Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 30, 25 – 31.07.2024 г.

Как се преподава физика на жестов език

10 софтуерни продукта подпомагат ученици със специални образователни потребности, казва проф. Милен Замфиров от Софийския университет

Зина Соколова от Зина Соколова
30-07-2024
в Брой 30, 25 – 31.07.2024 г.
A A
Проф. д.п.н. Милен Замфиров (вдясно) получава наградата „Питагор“ за утвърден учен в областта на социалните и хуманитарните науки. Снимка – Олег Попов

Проф. д.п.н. Милен Замфиров е декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата в Софийския университет  „Св. Климент Охридски“. Завършил е физика и специална педагогика. Бил е научен сътрудник в Института за космически изследвания и технологии на БАН и в Института по ядрени изследвания и ядрена енергетика – БАН. От 2018 г. е ръководител на Университетския център „Академия за деца“ на Софийския университет. Декан е на Факултета по науки за образованието и изкуствата от 2019 г., а от 2024 г. е председател на Съвета на деканите на Софийския университет. Чете лекции в Софийския и Великотърновския университет, и в Националната музикална академия.

От 2019 г. досега е автор на 3 самостоятелни монографични труда и съавтор в още 4, на 3 студии, 14 статии и 5 доклада. В Google Scholar се установяват 274 цитирания от 2019 г., 26 цитирания в Scopus и Web of Science, участвал е в 2 международни и в 2 национални проекта, на единия от които е ръководител. Под неговото ръководство са защитили успешно 12 докторанти, а 5 се подготвят в момента. Научните разработки и резултати на проф. Замфиров се прилагат както в академичната сфера, така и в образователната практика, като например разработените 10 софтуерни продукта с цел подпомагане на учениците с умствена изостаналост по математика и по физика и астрономия за ученици с увреден слух. Всички софтуерни продукти са носители на награди от образователни конкурси.

Неговите публикации допринасят за внедряването на

първия образователен модел за идентифициране на ученици със специални образователни потребности, хронични заболявания, ученици в риск и талантливи ученици.

За този модел получава и наградата „Питагор“ за утвърден учен в областта на социалните и хуманитарните науки.

Проф. Замфиров е работил като учител по физика и астрономия, бил е директор на дневен център за деца с увреждания, както и болничен учител в съществуващите навремето болнични училища. Ако дете е постъпвало в болница за повече от седмица, от лечебното заведение са пращали писма до болничното училище и са го записвали в него. А учителите са ходели на място да му преподават, за да не губи материал. Но през 2012 г. тези училища са закрити под предлог, че разходите са много големи.

„Според мен разходите не бяха чак толкова големи, но изглежда, имаше апетити към имотите на тези училища – работил съм в голяма и хубава сграда в Горна баня – казва ученият. – В новия Закон за предучилищното и училищното образование пише, че има болнични учители. Но техният статут не е регламентиран и това си остава само на хартия.“

Темата на дисертационния му труд е „Усъвършенстване на процеса на обучение на деца с увреден слух по учебните предмети човекът и природата за V и VI клас и физика и астрономия за VII и VIII клас“.

„Или с други думи,

как да се преподава физика и астрономия на деца с увреден слух на жестов език

– уточнява проф. Замфиров. – Тук подобно нещо се прави за първи път, а доколкото знам, май и в чужбина е така. Навремето се говореше за жестовия език като цяло. Моето изследване беше първото толкова конкретно.“

Друг проблем според учения е, че учат децата със специални образователин потребносит основно да четат и пишат, но не и по природни науки. Затова той винаги дава примери с хора като Стивън Хокинг. Или Джон Корнфорт, който е Нобелов лауреат по химия и е с пълна загуба на слуха, но благодарение на учителя си по химия в VI – VII клас, който го насърчава, стига толкова далече. Кент Кулърс пък е сляп астроном. „Добре е да се работи във всички посоки с децата със специални потребности, защото не се знае къде може да има пробив“, категоричен е проф. Замфиров.

Образователният модел за идентифициране на ученици със специални образователни потребности, хронични заболявания, ученици в риск и талантливи ученици, за който получава наградата „Питагор“ на Министерството на образованието и науката, е свързан с изследванията на прочутия швейцарски психолог Жан Пиаже, който прави експерименти, насочени към идентифициране на когнитивното ниво на деца. Например на детето му се показва бутилка с мляко. Част от него се сипва в по-висока чаша. После същото количество се изсипва в по-ниска и по-широка чаша. Въпросът към детето е къде млякото е повече.

„На едно по-ниско когнитивно ниво то ще отговори, че млякото е повече в по-високата чаша – обяснява ученият. – Тези, които са достигнали когнитивно ниво, отговарящо на годините им, ще кажат, че двете чаши са равни по количеството течност.

Експериментите на Пиаже действат безотказно навсякъде по света, те са общовалидни.

За разлика от тестовете, които трябва да се апробират, да се стандартизират за съответните географски ширини и това е дълъг процес. Жан Пиаже ги е пробвал първо върху децата си, имал е 3, които много са се шегували с него за това. Важно е да се подчертае, че експериментите са насочени към здравите деца.“

Идеята на проф. Замфиров е

да се приложат тези експерименти при деца със специални образователни потребности

(при умствено изостанали, с говорни и слухови затруднения), при деца в риск, с хронични заболявания и при талантливите. Приобщаващото образование включва тези четири категории. Ученият обяснява, че ако експериментът се приложи при умствено изостанали деца, те ще отговорят на един по-нисък стадий, отколкото техните здрави връстници. Пиаже ги разпределя на сензорно-моторен стадий, който е от 0- до 2-годишна възраст, предоперационален стадий – от 5 до 7 години, и стадий на формалните операции – от 12 години нататък. Ако едно дете е с умствена изостаналост, то може да е на календарни 12 години, но експериментите ще покажат, че е на 6 – 7 години като психологическа възраст.

Образователният модел на проф. Замфиров позволява да се идентифицират способностите на дадени деца и да се предприемат мерки те да не изостават или пък да развиват талантите си, ако са надарени.

„За един учител това е улеснение – подчертава ученият, защото, ако той се колебае и не знае дали детето изостава или не, може лесно да го разбере посредством тези десетки експерименти на Пиаже, които съм апробирал. Хубавото в случая е, че това може да се използва и за идентифициране на деца, които са талантливи.

Примерно, ако детето е на 7 – 8 години, а учителят забелязва, че то напредва по различен начин от своите съученици, може да проведе експеримент и ще види, че то е на по-висок стадий от останалите. Това също би улеснило учителя в неговата работа. Образователния модел съм обвързал с единия от тестовете за интелигентност. При обучения на учители, когато провеждат съответните експерименти на Пиаже, те могат чрез несложни корелационни формули да изчислят и съответния коефициент за интелигентност, което дава нещо съвсем конкретно.

Докато при експериментите на Пиаже говорим, че дадено дете е на определено когнитивно равнище, коефициентът за интелигентност е по-точен показател. Това е малко по-сложният подход, но не е невъзможен.“

Според учения

за талантливите не се говори толкова много, а те също страдат.

Учителите нямат време да се занимават с тях, оставят ги сами да се оправят. И тези деца понякога скучаят. Но все пак, ако се идентифицира, че е дадено дете е талантливо, може да се мисли за някаква ресурсна подкрепа.

„Работил съм и като учител, и като ресурсен учител. Знам добре какво е един учител да се чуди детето с нарушение ли е, или не – подчертава проф. Замфиров. – В момента ученикът със специални образователни потребности има ресурсен учител, който му помага. По презумпция идеята е, че

и талантливото дете трябва да има ресурсен учител.

Но той трябва да е по-добър или поне толкова добър, колкото е учителят по съответния предмет. И нещата са по-сложни. Докато ресурсният учител на дете със специални потребности трябва да преведе това, което се преподава в час, на по-ниско ниво, ресурсен учител на талантливо дете трябва не просто да преведе уроците, а да го направи на по-високо ниво, за да отговори на нивото на дарованието, с което работи.“

Сега дете със специални потребности има два часа с ресурсния учител, което е крайно недостатъчно, смята ученият. Дори се стига  дотам родителите да водят децата си само за тези 2 часа с ресурсния учител, после си ги прибират.

От Факултета по науки за образованието и изкуствата провеждат безплатни обучения, публикуват и статии, за да популяризират образователния модел. Факт е, че учителите са затрупани с много работа, но това е добра възможност да знаят какво могат да използват и че то не е много сложно. Важно е да се изтъкне, че експериментите са лесни за провеждане и наистина вършат работа, подчертава ученият. Минали са толкова години от експериментите на Пиаже, но те са валидни и днес. Както теорията на Айнщайн – мнозина са се опитвали да я опровергаят, но тя е непоклатима.

Your Image Description

Свързани статии:

Тормозът вкъщи срива жертвите психически Когато иновациите решават конкретни проблеми Влажните зони съхраняват биоразнообразието Науката от първо лице

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БАНнагради ПитагорНаукапроф. д.п.н. Милен ЗамфировСУ „Св. Климент Охридски“

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Законови изисквания при работа на втори трудов договор

Следваща статия

Всяко дете трябва да си стигне небето

Следваща статия
Всяко дете трябва да си стигне небето

Всяко дете трябва да си стигне небето

Традиция през времето

Традиция през времето

В очакване на нови шампиони

В очакване на нови шампиони

Последни публикации

  • МОН проверява социално-педагогически интернат
  • Започнаха дебати за промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Лятна програма за деца в Националния археологически институт с музей при БАН
  • 485 учители обучени по „Успех за теб“
  • В Антарктида за 6 години не се е натрупал нов лед
  • Четири медала за България от Международната олимпиада по биология
  • Филиалът на Русенския университет „Ангел Кънчев“ официално получи сградата на бившия Тараклийски университет
  • Биволи и дантели
  • Шест медала за българските ученици от Международната олимпиада по лингвистика
  • „Избирам да следвам в България“: Нова програма на МОН предлага безплатно обучение и стипендии за родни таланти
  • За училището, което винаги намира място под слънцето
  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"