Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 35, 29.08 – 04.09.2024 г.

Две ученички от Ардино със самостоятелна изложба

Диляна Кочева от Диляна Кочева
01-09-2024
в Брой 35, 29.08 – 04.09.2024 г.
A A
На снимката от ляво надясно – Айлин Осман, Сузан Чалъкова и директорката на ЦПЛР – ОДК в Ардино Мюзейен Юсуфова. Снимка – ЦПЛР – ОДК – Ардино

Те са млади и умни, усмихнати и красиви. Обичат да рисуват и на пух и прах разбиват всеобщите очаквания, че на хората на изкуството точните науки не им се удават. И за двете математиката е стихия. Преди броени дни ученичките от СУ „Васил Левски“ в Ардино и дългогодишни възпитанички на школата по изобразително изкуство към Центъра за подкрепа за личностно развитие – Общински детски комплекс в града, показаха творбите си в Народно читалище „Родопска искра“. Изложбата им носи магическото име „В плен на изкуството“ и включва общо 18 творби.

Срещаме се с всестранно развитите млади художнички от Ардино – Сузан Чолакова и Айлин Осман, за да разберем кога и как започват да рисуват и за какво мечтаят.

„Имам многобройни и различни интереси. Опитвам се да разпределям времето си пълноценно, така че да мога да правя всичко, което обичам“, казва за „Аз-буки“ 18-годишната Сузан Чолакова.

През новата учебна година тя ще бъде XII клас в СУ „Васил Левски“. Паралелно с обучението си е записала да учи за приложен програмист по Националната програма на МОН – „Обучение за ИТ умения и кариера“. От понеделник до петък ходи на училище в Ардино, а през почивните дни и през ваканциите пътува до Кърджали за допълнителните курсове за придобиване на професионална квалификация.

През август Сузан навърши 18 години и съвсем скоро ѝ предстои преломен момент в живота да реши къде ще продължи образованието си. С усмивка ми казва, че този въпрос в последно време чува много често. Насочила се е към няколко неща.

„Обичам математиката и информатиката, но повече ме влече към изкуствата.

Искам да следвам архитектура“, казва тя.

Мечтае да учи в София, защото градът много ѝ харесва, а и възможностите за професионална реализация, след като завърши висшето си образование, са много повече в столицата. Талантливото момиче добре осъзнава, че ако избере да се развива в областта на информатиката, със сигурност ще успее да си намери по-добре платена работа, но сърцето ѝ подсказва да опита това, което най-много ѝ харесва.

„Изкуството е това, което ме прави щастлива.

Пред бялото платно се чувствам свободна. Там имам възможност да изразя себе си“, обяснява ученичката.

От родителите си среща пълна подкрепа във всяко едно решение. Те добре осъзнават, че са се справили отлично и са възпитали едно прекрасно момиче, което само може да реши как да подреди живота си. Здраво са поставили основата, на която да стъпи, а оттук нататък решенията са в нейните ръце.

Освен рисуването, математиката и информатиката, на младото момиче много му се удават и чуждите езици. Освен български и турски, които владее отлично, в момента учи и английски и френски. Признава, че обича да учи езици и да открива коя дума откъде произлиза.

Освен това не иска да си губи безцелно времето, затова използва всяка минута за себеусъвършенстване. Иска да има различни възможности за реализация в живота. Никога не знаеш кое къде ще ти помогне.

„Не мога да си представя, че ще се събудя един ден и ще осъзная, че работя нещо, което не харесвам.

Надявам се, че никога няма да ми се случи, но човек никога не знае какво го очаква в утрешния ден“, обяснява тя.

За Сузан изложбата „В плен на изкуството“ е сбъдната мечта. Това е не само първата ѝ изложба, но и първата възможност да покаже творбите си пред повече хора.

„Тази изложба за мен беше една голяма крачка напред. Направих нещо, от което преди това много се страхувах. Имаше моменти, в които дори си мислех, че това е невъзможно. Но ето, че се случи“, обяснява тя.

Признава си, че до този момент се е притеснявала да показва картините си пред непознати хора. Мислела си е, че може хората да не разберат изкуството ѝ. Честта да видят красивите ѝ творби са имали само близките ѝ и няколко приятели.

„Преди изложбата бях много притеснена“, спомня си тя.

Страхувала се е, че никой няма да дойде да види това, което са направили с Айлин и ръководителката на школата Мюзейен Юсуфова, но въпреки техните очаквания тяхната изложба бива посетена от множество местни и гости на града.

В експозицията Сузан представя пейзажи, животни и няколко творби от абстрактното изкуство.

„Рисувам откакто се помня. Вкъщи пазим картини и от времето, когато съм била на четири-пет години. Активно започнах да се занимавам с изобразително изкуство в I клас, когато се записах на курсовете в ЦПЛР – ОДК, Ардино.

Г-жа Юсуфова беше човекът, който ме насърчи да продължа да рисувам. Каза ми, че имам дарба“,

казва момичето.

Има дни, в които сутрин става рано и рисува до късно през нощта: „С рисуването е така – започваш и не можеш да спреш, докато не го довършиш. Вярвам, че това се отнася за всички хора на изкуството – когато имат идея в главата, не могат нито за минута да спрат, докато не я изпълнят“, посочва Сузан.

Зад гърба си вече има няколко награди – две втори места от Националния конкурс „Детство мое – реално и вълшебно“ и от Шестия национален конкурс за детска рисунка „Приказният свят на моя роден край“.  Отличия има и от две поредни издания на Националния конкурс „Под дъгата на детството“, а също така и от Международния детски фестивал „Млади таланти“ и от конкурса „От Коледа до Васильовден“.

За разлика от Сузан,

за десетокласничката Айлин Осман „В плен на изкуството“ е втората ѝ поред изложба.

Независимо че е с две години по-малка, Айлин миналата година представя експозицията „Светът на една мечта“ в сградата на ЦПЛР – ОДК, Ардино.

Тя е носител на редица награди от конкурси и състезания. На областния конкурс „Бъдещето през моите очи“ получава специалната награда на „Глобал Нет“. Втори места има от националните конкурси „Под дъгата на детството“, „С очите си видях бедата“ и „Аз и моите приятели – животните“.

Школата по изобразително изкуство започва да посещава във втори клас. През годините е изпробвала различни техники за рисуване и материали, но с времето намира своето – четката и акрилните бои.

А колкото до това колко време ѝ отнема да нарисува една картина – от замисъла до крайната реализация, ми отговаря, че е различно – понякога може и за ден, а друг път работи върху една творба повече от седмица.

Противно на очакванията, любимият ѝ предмет в училище е математиката, а не изобразителното изкуство.

„Има много общи неща между двата предмета – в рисуването например винаги имаш нужда от перспектива“, обяснява  Айлин.  И макар сега да едва на 16 години, вече има идея за бъдещето си. Тя също като Сузан иска да учи специалността „Архитектура“. „Но дотогава има още много време“, завършва тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Златната диригентка на многогласното пеене Кюстендилска ученичка с първа самостоятелна изложба Повелителите на солта Default ThumbnailТворчеството като аскеза и горест „Балада за Георг Хених“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: АрдиноИзкуствоизложбаМюзейен ЮсуфоваСУ „Васил Левски“Творчествоученички

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дом по мярка на нашите деца

Следваща статия

Рисуване, спорт и летни емоции предлага „Елиза Арт“ на децата в Габрово

Следваща статия
Рисуване, спорт и летни емоции предлага „Елиза Арт“ на децата в Габрово

Рисуване, спорт и летни емоции предлага „Елиза Арт“ на децата в Габрово

Да запазиш специалности, необходими за региона

Да запазиш специалности, необходими за региона

Когато родители и учители си подават ръка

Когато родители и учители си подават ръка

Последни публикации

  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"