Днес отиваме на гости на Професионалната гимназия по туризъм в Самоков. Там се помещават уникални по рода си училищни музеи. Класните им стаи заживяват като самоковско Митрово даскало, Димитровско училище, Зографска школа и фотоателие „Карастоянови“.
В автентична обстановка Митровото школо пренася малки и големи в образователната епоха от миналото чрез часове по писане и смятане. За Самоковската комуна и нейния голям принос за града разказва Димитровградското училище. А в света на иконописта, дърворезбата и архитектурата ни въвежда Зографската школа. Във фотоателието на семейство на Карастоянови – основоположниците на фотографията у нас, пък има всичко необходимо – от декори до костюми за запечатването в снимка на спомена от тази прекрасна разходка през годините – от Възраждането до ден-днешен.
„Няма ученик в Самоков, който да не е посетил нашето Митрово даскало.
Посрещаме гости и от страната“, разказва за „Аз-буки“ директорката на Професионалната гимназия по туризъм в Самоков Борислава Хаджийска.
Интересното пътешествие през епохите на миналото привлича малки и големи посетители от близо и далеч. В прекрасна обстановка те имат възможност да чуят екскурзоводски беседи както за образованието през годините в Самоков, така и подробен обзор на забележителностите в региона. Всичко това е поднесено под формата на зрелищен спектакъл.
„Когато разказваме пред гостите за Чакър войвода, обикновено посочваме по желание един от туристите да се престори на него, а ние му казваме къде да отиде и какво да направи“, обяснява директорката.
Така по увлекателен начин всички присъстващи научават интересни подробности за живота и делото на хайдутина Чакър войвода.
За възрожденското образование говорят в Митровото даскало, а то е Митрово, защото носи името на първия си учител – Димитър. В него са разгледани
три исторически периода, като за всеки от тях има отделен кабинет
с подобаващ декор. Помещенията се използват за провеждането на часовете от учебната програма по професионална подготовка на гимназистите от специалността „Организация на туризма и свободното време“ и за заниманията по интереси. По време на едните учениците научават тънкостите как по увлекателен начин да разказват за историята и забележителностите на града си, а в извънкласната форма влизат в ролята на помощник-учители на своите преподаватели Eлияна Кичева и Илияна Петрова, която изнасят беседи пред гостуващи ученици от други училища в града.
Безкрайно интригуващи са и другите им клубове по интереси.
В „Дигитални добродетели“ се преплитат два учебни предмета – информационни технологии и етика. „Учениците описват човешките добродетели с помощта на дигиталните технологии, а в клуба „Матемания“ учат с иноватини методи математика. Клубът провежда съвместни инициативи с „English club“, организирайки междуучилищни състезания – турнир на английски език „Сблъсъкът на математиците‘‘, обяснява Хаджийска. Състезанието се радват на голям интерес сред всички училища в града и региона. Иначе клубовете им са общо 12, като предлагат още волейбол и тенис на маса, имат и драматичен състав и училищен вестник.
„Правим всичко по силите си, за да повишим мотивацията на учениците и времето в училище за тях да бъде не само интересно, но и полезно“, допълва моята събеседничка.
Училището е иновативно от учебната 2020 г., а нововъведението, което прилага, са два нови интегративни учебни премети – „Технология на шоколада и шоколадовите изделия“ и „Екскурзоводско обслужване в Самоков и Боровец“.
„Учебните планове за учениците, обучаващи се по професии, включват отделни учебни предмети за теоретична и практическа подготовка. Обучението по тези предмети се базира на холистичния подход. Учениците придобиват цялостна представа върху конкретната тема, което се преподава в рамките на един иновативен час“, разяснява директорката.
Професионалната гимназия по туризъм в Самоков е
първото училище в Софийска област, което през 2016 г. започва да предлага дуална форма на обучение.
Първата професия, която въвеждат, е „Производство и обслужване в заведения за хранене и развлечения“. В началото сключват договори с четири фирми, благодарение на което възпитаниците им провеждат обучението си в реална работна среда в Самоков и Боровец.
