Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 31, 01 – 07.08.2024 г.

Логопедът Ана Бехар: Нарастват случаите на деца с екранна зависимост

Най-малките имат нужда от време със семейството си, от игри и занимания, чрез които да учат и да развиват социални взаимоотношения с връстниците си

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
06-08-2024
в Брой 31, 01 – 07.08.2024 г.
A A

Ана Бехар е педагог от 17 години и логопед от десет, завършила е предучилищна и начална училищна педагогика, както и логопедия  в СУ „Св. Климент Охридски“.

Доскоро работи като преподавател по български език в Англо-американското училище – София, и като логопед в център за детско развитие и психологическа консултация „Когнитива“ в София. Преди няколко месеца излиза по майчинство с второто си дете, но не спира да е активна в работен план.

Провежда онлайн консултации за родители по теми, свързани с детското развитие, участва в уебинари и лекции на същата тематика, освен това поддържа профил в социалните мрежи, в който споделя опита си на специалист по детско развитие и на родител.

 „През всичките години на практиката си съм имала изключително разнообразни случаи на деца с различни нарушения в развитието, артикулационни нарушения, дислексия и т.н. В последните години обаче в кабинета започнаха да идват все повече деца, които имат екранна зависимост“, споделя Ана Бехар за в. „Аз-буки“.

По думите ѝ, заедно с екипа от психолози, с който работи, се срещат с много деца със забавяне в езиково-говорното развитие. Особено силно това явление се забеляза след пандемията, когато по онова време бебетата вече са деца на 3 – 4 години.

Изоставащото езиково-говорно развитие води след себе си трудности в познавателната сфера, социалните умения, двигателното и емоционалното развитие. Дали заради неглижиране, или от липса на време, много родители избират екрана пред това да имат активно общуване с децата си.

Във възрастта между 0 – 3 г. наличието на прекомерно екранно време е изключително вредно за развитието на детето.

„Вярвам, че информираността по темата нараства и се надявам родителите да правят правилния избор по отношение на дейностите, които предоставят на децата си“, допълва специалистът.

Относно най-важния съвет за родители и педагози предвид нарастващия брой дефицити и особености при децата, Ана Бехар е категорична: „Децата имат нужда от време със семейството. Имат нужда от тях, от баба и дядо, от всяко близко човешко същество от обкръжението им. Децата се нуждаят от игри и занимания, чрез които да учат и да развиват социални взаимоотношения със семейството и връстниците си. Не се нуждаят от екрани или прекалено много вещи, а от внимание и качествено прекарано време с най-близките си“.

Логопедката коментира и как се справят децата със специални образователни потребности в масовите детски градини – тема, която измества по актуалност всяка друга в днешно време.

„Децата със специални образователни потребности трябва да са в детската градина и изцяло да са част от процеса на обучение наравно с връстниците си, които нямат обучителни трудности. Това е политика, която държавата трябва да води с пълна сила. В същото време е изключително трудно на децата със специални потребности в масовата детска градина да се окаже подкрепата, от която имат нужда.

Това е така, защото няма необходимият брой обучени специалисти, които да го правят. Нужни са и специална среда, материали, пособия, които да се прилагат според потребностите на децата. Едно дете с аутизъм е различно от дете с Даун. Всяко от тях обаче има пълното право да учи и да играе с децата на своята възраст според способностите, които има“, допълва логопедът.

Колкото до адаптацията в детските ясли и градини, събеседничката ни споделя, че

родителят е този, който трябва да прави опити да социализира детето си от най-ранна възраст.

„Срещите с приятели, посещението на роднини, кратки престои при семейството без мама и татко са стъпки, които подпомагат отделянето. От личен опит – синът ми беше на две, когато тръгна на ясла. Той е много социален, защото ние с баща му сме. Адаптацията беше спокойна, за около два месеца той напълно свикна с новото място и успя да се приспособи напълно“, разказва тя.

А как родителите да стимулират проговарянето? „Четенето на книжки, въобще присъствието на книжката сред играчките на детето трябва да се случи възможно най-рано. Изграждането на интерес, любопитство и обич към книгата е задача на родителя от първите месеци след раждането. Родителите, които говорят всекидневно на децата си и описват всекидневните дейности, докато ги извършват, изговарят около 1500 думи на час, с които обогатяват речника на детето си. Така стимулират разбирането и изграждат пасивен речник, който на по-късен етап преминава в активен“, обяснява специалистът.

И още един въпрос, който вълнува редица семейства – кога и как да разпознаем, че детето има проблем с говора и развитието. По темата Ана Бехар отбелязва, че често родителите сравняват детето си с малчуганите в тяхното обкръжение. Това не е особено добър подход, но понякога всъщност дава насока за размисъл как се развива детето ни.

„Моят съвет е, наблюдавайте детето си, четете адекватна литература, свързана с детско развитие. Ако имате въпроси, не се колебайте да потърсите мнение от специалист, който е опитен в сферата, в която работи“, обобщава Бехар.

Your Image Description

Свързани статии:

Започва изграждането на 33 нови училищни сгради и детски градини Два бронза от Турнир на младите естествоизпитатели Опознай билките с интерактивна карта Композиторът Асен Аврамов: Музикалното изкуство, както и словото, са израз на възможността да се види, усети и преживее любовта

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: адаптацияАна БехарБарометърдетски градиниекранна зависимостлогопедсоциализиране

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Правителството отпусна 154 млн. лева за вдигане на заплатите в университетите

Следваща статия

Проведоха се спешни проучвания на антична Рациария

Следваща статия
Проведоха се спешни проучвания на антична Рациария

Проведоха се спешни проучвания на антична Рациария

Отговорност на педагога е да спечели доверието на малкия ученик

Отговорност на педагога е да спечели доверието на малкия ученик

Почти всички звезди имат планетни системи

Почти всички звезди имат планетни системи

Последни публикации

  • Уроци по доброта в училище
  • Важното е децата да бъдат добри хора
  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"