Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 33, 15 – 21.08.2024 г.

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
18-08-2024
в Брой 33, 15 – 21.08.2024 г.
A A
„Цвят и светлина“ от Боряна Стоянова – VIII клас, Средно училище „Гео Милев“ – Раднево, I място от националния фотоконкурс за ученици и студенти на тема „Физика, хармония и феномени в природата“, провел се в рамките на 52. национална конференция по физика

Съюзът на физиците в България и фондация „Еврика“ организират национален конкурс за есе 2024 г. Темата, по която писаха ученици и студенти от цялата страна, е „Физиката в моя свят“. В Конкурса се включиха 120 участници – ученици от 36 основни и средни училища и студенти от три висши училища, които в три възрастови групи представиха своите виждания по темата на Конкурса. Есетата са оценени от жури и са представени на Младежката научна сесия в рамките на 52. национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието по физика и дигиталните технологии“.

Медиен партньор на форума е Националното издателство „Аз-буки“.

По традиция вестник „Аз-буки“ публикува отличените творби в няколко поредни броя.

Животът ми е физика*

Виктория Димитрова – VIII клас, I място

2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ – София

Животът ми е физика. Тя е моята наука, без която животът ми, както и на всички други, би бил немислим. Едно приключение, започващо от невидимите атоми, обясняващо всяко движение, преминаващо през тайните на светлината и показващо магията на Космоса, целия заобикалящ ни свят, както и цялото време и пространство. Затова още от дете времето, прекарано с майка ми на работата ѝ, беше най-вълнуващият момент за мен. Тогава започна всичко.

За мен електричеството беше невероятен свят, до който се докоснах и остана в мен. Винаги бях нетърпелива да науча още и още, задавах безброй  въпроси и търсех отговори. Като по-голяма, не се отказах, а продължих с още по-голям ентусиазъм. В училище схемите и задачите бяха детска игра и ми беше забавно. Олимпиадите и състезанията бяха стъпала към върха, които покорявах и задълбочаваха моя интерес. Завинаги ще съм благодарна на майка ми за тази нейна насока в моя живот, макар и неволна.

С времето започнах да задавам повече въпроси и да се развивам в науката, както и тя се развива. Пораснах и интересът ми към физиката – също. Науката започна с доказването и описването на природните явления, с имената на учени като Аристотел, Архимед, Нютон, Галилео Галилей и други, които имат заслугата за множество открития.

Следващата крачка беше да отделя внимание и на други раздели от физиката, както разказваха моите учители. Светлината, която приемаме за естествена част от ежедневието ни и непроменлива даденост, ме заинтригува. Все повече започвах да се запленявам, може би защото виждах математиката и логиката във всичко това. Ако се замислите, всички предмети около нас са изградени от градивни частици – атоми, молекули и йони. Без тях нямаше да съществува почти нищо. А теорията на Алберт Айнщайн за относителността сякаш обедини всичко: Вселената се състои от 3 пространствени измерения + 1 времево измерение. Заедно тези измерения образуват четириизмерен континуум, известен като тъканта на пространство-времето. Обектите, които имат маса, създават кривина в тъканта на пространство-времето и именно тя е отговорна за гравитацията. Но след това елементарните частици покориха съзнанието ми и все още ме вълнува този техен свят.

За мен физиката е най-важната наука, която няма да спре да се развива. В бъдеще ще се намерят нови методи за различни техники, както и ще се направят нови открития, с които тя ще помага на света. А моето бъдеще със сигурност е физиката и  макар че ще ми е трудно, зная, че ще избера атомната и ядрената физика занапред, макар че бях пленена първо от електричеството. И когато се замислям каква бих била след 10 години, отговорът е жена учен, която да помага на света със своите открития. Мечта или реалност – ще разберем!

* * *

Има ли живот на Марс*

Георги Ямаков – VIII клас, I място

НПГВМ „Проф. д-р Димитър Димов“ – Ловеч

Научен ръководител: Камелия Калчева

За мен физиката е по-трудна от другите природни науки, но въпреки това ми е много интересна. Тя е фантастична! Използваме я всеки ден, като не осъзнаваме, че всяко просто движение, което извършваме, е свързано с множество сложни физични явления. Ето например при едно обикновено преместване на каквото и да е тяло се проявяват сили на триене, има действие и противодействие и това далеч не е всичко. Преди, когато електрическият ток не е бил познат, физиката е била много „по-бедна“, отколкото е в момента. Тогава хората дори не са си и помисляли за модерните уреди, които имаме днес. А след време ще стане още по-сложна, защото дори не можем да предположим колко ще се модернизира светът и какви нови съоръжения и уреди ще имаме на разположение. Най-вероятно ни очакват летящи коли, телепортация и други подобни неща.

Представям си и бъдещето ни на Марс, защото ние, хората, сега не осъзнаваме колко е важна нашата планета. Прекалено много замърсяваме Земята и накрая от глобално затопляне, замърсяването на водите, почвата и въздуха някой ден ще стане невъзможна за живот и ще трябва да се пренесем на друга планета, която най-много да се доближава до условията ни на живот. Тази планета е Марс. Хората си мислят, че животът там е невъзможен, защото няма вода, кислород, храна и други жизненоважни придобивки, но всъщност на тези проблеми има решения.

Науката предполага, че Марс някога е била планета като Земята – покрита с реки и езера, въпреки че в момента е студена и червена, меко казано – мъртва планета. Това, че няма вода, е вече решен проблем, понеже учените са изчислили, че на Червената планета има 5 млн. куб. км лед на Северния и Южния полюс. Ако цялата тази замръзнала вода се разтопи, ще получим вода, която може да покрие цялата планета. За недостига на О2 отново ледът е решение, понеже във водата се съдържа Н2 и О2 . Учените са доказали, че при взаимодействието на електричен ток върху вода тя се разделя на Н2 и О2 , което значи, че вече и кислородът на Червената планета може да бъде набавен. Храната също е проблем: да се докарат животни на друга планета, е много трудно, заради това ще се наложи може би да станем вегетарианци. Растенията се нуждаят от светлина, а Марс е на 1,5 пъти по-голямо разстояние от Слънцето отколкото Земята. Вече е доказано, че на Червената планета светлината за растенията не е проблем. В Северна Канада има симулатор на марсианска колония, където светлината е сравнена с тази на Марс, което потвърждава, че светлината ще бъде достатъчно дори за успешното отглеждане на зеленчуци като домати, краставици и други.

За живота ни на Марс има и доста нерешени въпроси, които могат да бъдат обект на научни изследвания в бъдеще. Например за отглеждането на растения на планета като Марс ще има нужда от допълнителен О2. Не бива да се пропуска и фактът, че тези дейности може да доведат до вероятност от възникване на пожар, а за да се предотврати това, ще бъде нужен нереактивен газ, като N2  (който на Марс не се среща често), а ще бъде много трудно да се пренесе от Земята – това засега е проблем без решение.

Може и да не ни се наложи да се местим на друга планета, ако успеем да спасим нашата. Тайните на Вселената са много, но на бъдещето принадлежи задачата да ги разкрива чрез науката. Вярвам, че ще „впрегнем“ тази наука, за да запазим планетата си! И ако все пак не успеем в такава значима кауза, мисля, че хората ще се преселят на Марс и ще овладеят Космоса! Така си аз си представям живота и физиката в бъдещето.

* * *

Фундаменталните закони на природата*

Иванина Тинова – VII клас, I място

СУ „Отец Паисий“ – Стамболийски

Научен ръководител: Роза Рангелова

Физиката играе ключова роля в моето бъдеще, тъй като предоставя възможности за научно изследване, развитие на технологии и разбиране на фундаментални закони на природата. Чрез изучаването ѝ аз се подготвям за кариера, в която ще мога да приложа знанията си за решаване на предизвикателни проблеми и създаване на иновации. Това поле отваря врати към разнообразни области като инженерство, наука, изследвания на Космоса, изкуствен интелект. В бъдеще виждам себе си като част от заобикалящото ни общество, което се възползва от напредъка в областта на физиката за подобряване начина на живот и разширяване границите на познанието.

Физиката има водеща роля и в оформянето на разбирането ми за света и влиянието върху различни аспекти от живота ми. От технологичния напредък до справянето с глобалните предизвикателства, физиката ще ръководи професионалния ми път и ще допринесе за ролята ми на информиран гражданин.

Представяйки си моето бъдеще, ролята на физиката се очертава като водеща сила, която не само влияе върху разбирането ми за света, но и оформя траекторията на професионалното ми пътуване и влияе върху ролята ми на отговорен гражданин на света. Тя отваря врати за някои от най-вълнуващите и добре платени работни места в света.

Изкуственият интелект също влияе на моето бъдеще. В бъдеще той ще продължи да се развива и да променя начина, по който функционираме и живеем. Ролята му в здравеопазването и бизнеса също ще става все по-голяма. Ще се увеличат роботизацията и автоматизацията. Ще възникнат и нови възможности за нова работа, като освободят човешките ресурси за по-творчески и стратегически дейности. Технологичният напредък в областта на машинното обучение и голямото количество данни, които стават достъпни, ще допринесат за създаването на по-интелигентни системи. Изкуственият интелект има потенциала да революционизира начина ни на живот сега и в бъдеще, а неговите приложения са ограничени само от нашето въображение.

Съществуват и някои минуси на изкуствения интелект. Те включват въпроси за надеждността му относно защита на данните и заместването на работни места. Всичко това са етични и правни предизвикателства. Системите на изкуствения интелект невинаги са безгрешни и могат да доведат до наистина сериозни проблеми, ако ги използваме грешно или за злоупотреба. Също така и събирането или обработването на голямо количество информация или данни може да се свърже със защитата на личната неприкосновеност и поверителност.

В заключение, физиката е неизменен пътеводител към историята на нашия свят и моето бъдеще. Тя не е просто наука, а ключ, отключващ вратата към вълшебството на разбирането. С голямо вълнение гледам напред към предизвикателствата и възможностите, които ми предстоят в областта на физиката. Тя не е просто моята научна страст, тя е светлината, която ще освети пътя ми, докато се впускам във вълнуващото и неизвестно бъдеще, обогатено с познание и вдъхновение.

*Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“ Космосът привлича човешките мечти Плакатът работи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: есетаконкурсСъюз на физиците в БългарияТворчествофизикафондация „ Еврика“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Забавно лято в село Елешница

Следваща статия

С какъв бюлетин да гласуваме?

Следваща статия
Паронимия и четене

С какъв бюлетин да гласуваме?

Игри на криеница и разходка с панорамен автобус на летния лагер в Равда на учениците от СУ „Максим Райкович“

Игри на криеница и разходка с панорамен автобус на летния лагер в Равда на учениците от СУ „Максим Райкович“

Законно ли е видеонаблюдението по време на работа

Последни публикации

  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"