Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 19, 09-15.05.2024 г.

Самоковското Митрово даскало посреща гости от близо и далеч

Иновативните беседи на учители и ученици от ПГ по туризъм пресъздават различни исторически периоди в автентична обстановка

Диляна Кочева от Диляна Кочева
11-05-2024
в Брой 19, 09-15.05.2024 г.
A A
Увлекателното пътешествие през епохите на миналото привлича малки и големи посетители от близо и далеч в Митровото даскало в Самоков. Снимки – ПГ по туризъм – Самоков

Днес отиваме на гости на Професионалната гимназия по туризъм в Самоков. Там се помещават уникални по рода си училищни музеи. Класните им стаи заживяват като самоковско Митрово даскало, Димитровско училище, Зографска школа и фотоателие „Карастоянови“.

В автентична обстановка Митровото школо пренася малки и големи в образователната епоха от миналото чрез часове по писане и смятане. За Самоковската комуна и нейния голям принос за града разказва Димитровградското училище. А в света на иконописта, дърворезбата и архитектурата ни въвежда Зографската школа. Във фотоателието на семейство на Карастоянови – основоположниците на фотографията у нас, пък има всичко необходимо – от декори до костюми за запечатването в снимка на спомена от тази прекрасна разходка през годините – от Възраждането до ден-днешен.

„Няма ученик в Самоков, който да не е посетил нашето Митрово даскало.

Посрещаме гости и от страната“, разказва за „Аз-буки“ директорката на Професионалната гимназия по туризъм в Самоков Борислава Хаджийска.

Борислава Хаджийска, директор

Интересното пътешествие през епохите на миналото привлича малки и големи посетители от близо и далеч. В прекрасна обстановка те имат възможност да чуят екскурзоводски беседи както за образованието през годините в Самоков, така и подробен обзор на забележителностите в региона. Всичко това е поднесено под формата на зрелищен спектакъл.

„Когато разказваме пред гостите за Чакър войвода, обикновено посочваме по желание един от туристите да се престори на него, а ние му казваме къде да отиде и какво да направи“, обяснява директорката.

Така по увлекателен начин всички присъстващи научават интересни подробности за живота и делото на хайдутина Чакър войвода.

За възрожденското образование говорят в Митровото даскало, а то е Митрово, защото носи името на първия си учител – Димитър. В него са разгледани

три исторически периода, като за всеки от тях има отделен кабинет

с подобаващ декор. Помещенията се използват за провеждането на часовете от учебната програма по професионална подготовка на гимназистите от специалността „Организация на туризма и свободното време“ и за заниманията по интереси. По време на едните учениците научават тънкостите как по увлекателен начин да разказват за историята и забележителностите на града си, а в извънкласната форма влизат в ролята на помощник-учители на своите  преподаватели Eлияна Кичева и Илияна Петрова, която изнасят беседи пред гостуващи ученици от други училища в града.

Безкрайно интригуващи са и другите им клубове по интереси.

В „Дигитални добродетели“ се преплитат два учебни предмета – информационни технологии и етика. „Учениците описват човешките добродетели с помощта на дигиталните технологии, а в клуба „Матемания“ учат с иноватини методи математика. Клубът провежда съвместни инициативи с „English club“, организирайки междуучилищни състезания – турнир на английски език „Сблъсъкът на математиците‘‘, обяснява Хаджийска. Състезанието се радват на голям интерес сред всички училища в града и региона. Иначе клубовете им са общо 12, като предлагат още волейбол и тенис на маса, имат и драматичен състав и училищен вестник.

„Правим всичко по силите си, за да повишим мотивацията на учениците и времето в училище за тях да бъде не само интересно, но и полезно“, допълва моята събеседничка.

Училището е иновативно от учебната 2020 г., а нововъведението, което прилага, са два нови интегративни учебни премети – „Технология на шоколада и шоколадовите изделия“ и „Екскурзоводско обслужване в Самоков и Боровец“.

„Учебните планове за учениците, обучаващи се по професии, включват отделни учебни предмети за теоретична и практическа подготовка. Обучението по тези предмети се базира на холистичния подход. Учениците придобиват цялостна представа върху конкретната тема, което се преподава в рамките на един иновативен час“, разяснява директорката.

Професионалната гимназия по туризъм в Самоков е

първото училище в Софийска област, което през 2016 г. започва да предлага дуална форма на обучение.

Първата професия, която въвеждат, е „Производство и обслужване в заведения за хранене и развлечения“. В началото сключват договори с четири фирми, благодарение на което възпитаниците им провеждат обучението си в реална работна среда в Самоков и Боровец.

„Дуалната система на обучение е добра и перспективна. Въпрос на време и организация е и бизнесът да ни припознае като партньори в този процес“, посочва моята събеседничка. От 2016 г. досега са работили с над 10 фирми, като с някои са прекратили дейности си по време на пандемията, а с други продължават и до днес. „Преди КОВИД-19 партньорството ни бе изключително успешно – и учениците, и работодателите бяха удовлетворени“, обяснява тя.

