Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Да вдъхнеш живот на камъка

Професионалната гимназия по каменообработване в с. Кунино посреща новата календарна година в напълно обновена среда

Диляна Кочева от Диляна Кочева
17-01-2024
в Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A
От училището в Кунино са излезли великолепни скулптори, каменоделци, архитекти и художници

 

Чувстваме се много комфортно в обновената среда. Щастливи сме, че най-после целият ни учебен корпус е с изцяло обновен облик. Учениците ни посещават часовете с голямо желание. Мога да кажа, че всички се радваме като малки деца на това, което се получи като краен резултат“, разказва за в. „Аз-буки“
Христо Димитров – директор на Професионалната гимназия по каменоделство в село Кунино, област Враца.

Ремонтът е извършен по Оперативната програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г., финансиран по процедурата „Култура и спорт в училище“ на Министерството на културата. Благодарение на отпуснатите средства са приложени мерки за енергийна ефективност на сградата на училището – отвън и отвътре, подменени са инсталациите и е изградена достъпна среда за хора с увреждания. Освен всичко това бившата столова е преустроена в многофункционална зала, в която ще се помещават изложбена зала, музейна експозиция, конферентна зала и обособено място за отдих и забавления на учениците. Спортната площадка също е реновирана, а в близост до футболното игрище е изградено модулно пречиствателно съоръжение за отпадни битови води. Общата стойност на строителните дейности е близо 1 млн. и 900 хил. лв., от които 736 580 лв. е европейското съфинансиране, а останалото е собствен принос на бенефициента – Министерство на културата.

„Салонът ни по рисуване също е изцяло ремонтиран и обзаведен с нови изключително удобни за рисуване стативи“, уточнява директорът. Неговото разположение е специално избрано още по време на построяването на сградата лично от първия директор на гимназията – Рудолф Браун. „Когато се рисува, е много важно светлината да пада под определен ъгъл. Навремето много добре е премислено къде да бъде изграден този салон, и днес изглежда великолепно“, допълва моят събеседник.
Напролет ще започне ремонтът и на общежитието към гимназията. Проектът е вече одобрен и се очаква за новата учебна година и то да изглежда толкова добре, колкото и учебният корпус сега. „Даваме си сметка колко важно е и общежитието да бъде ремонтирано“, уточнява Димитров. Спомня си, че когато пос­тъпва в училището като директор преди около година и половина, се сблъсква с материална база в много лошо състояние. А днес нещата изглеждат по коренно различен начин.

През настоящата учебна година в редовна форма на обучение са 44 ученици и един е в самостоятелна. От тях 20 са настанени в общежитието. В гимназията има деца от цяла България.
Директорът Христо Димитров е бивш възпитаник на гимназията. Завършва средното си образование в тогавашния Техникум по каменообработване през 1993 г. По времето, когато учи там, учениците са около 300. „За съжаление, виждате какво се случва в цялата страна – от 9 милиона вече сме почти 6. Демографският срив е с ужасяващи размери за страната. Искрено се надяваме, че след този голям ремонт ще може да привлечем още ученици, които искат да усвоят тънкостите на професията на каменоделеца“, разказва той. Очаква силен прием на гимназисти през новата 2024/2025 г.
Димитров акцентира и върху още един проблем в образователната система, а именно допустимия минимален брой на ученици във всяка паралелка: „Държавата трябва да помисли върху това, че броят на населението вече е далеч от бройката, заложена за състава на паралелките и учениците в тях. Нужна е промяна“.

В последните години изучаването на занаяти не е сред приоритетите на младите хора. Но може би нас­тъпва денят, в който това ще се промени и все повече българи ще се завърнат към корените. „Днес учениците предпочитат всичко да се случва веднага, без особени усилия и излишен труд. А овладяването на занаят им се струва твърде бавен и трудоемък процес. Но надявам се, че това ще се промени“, обяснява той.

През 2023 г. Професионалната гимназия по каменообработване получава приза „Пазител на традициите“ в категорията „Организация“ от фондация „Пазител на традициите – Пазители“. Наградата се присъжда на личности и организации, които чрез своите дела са се превърнали в живата памет на българското.
А гимназията в Кунино прави точно това – грижливо пази тайните на каменоделството и предава наученото нататък.

Съвсем скоро им предстои и откриване на STEM център, който ще бъде изцяло насочен към професионалната ориентация на гимназията. Той ще бъде оборудван с 3D принтери, с помощта на които ще могат да пресъздават забележителни архитектурни скулптури и паметници, емблематични за историята на изкуството.

„Искаме да правим такива неща, които да оставят ярка следа в съзнанието на възпитаниците ни и те да могат по-лесно да възпроизвеждат наученото по предмета ни от учебната програма – история на изкуството“, споделя директорът. Учениците изучават много интересни профилирани предмети не само като история на изкуството, но и каменоделство, скулптура, пластична анатомия, рисуване, геология и петрография, архитектура и строителство, машини и съоръжения за добив и обработка на скален материал. От настоящата учебна година към програмата за разширена професионална подготовка има и нов предмет – реставрация.

„Хубаво е възпитаниците ни да получават базови познания как могат да бъдат реставрирани някои архитектурни елементи при повреда, причинена от времето или от лошото съхранение. Такъв тип специалисти са изключително търсени не само у нас, а и по цял свят“, обяснява Димитров.
За щастие, учители в гимназията в село Кунино не липсват. Повечето преподаватели по специфичната професионална подготовка са завършили Националната художествената академия и имат необходимия ценз, възможности и знания, за да могат да обезпечат по най-добрия начин провеждането на тези специфични предмети.

В гимназията активно присъстват и информационните технологии. Те се преплитат най-често с учебната програма по предмета компютърна графика. „Възнамеряваме в най-скоро време да включим в обучението софтуерни продукти като AutoCAD, с които да могат се обработват файловете, нужни за работата на специализираните машини роботи, с които се правят 3D фигури. Но като цяло, се опитваме да не залитаме много в тази посока, защото традиционното за нас е ръчната обработка на камъка“, обяснява директорът.

След завършване на гимназията възпитаниците им намират успешна реализация на пазара на труда. От училището в Кунино са излезли великолепни скулптори, каменоделци, архитекти и художници. Пътищата, по които може да поеме всеки техен дипломиран ученик, са много. Първият безспорно е университетът. Наученото в училище могат да надградят в Националната художествена академия в София, Университета по архитектура и геодезия или Минно-геоложкия университет в столицата. Разбира се, някои от бившите им ученици решават да започнат работа веднага след училище. Те се реализират като типични каменоделци, които изработват различни архитектурни елементи, градински мебели и паметни плочи.
И тъй като началото на всяка нова година е съпроводено със съставяне на планове и цели, разговорът ми с Христо Димитров завършва с пожелания за новата календарна 2024 г.: „Иска ми се това уникално училище отново да бъде в светлината, с която се ползваше навремето, и със силата на професионалистите, които излизаха от него. За мен е изключително важно нашите деца да продължават да получават най-доброто от колегите, които им преподават, и да излизат наистина добре обучени, мотивирани и знаещи млади хора“.

Your Image Description

Свързани статии:

В Банско се обучават деца от десет националности Разкажи за своята родина Популяризираме родните университети в Сърбия Самоковското Митрово даскало посреща гости от близо и далеч

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Когато подкастът стане образователна реалност

Следваща статия

Информацията не прави знанието

Следваща статия
Информацията не прави знанието

Информацията не прави знанието

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Отличиха медиаторите на годината

Отличиха медиаторите на годината

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"