Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 21, 23-29.05.2024 г.

Приемат повече студенти държавна поръчка

58 210 места за първокурсници в държавните висши училища през академичната 2024/2025 г.

Стела Маринова от Стела Маринова
22-05-2024
в Брой 21, 23-29.05.2024 г.
A A
Стопанска академия – Свищов

С 365 се увеличават местата за първокурсници държавна поръчка през академичната 2024/2025 г. спрямо настоящата, докато бройките за платено обучение в държавните висши училища намаляват с 21.

Това става ясно от мотивите към проекта за Решение на Министерския съвет за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и научните организации през учебната 2024/2025 година, който е публикуван за обществено обсъждане.

Той предвижда

държавна субсидия за обучението на 42 994 студенти в 38 държавни висши училища

(включително и военните), от които 36 653 новоприети след средно образование. В сравнение с учебната 2023/2024 г. повече места ще бъдат утвърдени в 30 професионални направления (ПН). Част от тях са „Здравни грижи“, „Обществено здраве“, „Теория и управление на образованието“, „Растениевъдство“, „Енергетика“, „Металургия“, „Национална сигурност“. „Военно дело“ и други. В същото време е предложено намаляване на местата в сравнение с настоящата учебна година в професионални направления като „Философия“, „Туризъм“, „Науки за земята“ и други.

В мотивите към проекта, внесен от служебния министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, се посочва, че след съгласуване с министъра на здравеопазването образователният министър има право да предлага за утвърждаване на Министерския съвет и по-голям брой на приеманите за обучение студенти и докторанти за висшите училища, които провеждат обучение по специалности от регулираните професии от професионални направления „Обществено здраве“ и „Медицина“.

По тази процедура

в три висши училища е увеличен броят на местата за новоприети в специалности от направления „Обществено здраве“ и „Медицина“.

Най-много са в Медицинския университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ – Варна. Предлага се да бъдат отпуснати допълнителни 17 бройки за студенти в специалност „Медицина“, 19 – за първокурсници в специалност „Управление на здравните грижи“ (ПН „Обществено здраве“), 5 – за докторанти в ПН „Медицина“, и една бройка за докторант в ПН „Обществено здраве“.

В Медицинския университет – София, са предвидени още 15 бройки за студенти в специалност „Управление на здравните грижи“ (ПН „Обществено здраве“), а в Университета „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, 17 бройки за студенти в специалност „Медицина“.

Министрите на вътрешните работи и на отбраната също могат да предлагат студенти над определения брой за направленията „Национална сигурност“ и „Военно дело“. Те са дали такива заявки, които са взети предвид при предложения план-прием.

От мотивите към проекта става ясно още, че заявките на пет висши училища са получили положителна оценка на потребностите на пазара на труда във връзка с определяне приема на специалисти по новооткрити за висшите училища професионални направления и специалности от регулираните професии, за които няма данни за реализацията на завършилите студенти и докторанти. Тя се издава от комисия към Министерството на труда и социалната политика. Положителната оценка дава възможност на Медицинския университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ – Варна, за прием на 45 студенти в ПН „Електротехника, електроника и автоматика“, на Медицинския университет – Пловдив, за прием на 8 студенти в нерегулирани специалности в ПН „Фармация“, на Университета „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, за прием на 60 студенти по специалност от регулираните професии „Управление на здравните грижи“ (ПН „Обществено здраве“).

Два университета ще могат приемат по 30 студенти в специалност „Кинезитерапия“ (ПН „Обществено здраве“) – това са Тракийският университет – Стара Загора, и Медицинският университет – Плевен.

В същото време,

комисията дава повторна отрицателна оценка на заявката на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“

за прием на 15 студенти в ПН „Национална сигурност“, която ще е валидна за следващите три учебни години.

В план-приема за платено обучение в държавните висши училища за учебната 2024/2025 г. са предвидени места за 15 216 първокурсници, от които след средно образование – 8019.

С проекта не се утвърждава прием на студенти в частните висши училища за учебната 2024/2025 г.

Индикативният размер на необходимите средства за издръжка на обучението на студентите и докторантите за I курс на обучение в държавните висши училища (без висшите военни училища) през учебната 2024/2025 г. е в размер на 147 млн. лв. и ще бъдат в рамките на утвърдения разходен таван на бюджетните взаимоотношения на държавния бюджет за държавните висши училища за 2025 г., които са близо до 816 млн. лв., пише още в мотивите към проекта.

Заложен е и приемът на 2136 докторанти в държавните висшите училища през учебната 2024/2025 г.,

от които 1641 в редовна и 495 в задочна форма на обучение. Предлага се още да бъдат приети и 343 докторанти в научните организации, от които 222 в редовна и 121 в задочна форма на обучение. БАН ще приеме 206 докторанти, Селскостопанската академия – 45, Националният център по заразни и паразитни болести – 11. За сравнение година по-рано планираният брой докторанти, които да бъдат приети в държавните висши училища, бе 2228. През учебната 2023/2024 г. в научните организации бяха разкрити 349 места.

От тях става ясно, че местата за обучение на наши сънародници от чужбина в държавни висши училища за придобиване на образователно-квалификационните степени „бакалавър“ и „магистър“ е 2000, а за образователната и научна степен „доктор“ – 40.

Българската държава ще осигури и 300 места за обучение на граждани на Република Северна Македония за бакалаври и магистри и пет за придобиване на образователната и научна степен „доктор“.

Your Image Description

Свързани статии:

Правителството осигурява 80 млн. лв. за държавните висши училища 79,7 млн. лв. за ръст на заплати и стипендии в университетите С 290 лв. ще се увеличи заплатата на всеки университетски преподавател 7,5 млн. лева за млади учени и постдокторанти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: държавна поръчкадържавни висши училищаМинистерския съветпървокурснициРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Възкръсналият ръкопис“ на Петър Богдан бе представен в София

Следваща статия

79,7 млн. лв. за ръст на заплати и стипендии в университетите

Следваща статия
Нови зам.-министри в МОН

79,7 млн. лв. за ръст на заплати и стипендии в университетите

Още 17 млн. лв. за обучение по дефицитни специалности

Още 17 млн. лв. за обучение по дефицитни специалности

7,5 млн. лева за млади учени и постдокторанти

7,5 млн. лева за млади учени и постдокторанти

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"