Това е разбираемо, защото пандемията се отрази сериозно на този бранш. Много ресторанти и хотели фалираха, а на други се наложи да направят редица съкращения.

Директорката признава, че

настоящи и бивши възпитаници постоянно получават предложения за работа от местния бизнес.

„Около 50 – 60% от учениците ни получават предложение за работа, но друг е въпросът колко от тях остават в сферата на хотелиерството и ресторантьорството, защото заплащането не им се струва особено удовлетворяващо“, обяснява тя. Разказва, че има разминаване в очакванията на учениците и условията, които предлага бизнесът. Обикновено намират работа с по-добро заплащане на друго място. През годините обаче наблюдава друга тенденция – бивши възпитаници се завръщат към сферата на туризма, но чак десетина години след завършване на средното си образование. „Когато човек е млад, обикновено търси други поприща, които да му осигурят по-добър начин на живот, но след време осъзнава, че тази сфера е подходяща за професионална реализация“, категорична е директорката.

През настоящата учебна 2023/2024 г. учениците в гимназията в Самоков са 410, обучават се в дневна, вечерна и дуална форма. Специалностите, които предлагат за кандидат-гимназистите, са „Организация на хотелиерството“, „Производство и обслужване в заведения за хранене и развлечения“, „Производство на захар и захарни изделия“, „Готвач“ и „Хлебар-сладкар“. През четири години обявяват план-прием и за „Организация на туризма и свободното време“, а от 2022 г. насам имат и нова професия – „Планински водач“, която е защитена.

„В последните години сред най-предпочитаните ни професии е тази на готвача“, казва директорката.

В училището има учебен ресторант и учебна кухня,

които са оборудвани с всичко необходимо за пресъздаването на обстановка, наподобяваща реалната.

Ресторантът е оборудван със средства по проекта „Подкрепа за дуалната система за обучение“ по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.

„Открихме го още в първата година, когато стартираха проектните дейности. Предназначен е за професиите в сферата на ресторантьорството, в които влизат и готвач, кетъринг, организация на хотелиерството и производство на захар и захарни изделия. Понякога учениците ползват ресторанта и за други цели и нужди, така че натовареността на залата е много голяма“, обяснява директорката.

В училището от няколко години

осъществяват обучение и по допълнителния план-прием за ученици след X клас.

Професиите, които предлагат за тях, са две – машинен монтьор и оператор в шевното производство. Срещу професионалната гимназия се намира ОбУ „Неофит Рилски“ и обикновено учениците от там продължават обучението си при тях.

„Специалностите се различават с тези, които предлагаме, но целта бе тези деца да имат плавен преход“, споделя моята събеседничка.

На мнение е, че всичките професии, които предлагат, са с голяма приложимост на пазара на труда. Причината за това е, че винаги се съобразяват с нуждите на местния бизнес.

„Ето например, когато решихме да направим паралелката за обучение на планински водачи, проведох разговори с представители на бизнеса в Мальовица и Боровец. Те алармираха за недостига на кадри в тази сфера“, обяснява тя.

Истината обаче е, че трудно събират ученици за формирането на тази паралелка. „Миналата година не успяхме. От по-възрастните спасители съм чувала, че любовта към природата се заражда в по-късен етап от живота и точно тогава много хора изкарват курсове за планински водачи“, посочва Хаджийска.

Учениците им участват и в различни състезания, като любими са им определено професионалните състезания – „Най-добър млад сервитьор“, „Най-добър млад готвач“ и „Най-добър млад барман“, „Най-добър млад хотелиер“, както  „Най-добър техник в машиностроенето“ за учениците по ДДПП. Работят и по „Еразъм+“, като всяка година група ученици посещават различна европейска страна. „Истината е, че децата, обикаляйки, разбират, че професиите им са универсални и точно в това се крие тяхната сила“, завършва тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Училище като… възрожденска къща Да създадеш условия за усърдие и резултати Магьосници и виртуози от Смилян Да помогнем на наводненото училище

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Борислава ХаджийскаМаршрутиПрофесионалната гимназия по туризъм в Самоков

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Патриархът на българската химия: Тази година се отбелязва 160-годишнината на големия учен проф. Пенчо Райков

Следваща статия

Ученици ще проучват българските следи на Света гора

Следваща статия
Ученици ще проучват българските следи на Света гора

Ученици ще проучват българските следи на Света гора

Най-голямото българско неделно училище в Атина отбелязва 20-годишен юбилей

Най-голямото българско неделно училище в Атина отбелязва 20-годишен юбилей

Петима директори с награда „Св. Иван Рилски“ (ГАЛЕРИЯ + ВИДЕО)

Петима директори с награда „Св. Иван Рилски" (ГАЛЕРИЯ + ВИДЕО)

Последни публикации

  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика
  • Quality of Higher Education in Bulgaria: Communication and Computer Technology Training
  • Референции към системата на професионално образование и обучение в сектор туризъм

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"