Изразът „Попитахме 100 човека…“, станал популярен от една телевизионна игра, вероятно вече звучи „Попитахме ChatGPT“. И колкото и странно, тъжно или плашещо да ни изглежда, въпросът на кого да се доверим, е напълно актуален. Включително в сферата на образованието.
Ще запази ли мястото си учителят, питаме Георги Стоилов – ученик по икономика и мениджмънт в XII клас на Професионалната техническа гимназия „Никола Й. Вапцаров“ в Самоков, и платформата ChatGPT.
Георги Стоилов спечели първо място на IV национална ученическа конференция на тема „Изкуственият интелект и трансформацията на образованието“. Организирано от Висшето училище по застраховане и финанси и Националната асоциация на преподавателите по икономика, събитието се проведе през март на живо във висшето училище и в платформата Google Meet.
Над 30 ученици от XI и XII клас от средни училища в страната изложиха в доклади своята позиция
и идеи за въздействието на изкуствения интелект върху образованието и обществото, като цяло. За най-оригинален, аргументиран и умело представен доклад ученикът от Професионалната техническа гимназия в Самоков получи грамота и стипендия от 100% от таксата за обучение за първата година по програма в бакалавърска степен във ВУЗФ.
В доклада си, озаглавен „Изкуственият интелект и учителят – мостът между модерността и традицията“, Георги поставя два основни акцента, с разработването на които печели признанието на оценяващата комисия.
Първият е свързан с подпомагащата и улесняваща едновременно учители и ученици роля на изкуствения интелект. Ученикът дава за пример САЩ, където, особено след ковид пандемията, изкуственият интелект се използва за коригиране на четенето на по-малките ученици, за сумиране на лекции и уроци, разработка на индивидуални учебни планове и оценяване.
Вторият акцент е върху етимологията на професиограмата на учителя.
„Дали навлизането на изкуствения интелект ни харесва, или не, няма голямо значение – казва за в. „Аз-буки“ Георги. –
Ако не го приложим официално в образованието, учениците ще го използват нерегламентирано.
Има много посоки и дейности, в които изкуственият интелект, като програма, която не се изморява, ще помогне на учителите. Етимологията на професиограмата на учителя за мен си остава същата. Уменията и ценностите, които учителят прилага във всекидневната си работа, са напълно валидни.“
Последните думи Георги изобразява в доклада си графично – професиограмата вече е дигитална, но във векторна форма и на нея са изписани инициалите на изкуствения интелект. По този начин той подчертава, че именно симбиозата отговаря на съвременните нужди на образованието.
„Категорично според мен – казва Георги, – учителите няма да бъдат изместени.“
Все пак попитахме и ChatGPT дали учителят, който според Георги ще запази мястото си, може да бъде заместен от изкуствения интелект. След като конкретизира няколко посоки, в които AI може да промени образованието (персонализирано обучение, автоматизиране на рутинни административни задачи, като оценяване на тестове и домашни работи, интелигентни системи за съвети и помощ при планиране на уроци и организация на учебни материали, развитие на нови образователни технологии като виртуална реалност и симулации),
ChatGPT обобщава:
„Въпреки тези възможности, учителите остават незаменими в образователния процес поради техния човешки аспект – способността им да създават връзка с учениците, да им предоставят мотивация и вдъхновение, да стимулират креативно мислене и да се адаптират към индивидуалните нужди на всеки ученик.“
Георги Стоилов, на когото му предстои да кандидатства медицина в България, а спечелената стипендия от ВУЗФ би използвал на по-късен етап, в случай че се нуждае от квалификация по здравен мениджмънт, притежава живо любопитство към трансформациите, предизвикани от AI в живота ни. И защото ги разглежда в по-широк обхват, му правят силно впечатление и наблюденията на другите ученици, представили доклади на конференцията.
„Честно казано имаше неща, над които не бях се замислял – споделя той. – Всеки ученик има различна среда на обучение, различна семейна среда и поради това всеки вижда нещата около себе си и разбира важността на образованието по различен начин. Може би това, на което не бях наблегнал, а другите ученици засегнаха по-сериозно в докладите си, е ролята на
емоционалната интелигентност на учителя, която той трябва да притежава и която изкуственият интелект все още няма.“
Попитан с кой етап от човешкото развитие може да сравни настоящия момент от развитието на изкуствения интелект, ChatGPT, определящ себе си едновременно като алгоритъм, който анализира и обработва текстова информация, но и като разработен с използването на изкуствен интелект, ни отговори, че би сравнил настоящия момент с ранната фаза на технологичната революция или цифровата епоха.
„Все още сме в ранни етапи на изследване и развитие на изкуствения интелект и много от потенциала му остава да бъде изследван и използван“, отговаря платформата.
И уточнява, че аналогията не може да се използва като точно научно сравнение, тъй като процесите на еволюция и развитие на изкуствения интелект са съвсем различни от тези на естествения интелект.
И ако единствено времето ще покаже докъде изобщо може да стигне развитието на изкуствения интелект, в сферата на образованието всеки учител и всеки ученик вече усещат пулса му. А дали емоционалната интелигентност или ценностите, които носи у себе си и предава на поколенията, ще помогнат на учителя да остане в образователния процес, все още не знаем. Засега сме
в период, в който на учителите им се налага да приемат „сътрудничеството“ на изкуствения интелект.
На въпроса ни какво най-вече ще ги улесни в този процес на приемане, ChatGPT посочи интереса и мотивацията им като най-вероятния определящ фактор.
Защото те диктуват степента на ангажираност и готовност на учителите да се адаптират и развиват своите умения. Ако са заинтересовани и мотивирани да учат и прилагат изкуствен интелект в своята практика, те са по-склонни да инвестират време и усилия в придобиването на необходимите знания и умения. Този фактор може да компенсира липсата на определени технически умения или запознаване с технологията, като подтикне учителите да търсят възможности за обучение и развитие в областта на изкуствения интелект.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg