвания на световно ниво и се измислят технологиите на бъдещето.

Също така в началото на тази година INSAIT даде началото на уникална стипендиантска програма EXPLORER за талантливи български кандидат-студенти,

изцяло финансирана с над 1 млн. лева от частни дарители.

Програмата е комбинирана със специалност „Информатика“ на Факултета по математика и информатика към Софийския университет, където ще се провежда бакалавърското обучение. В допълнение студентите ще работят в INSAIT по последните разработки на Института и ще имат възможността да стажуват в едни от водещите технологични компании в България и по света.

Миналата година Институтът INSAIT се присъедини към ELLIS, като стана първата организация от Източна Европа, част от най-престижната европейска мрежа за изследвания в областта на изкуствения интелект. Чрез INSAIT у нас се създава първата точка от мрежата в региона ELLIS Unit Sofia – ключово постижение за страната ни и за региона, като цяло.

По примера на най-развитите технологични институти в света INSAIT работи и в посока създаване на високотехнологични стартъпи. Пример за това е

първият дълбокотехнологичен стартъп MLC – той цели да революционизира разработката на игрите с помощта на ИИ.

Компанията набра 4 млн. лева частен капитал.

През 2023 г. RIKEN – най-престижната научна организация на Япония, и INSAIT подписаха първото споразумение за съвместни научни изследвания между България и Япония в сферата на изкуствения интелект. Също така INSAIT инициира и бе домакин на първото от половин век насам посещение на японски министър на икономиката в България.

Показателно за работата на INSAIT е дарението от 1 млн. щатски долара за развитие на изследователски програми, предоставено от технологичния гигант Аmazon. Дарението е чрез Amazon Web Services, а средствата се предоставят поради показаните високи резултати и потенциал за растеж.

Това са само част от ключовите постижения на INSAIT до момента, които неминуемо позиционират България в центъра на технологичната карта на света и поставят страната ни на ключова позиция в региона.

– Как INSAIT е подкрепен от държавата и за какви дейности се използват средствата, отпуснати от централния бюджет?

– Държавата е отделила начален бюджет от близо 170 млн. лева за INSAIT за период от 10 години. Тези средства се използват за стандартни дейности: най-вече за заплати на учени и администрация, наем, консумативи и прочие. Добре е да се отбележи, че INSAIT вече привлече над 30 млн. лева от частни дарения и проекти.

– Какви международни партньори успяхте да привлечете и как сътрудничеството с тях ще награди работата на Института?

– Институтът INSAIT

работи с едни от най-мощните технологични гиганти като Google, Amazon Web Services, Toyota и т.н.

Има и други споразумения, които в момента се подписват и още не могат да се обявят. Тези партньорства са изключително признание, че в INSAIT в България се работи на най-високо световно ниво.

– Разработихте и пуснахте за свободен достъп BgGPT. Какво означава това за страната ни и как ще се развива той?

– BgGPT е серия от все по-мощни модели, които тепърва ще се пускат. BgGPT означава нещо много просто – чрез него

България става автономна в изкуствения интелект

и вече не зависи от външни държави и компании, които имат други интереси. BgGPT вече се ползва и от бизнеса и това, което той казва, е, че когато се специализира за дадена задача на български, този модел работи като GPT-4, а понякога дори по-добре. INSAIT работи и с редица държавни институции за внедряването на BgGPT в администрацията.

– Разкажете за възможностите, които давате на младите таланти.

– Институтът INSAIT е организация на световно ниво, единствената в сферата на изкуствения интелект и информатиката в Източна Европа. Това означава, че за първи път някой може да дойде в България или да остане в страната и да прави изследвания и да измисля технологии на световно ниво – на същото ниво, което се случва в топ университети като Масачузетския технологичен институт (MIT), Станфорд, ETH Цюрих, Оксфорд и други, но вече в България.

Много талантливи деца и чужденци вече искат и мечтаят да дойдат

и да работят в INSAIT в България.

– Работите ли съвместно с български училища и по какъв начин?

– Да, INSAIT има стажантска програма за ученици, чрез която талантливи деца могат да дойдат и да работят в Института заедно с топ изследователи. Програмата започна през лятото на 2023 г. и се оказа много успешна. Разбира се, делегации от различни училища често идват в INSAIT.

– Какви цели си поставяте за следващата година?

– Целта на INSAIT е проста: да направи така, че

България да бъде технологичен лидер в дадената сфера.

Тоест България да стане място, където се измислят технологиите, подобно на държави като Израел и Швейцария. Ние вярваме, че това е възможно, и работим по тази стратегия.

В краткосрочен план това означава, че

INSAIT ще продължи да привлича топ учени и студенти от цял свят,

тъй като най-важни за постигане на тази цел са хората. От това следва всичко останало, като например партньорства с мощни компании, нови центрове около INSAIT и т.н.

Може да очаквате още много успехи от INSAIT, които все повече ще позиционират България на световната технологична карта.

Your Image Description

Свързани статии:

INSAIT с ново научно направление INSAIT дава стипендии от 2000 лв. на месец на родни таланти Институтът INSAIT навърши две години Родни таланти избират България

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Институт INSAITИнтервюпроф. Мартин ВечевРавносметкаСофийски университет "Св. Климент Охридски"

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 16/2024 г.

Следваща статия

Празник на дарования: XVI международен детски фестивал „Млади таланти 2024“ събра близо 2200 участници

Следваща статия
Празник на дарования: XVI международен детски фестивал „Млади таланти 2024“ събра близо 2200 участници

Празник на дарования: XVI международен детски фестивал „Млади таланти 2024“ събра близо 2200 участници

Над 133 000 деца и ученици ще бъдат подкрепени по проекти на МОН

Над 133 000 деца и ученици ще бъдат подкрепени по проекти на МОН

Ресторант накрая на Вселената: 70 ученици представят доклади на 50-ата национална младежка конференция по астрономия

Ресторант накрая на Вселената: 70 ученици представят доклади на 50-ата национална младежка конференция по астрономия

Последни публикации

  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"