Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 28, 11– 17.07.2024 г.

130 години любознание

Как изглежда днес самоковската Профилирана гимназия „Константин Фотинов“ през очите на настоящия ѝ директор и бивш възпитаник Венета Симитчийска

Петя Николова от Петя Николова
12-07-2024
в Брой 28, 11– 17.07.2024 г.
A A
„Театър? Фантастиш!“ с трето място на тазгодишния Национален фестивал за училищен театър на немски език. Снимки – ПГ „Константин Фотинов“ – Самоков

На 10 юли 1894 г. за първи път отваря врати предшественикът на днешната Профилирана гимназия в Самоков. От самото начало новопостроеното училище носи името на възрожденския просветител и книжовник Константин Фотинов, роден в Самоков

Директорът Венета Симитчийска казва, че посвещават поредица от събития на 130-годишнината и показват различните лица на Самоковската гимназия.

Правят всичко в името на учениците и родителите, които са техните най-добри посланици.

И защото са убедени, че Профилираната гимназия „Константин Фотинов“ е и ще продължи да бъде престижно учебно заведение, което носи богата история и смело върви напред.

Венета Симитчийска, директор

„За първи път влязох в гимназията като ученичка, за да се запиша в математическата паралелка в VIII клас. Тогава бях сама и по средата на двора, до чешмата, ме посрещна г-н Сотиров – учител по френски език. Попита ме закъде съм се запътила. Каза ми, че за тази паралелка трябва да имам отлични оценки. След като му потвърдих, ме хвана за ръка и ме отведе в канцеларията. Тази подадена ръка постави началото на най-хубавите ми ученически години, в които учителите ми ме вдъхновяваха да разгръщам потенциала и любознателността си както в математиката, така и в хуманитарните науки.

При завършване на средното си образование бях отличена с първи златен медал.“

Така започва историята на Венета Симитчийска с Профилираната гимназия „Константин Фотинов“ в Самоков. История, която настоящият директор и бивш възпитаник на училището разказва с емоция и уважение. Така, както заслужава институция, чиито 130 години са оставили следа не само в нейното сърце.

„Винаги съм пристъпвала прага на гимназията с особено вълнение, респект и усещане за съдбовност в живота ми, но в същото време и с известна доза несигурност – споделя Симитчийска. – Дали като покажа най-доброто от себе си, ще бъде достатъчно, за да продължа успешните традиции на този значим образователен център. Дали ще преодолея успешно предизвикателствата на деня, за да предам нататък. Влизайки в гимназията като директор, когато Кирил Славов, с повече от 30 години директорски стаж, ми пожела „На добър час!“, потреперих и се разплаках.

Поех поста с пълното съзнание за голямата отговорност да удържа високото ниво на образование,

духовност, любознание и здрава ценностна система, които първосъздателите са заложили.“

Преди да стане директор на ПГ „Константин Фотинов“, Венета Симитчийска работи в училището като педагогически съветник, а след това 18 години управлява самоковското ОУ „Христо Максимов“. Възприема явяването на конкурса за директор на гимназията като естествена стъпка в професионалното си развитие. Има достатъчно управленски опит в образованието, а освен това е гимназиален учител по специалност „Психология“. Предизвикателството пред нея е, че спечелва конкурса в същата 2016 г., когато в сила влизат промените в образователния закон.

„Критерият за управление според мен е зададен от гениалния ренесансов творец Леонардо да Винчи: „Да овладееш изкуството на науката и науката на изкуството“ – казва от днешната си позиция директорът на профилираната гимназия в Самоков. – Старая се да бъда информирана за всички процеси, за да подредя правилно приоритетите си и да делегирам правомощия на екипа си, както и да формирам професионални общности с определена цел.“

Ако разгърнем портфолиото на гимназията, ще се убедим, че

130 години традиция винаги имат значение.

Въпреки спецификата на малкия град училището притежава самочувствие, че стимулира знанието и поддържа високи критерии за оценяване, а възпитаниците му разполагат с възможността да открият своето поле за изява.

„На държавните зрелостни изпити и националните външни оценявания постигаме резултати, които всяка година ни поставят на челните места в София-област и сред първите 100 гимназии в страната. Създаваме конкурентна среда чрез подготовка за олимпиади и състезания – пояснява директорката. – Стимулираме учениците да инициират творчески клубове, в които усвояват интегрирано знание от различни дисциплини в неформална среда. Сред тях са литературният клуб „Агадор“, заниманията по предпечатна подготовка и издаването на ученическото списание „#АпострофАрт“, клуб „Фотосвят“. Успехи носят театралната ни формация на немски език „Театър? Фантастиш!“, театралната работилница на български език, клубът за приложно изкуство „Сезони“, клубът по компютърна анимация. На церемонията по изпращането на випуск 2024 нашите абитуриенти споделиха, че са се чувствали щастливи в гимназията.

Няма по-голяма награда от това да си част от полета на един млад живот!“

През учебната 2020/2021 г. ПГ „Константин Фотинов“ осъществява проект по Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ в категория „Център за технологии в креативните индустрии“. Избират новото образователно средище в училището да се казва „Мултимедиен творчески център“, защото отговаря на профилите и традициите, които гимназията има в интегрираното преподаване на хуманитарни и природни, софтуерни и хардуерни науки.

Продуктът, който създават, е пътеводител „История и култура, природа и здраве в Самоков и региона“. Издаден на 4 езика (български, английски, немски и руски език), на хартиен носител и с онлайн достъп, в изработването му участват директорът, като ръководител на проекта, четирима координатори, 18 учители и 200 ученици. Провеждат се пет интердисциплинарни урока. През същата година се прави и обучение на учители и ученици в 3D дизайн и 3D принтиране, за да се провери новото взаимодействие между тях и как на практика се прилагат знанията.

„Насърчавам използването на иновативни практики за прилагане на компетентностния подход чрез междупредметни връзки – казва Венета Симитчийска. – Отдаваме значение на практическата полза от наученото, използването на информационните и комуникационните технологии и на „Дигитална раница“. Игровият метод е приложен изцяло в избираемия модул на профил „Немски език“.

За реализиране на ефективни междупредметни връзки през учебната 2022/2023 г. гимназията изготвя учебни програми в избираемите модули на профилираната подготовка по биология и химия в XI клас в

партньорство с Факултета по химия и фармация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.

Осъществява се и съвместна лабораторна практика на учениците с преподаватели от Факултета в университетските лаборатории. Симитчийска добавя, че планират и реализират форми на вътрешноинституционалната квалификация, изцяло ориентирани към този модел на преподаване, включително и с групиране на ученици от различни класове.

„По отношение на спечелването на проекти, на които се дължи в голяма част обновлението на училищата и ефективната работа на клубовете, по-малките училища сме с по-малки възможности – признава Симитчийска. – По същия начин сме в определено неизгодна позиция и по отношение на привличането на ученици. Това е така, защото нагласата на повечето млади хора, а и на новото поколение родители е всичко да се случва бързо и лесно. Истински трайните неща обаче изискват постоянство и упорит труд, които са неотменна част от оценяването и резултатите.“

Симитчийска споделя, че освен проблем с набирането на ученици училищата в малките населени места

често имат трудности и с кадрите.

Много млади хора, а и такива, които търсят възможност да започнат работа, се отказват да кандидатстват за гимназиални учители. Посочват като причина значително по-големите усилия, които полага гимназиалният учител, а заплащането не е по-високо. „Надявам се това да се промени, за да се стимулира кандидатстването на отлични ученици в педагогическите профили“, казва директорката. И все пак уточнява: „За да бъдеш успешен учител в гимназия, се изисква да си се посветил на професията и работата да ти е приоритет.“

„Когато дойдох в гимназията като директор – връща се в спомените си Симитчийска, – си мислех, че съм познато лице. Наивно вярвах, че изградените отношения с колектива от предишното ми училище ще се пренесат и тук. Изграждането на доверие и опознаването обаче бяха труден и бавен процес. Вероятно съм малко повече от необходимото работохолик и перфекционист и ми се иска хората да влагат максимума от възможностите си на работното място.“

Ако трябва да се аргументира, директорът на ПГ „Константин Фотинов“ може да го направи. В момента

училището разполага със сформиран екип за въвеждане на единна електронна платформа за учители и ученици.

От август 2020 г. профилираната гимназия е самостоятелен администратор на платформата Google Workspace. 17 класни стаи и кабинети разполагат с тъчскрийн дисплей, телевизор или проектор. Изграден е съвременно оборудван и обзаведен кабинет за профилирана подготовка по природни науки и интегрирано преподаване на химия, биология, физика и човекът и природа.

„Освен че полагам целенасочени усилия за технологична трансформация на управлението на всички процеси в институцията – казва Венета Симитчийска, – силно поощрявам творческата дейност.“

И това е видимо. Изключително успешно работи литературният клуб „Агадор“, чиито поетични вечери се очакват с нетърпение от цялата общественост на Самоков. Театралната формация „Театър? Фантастиш!“ неведнъж е носила радост и удовлетворение у екипа със спечелените престижни места на националния фестивал за училищен театър на немски език „Завесата се вдига на немски език“. Организатори са Министерството на образованието и науката, „Гьоте“ институт и Посолството на Федерална република Германия. Училището домакинства тазгодишното издание на Фестивала.

Има още нещо, което истински развълнува самоковци в края на 2022 г., и то също е свързано с учениците от „Константин Фотинов“. Училищният отбор по баскетбол при девойките завоюва титлата от Световните ученически игри. Днес отново очакват победа, защото баскетболистките се класираха за финалите, след като спечелиха отново титлата в групата VIII – X клас.

Your Image Description

Свързани статии:

За да бъдат учениците знаещи и можещи Ученически патрули следят за дисциплината Пчеличка робот учи на програмиране Къщички за птици пазят кестеновите дървета в Благоевград

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Венета СимитчийскаПрофилирана гимназия „Константин Фотинов“РегиониСамоков

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Сп. „Български език и литература“, книжка 4s/2024, година LXVI

Следваща статия

Необходимост от изучаване на речевата патология

Следваща статия

Необходимост от изучаване на речевата патология

Възприемане и оценка на текст – реално интервю и интервю с изкуствен интелект

Аспектуални особености на някои обстоятелствени изречения в превод на италиански (по корпус от произведения на Георги Господинов)

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"