Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.

Да вдъхнеш живот на камъка

Професионалната гимназия по каменообработване в с. Кунино посреща новата календарна година в напълно обновена среда

Диляна Кочева от Диляна Кочева
17-01-2024
в Брой 3, 18 - 24.01.2024 г.
A A
От училището в Кунино са излезли великолепни скулптори, каменоделци, архитекти и художници

 

Чувстваме се много комфортно в обновената среда. Щастливи сме, че най-после целият ни учебен корпус е с изцяло обновен облик. Учениците ни посещават часовете с голямо желание. Мога да кажа, че всички се радваме като малки деца на това, което се получи като краен резултат“, разказва за в. „Аз-буки“
Христо Димитров – директор на Професионалната гимназия по каменоделство в село Кунино, област Враца.

Ремонтът е извършен по Оперативната програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020 г., финансиран по процедурата „Култура и спорт в училище“ на Министерството на културата. Благодарение на отпуснатите средства са приложени мерки за енергийна ефективност на сградата на училището – отвън и отвътре, подменени са инсталациите и е изградена достъпна среда за хора с увреждания. Освен всичко това бившата столова е преустроена в многофункционална зала, в която ще се помещават изложбена зала, музейна експозиция, конферентна зала и обособено място за отдих и забавления на учениците. Спортната площадка също е реновирана, а в близост до футболното игрище е изградено модулно пречиствателно съоръжение за отпадни битови води. Общата стойност на строителните дейности е близо 1 млн. и 900 хил. лв., от които 736 580 лв. е европейското съфинансиране, а останалото е собствен принос на бенефициента – Министерство на културата.

„Салонът ни по рисуване също е изцяло ремонтиран и обзаведен с нови изключително удобни за рисуване стативи“, уточнява директорът. Неговото разположение е специално избрано още по време на построяването на сградата лично от първия директор на гимназията – Рудолф Браун. „Когато се рисува, е много важно светлината да пада под определен ъгъл. Навремето много добре е премислено къде да бъде изграден този салон, и днес изглежда великолепно“, допълва моят събеседник.
Напролет ще започне ремонтът и на общежитието към гимназията. Проектът е вече одобрен и се очаква за новата учебна година и то да изглежда толкова добре, колкото и учебният корпус сега. „Даваме си сметка колко важно е и общежитието да бъде ремонтирано“, уточнява Димитров. Спомня си, че когато пос­тъпва в училището като директор преди около година и половина, се сблъсква с материална база в много лошо състояние. А днес нещата изглеждат по коренно различен начин.

През настоящата учебна година в редовна форма на обучение са 44 ученици и един е в самостоятелна. От тях 20 са настанени в общежитието. В гимназията има деца от цяла България.
Директорът Христо Димитров е бивш възпитаник на гимназията. Завършва средното си образование в тогавашния Техникум по каменообработване през 1993 г. По времето, когато учи там, учениците са около 300. „За съжаление, виждате какво се случва в цялата страна – от 9 милиона вече сме почти 6. Демографският срив е с ужасяващи размери за страната. Искрено се надяваме, че след този голям ремонт ще може да привлечем още ученици, които искат да усвоят тънкостите на професията на каменоделеца“, разказва той. Очаква силен прием на гимназисти през новата 2024/2025 г.
Димитров акцентира и върху още един проблем в образователната система, а именно допустимия минимален брой на ученици във всяка паралелка: „Държавата трябва да помисли върху това, че броят на населението вече е далеч от бройката, заложена за състава на паралелките и учениците в тях. Нужна е промяна“.

В последните години изучаването на занаяти не е сред приоритетите на младите хора. Но може би нас­тъпва денят, в който това ще се промени и все повече българи ще се завърнат към корените. „Днес учениците предпочитат всичко да се случва веднага, без особени усилия и излишен труд. А овладяването на занаят им се струва твърде бавен и трудоемък процес. Но надявам се, че това ще се промени“, обяснява той.

През 2023 г. Професионалната гимназия по каменообработване получава приза „Пазител на традициите“ в категорията „Организация“ от фондация „Пазител на традициите – Пазители“. Наградата се присъжда на личности и организации, които чрез своите дела са се превърнали в живата памет на българското.
А гимназията в Кунино прави точно това – грижливо пази тайните на каменоделството и предава наученото нататък.

Съвсем скоро им предстои и откриване на STEM център, който ще бъде изцяло насочен към професионалната ориентация на гимназията. Той ще бъде оборудван с 3D принтери, с помощта на които ще могат да пресъздават забележителни архитектурни скулптури и паметници, емблематични за историята на изкуството.

„Искаме да правим такива неща, които да оставят ярка следа в съзнанието на възпитаниците ни и те да могат по-лесно да възпроизвеждат наученото по предмета ни от учебната програма – история на изкуството“, споделя директорът. Учениците изучават много интересни профилирани предмети не само като история на изкуството, но и каменоделство, скулптура, пластична анатомия, рисуване, геология и петрография, архитектура и строителство, машини и съоръжения за добив и обработка на скален материал. От настоящата учебна година към програмата за разширена професионална подготовка има и нов предмет – реставрация.

„Хубаво е възпитаниците ни да получават базови познания как могат да бъдат реставрирани някои архитектурни елементи при повреда, причинена от времето или от лошото съхранение. Такъв тип специалисти са изключително търсени не само у нас, а и по цял свят“, обяснява Димитров.
За щастие, учители в гимназията в село Кунино не липсват. Повечето преподаватели по специфичната професионална подготовка са завършили Националната художествената академия и имат необходимия ценз, възможности и знания, за да могат да обезпечат по най-добрия начин провеждането на тези специфични предмети.

В гимназията активно присъстват и информационните технологии. Те се преплитат най-често с учебната програма по предмета компютърна графика. „Възнамеряваме в най-скоро време да включим в обучението софтуерни продукти като AutoCAD, с които да могат се обработват файловете, нужни за работата на специализираните машини роботи, с които се правят 3D фигури. Но като цяло, се опитваме да не залитаме много в тази посока, защото традиционното за нас е ръчната обработка на камъка“, обяснява директорът.

След завършване на гимназията възпитаниците им намират успешна реализация на пазара на труда. От училището в Кунино са излезли великолепни скулптори, каменоделци, архитекти и художници. Пътищата, по които може да поеме всеки техен дипломиран ученик, са много. Първият безспорно е университетът. Наученото в училище могат да надградят в Националната художествена академия в София, Университета по архитектура и геодезия или Минно-геоложкия университет в столицата. Разбира се, някои от бившите им ученици решават да започнат работа веднага след училище. Те се реализират като типични каменоделци, които изработват различни архитектурни елементи, градински мебели и паметни плочи.
И тъй като началото на всяка нова година е съпроводено със съставяне на планове и цели, разговорът ми с Христо Димитров завършва с пожелания за новата календарна 2024 г.: „Иска ми се това уникално училище отново да бъде в светлината, с която се ползваше навремето, и със силата на професионалистите, които излизаха от него. За мен е изключително важно нашите деца да продължават да получават най-доброто от колегите, които им преподават, и да излизат наистина добре обучени, мотивирани и знаещи млади хора“.

Your Image Description

Свързани статии:

В Банско се обучават деца от десет националности Разкажи за своята родина Популяризираме родните университети в Сърбия Самоковското Митрово даскало посреща гости от близо и далеч

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Когато подкастът стане образователна реалност

Следваща статия

Информацията не прави знанието

Следваща статия
Информацията не прави знанието

Информацията не прави знанието

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Сурвакари от Белозем на гости на „Аз-буки“

Отличиха медиаторите на годината

Отличиха медиаторите на годината

Последни публикации

  • Софийската математическа гимназия с най-висок бал в столицата за поредна година
  • МОН публикува първото класиране за прием в VIII клас
  • Четири медала за младите химици
  • Училище за развитие на таланти
  • Заради Родопа планина – различното преживяване
  • На закуска с директора
  • Красотата на съвременната наука
  • Изкуството да вдъхновяваш
  • Тайните на залива Тауклиман
  • Сп. „Педагогика“, книжка 5/2025, година XCVII
  • Изучаване на действието умножение на естествени числа с едноцифрано число – анализ на актуалното състояние в учебните комплекти По математика за четвърти клас
  • Интеграцията на stem обучение и образователната стая на загадките в началния образователен етап – Предпоставка за иновативно и ангажиращо учене
  • Steam компетенции при учениците от начален етап
  • Parental Control and Use of the Internet Among Elementary School Students
  • Образователни аспекти на музикалнопедагогическия подход „Oрф-Шулверк“: приложение на модел за обучение на студенти – бъдещи учители
  • Прилагане на компетентностния подход. И междупредметни връзки в урок по извънкласно четене . За жанра легенда
  • Multimodal Communication in Physical Education Classes
  • “Learning Through Research” аs а Strategic Direction оf Modernization оf Higher Education
  • Competence for Social Pedagogical Practice: What Do Students Tell Us?
  • Под повърхността: социалнопедагогически анализ на особеностите на култура на бедността при млади хора В ситуация на относителна бедност
  • Софийският университет събира българисти и слависти
  • „Летен университет“ през август в Китен

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
    • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"