„Дуалната система на обучение е добра и перспективна. Въпрос на време и организация е и бизнесът да ни припознае като партньори в този процес“, посочва моята събеседничка. От 2016 г. досега са работили с над 10 фирми, като с някои са прекратили дейности си по време на пандемията, а с други продължават и до днес. „Преди КОВИД-19 партньорството ни бе изключително успешно – и учениците, и работодателите бяха удовлетворени“, обяснява тя.
Това е разбираемо, защото пандемията се отрази сериозно на този бранш. Много ресторанти и хотели фалираха, а на други се наложи да направят редица съкращения.
Директорката признава, че
настоящи и бивши възпитаници постоянно получават предложения за работа от местния бизнес.
„Около 50 – 60% от учениците ни получават предложение за работа, но друг е въпросът колко от тях остават в сферата на хотелиерството и ресторантьорството, защото заплащането не им се струва особено удовлетворяващо“, обяснява тя. Разказва, че има разминаване в очакванията на учениците и условията, които предлага бизнесът. Обикновено намират работа с по-добро заплащане на друго място. През годините обаче наблюдава друга тенденция – бивши възпитаници се завръщат към сферата на туризма, но чак десетина години след завършване на средното си образование. „Когато човек е млад, обикновено търси други поприща, които да му осигурят по-добър начин на живот, но след време осъзнава, че тази сфера е подходяща за професионална реализация“, категорична е директорката.
През настоящата учебна 2023/2024 г. учениците в гимназията в Самоков са 410, обучават се в дневна, вечерна и дуална форма. Специалностите, които предлагат за кандидат-гимназистите, са „Организация на хотелиерството“, „Производство и обслужване в заведения за хранене и развлечения“, „Производство на захар и захарни изделия“, „Готвач“ и „Хлебар-сладкар“. През четири години обявяват план-прием и за „Организация на туризма и свободното време“, а от 2022 г. насам имат и нова професия – „Планински водач“, която е защитена.
„В последните години сред най-предпочитаните ни професии е тази на готвача“, казва директорката.
В училището има учебен ресторант и учебна кухня,
които са оборудвани с всичко необходимо за пресъздаването на обстановка, наподобяваща реалната.
Ресторантът е оборудван със средства по проекта „Подкрепа за дуалната система за обучение“ по Оперативната програма „Наука и образование за интелигентен растеж“.
„Открихме го още в първата година, когато стартираха проектните дейности. Предназначен е за професиите в сферата на ресторантьорството, в които влизат и готвач, кетъринг, организация на хотелиерството и производство на захар и захарни изделия. Понякога учениците ползват ресторанта и за други цели и нужди, така че натовареността на залата е много голяма“, обяснява директорката.
В училището от няколко години
осъществяват обучение и по допълнителния план-прием за ученици след X клас.
Професиите, които предлагат за тях, са две – машинен монтьор и оператор в шевното производство. Срещу професионалната гимназия се намира ОбУ „Неофит Рилски“ и обикновено учениците от там продължават обучението си при тях.
„Специалностите се различават с тези, които предлагаме, но целта бе тези деца да имат плавен преход“, споделя моята събеседничка.
На мнение е, че всичките професии, които предлагат, са с голяма приложимост на пазара на труда. Причината за това е, че винаги се съобразяват с нуждите на местния бизнес.
„Ето например, когато решихме да направим паралелката за обучение на планински водачи, проведох разговори с представители на бизнеса в Мальовица и Боровец. Те алармираха за недостига на кадри в тази сфера“, обяснява тя.
Истината обаче е, че трудно събират ученици за формирането на тази паралелка. „Миналата година не успяхме. От по-възрастните спасители съм чувала, че любовта към природата се заражда в по-късен етап от живота и точно тогава много хора изкарват курсове за планински водачи“, посочва Хаджийска.
Учениците им участват и в различни състезания, като любими са им определено професионалните състезания – „Най-добър млад сервитьор“, „Най-добър млад готвач“ и „Най-добър млад барман“, „Най-добър млад хотелиер“, както „Най-добър техник в машиностроенето“ за учениците по ДДПП. Работят и по „Еразъм+“, като всяка година група ученици посещават различна европейска страна. „Истината е, че децата, обикаляйки, разбират, че професиите им са универсални и точно в това се крие тяхната сила“, завършва тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg