Учителите са мотивирани да развиват своите умения на XXI век и да са полезни за учениците си в динамично променящия се свят, но имат нужда от подкрепа и ресурси, за да го направят успешно, показват резултатите от изследването на образователния сайт prepodavame.bg.
Близо половината от педагогическите специалисти се чувстват експерти да подбират интересни и ангажиращи ресурси за преподаването си. Масово преподавателите у нас познават и използват технологии в класната стая, но голяма част от тях не са уверени в това си умение.
Това са основните изводи от проучване на учителските умения на XXI век, в което са се включили близо 2000 учители.
Те са се самооценили по въпроси, свързани със седем основни умения, които са ключови за работата на съвременния преподавател.
Изследването включва седем показателя:
овластяване на учениците, премахване на бариери, избиране на ресурси, преподаване чрез правене, осмисляне на наученото, непрекъснато усъвършенстване на учителя и използване на технологии в час.
Най-ниско ниво на умение показват учителите в областта на овластяването на учениците. Едва 2% от българските учители уверено дават избори на учениците си в класната стая и възможност да управляват собственото си учене.
От друга страна, близо половината от учителите (44%) се чувстват уверени да подбират интересни и ангажиращи ресурси за преподаването си. Резултатите дават поглед и върху важната за образователната сфера и обществото тема – технологиите в класната стая.
Разпределението между нива „начинаещ“ (8%), „опитен“ (48%), „напреднал“ (26%) и „експерт“ (18%) за умението „преподава чрез технологии“ показва, че масово учителите в България познават и използват технологии в класната стая, но голяма част от тях не се чувстват уверени в това.
В ерата на бързото развитие на изкуствения интелект е ключово преподавателите да развият дигиталните си умения.
Изследването показва още, че мнозинството от учителите не са опитвали да съберат структурирана обратна връзка от учениците за работата си. Повече от половината преподаватели споделят и че не успяват да отделят време в часовете си за това учениците им да рефлектират над силните и слабите си страни или върху резултатите от изпитване.
Според резултатите от анкетата по-голямата част от преподавателите включват в преподаването си ресурси, които помагат на учениците да направят връзка между преподадения материал и реалния живот.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg