Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.

Едногодишни курсове за учители в неделните школа

Обученията ще се провеждат онлайн от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“

Стела Маринова от Стела Маринова
06-09-2024
в Брой 36, 05 – 11.09.2024 г.
A A
Досега от ПУ „Паисий Хилендарски“ са провеждани единствено краткосрочни курсове, насочени към преподаването на български език в чуждаезикова среда и към придобиване на дигитални компетентности. Снимка – ПУ „Паисий Хилендарски“

През последните учебни години с Националната програма „Роден език и култура зад граница“ се подпомагат обучения на учителите от български неделни училища с фокус преподаването на български език като втори. За първи път през учебната 2024/2025 г. е планирано провеждане на дългосрочни курсове за следдипломна квалификация на преподаващите български език в чужбина, с които да се представи методическата специфика на обучението по български език в чуждоезикова среда – лингвистични и дидактически аспекти, посочват за „Аз-буки“ от Министерството на образованието и науката.

Общо 125 преподаватели в неделни училища ще преминат едногодишни курсовете за следдипломна квалификация по модул „Квалификация на учители в българските неделни училища в чужбина“ по Националната програма „Роден език и култура зад граница“. След успешно положени изпити

педагозите ще получат свидетелства за специализация, което да им дава възможност да работят като учители по български език в чужбина.

Курсовете ще се провеждат от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.

Обучението ще бъде изцяло онлайн. Курсовете ще бъдат два вида.

Едните ще бъдат насочени към преподаватели в неделни училища, които вече притежават квалификация „учител“. За тях обучението ще продължава 200 учебни часа.

Ще бъдат организирани и курсове за преподаватели в неделни училища без педагогическа правоспособност. Те ще продължат по-дълго – 250 часа. Причината е, че в курса за непедагогически специалисти е включен допълнителен модул от дисциплини с педагогическа насоченост, като дидактика, психология на развитието, педагогическа психология.

В Софийския университет „Св. Климент Охридски“ курсовете се организират от Департамента за езиково обучение и продължаваща квалификация.

„Ще проведем обучение за 75 души – две групи за преподаващи в неделни училища без педагогическа квалификация и една група за притежаващи квалификация „учител“, обяснява пред „Аз-буки“ директорът на Департамента проф. д-р Светозара Халачева.

От звеното към Софийския университет планират курсовете да започнат в края на октомври тази година, за да може заниманията да приключат до началото на лятото на 2025 г. Денят и часът на провеждане ще се определят допълнително, за да може графикът да бъде съобразен с възможностите на записалите се в дадения курс.

„Планираме теоретичните и практическите занятия да бъдат балансирани. Това обаче не означава, че в процеса на работа няма да настъпят промени. Когато нашият Департамент провежда подобни обучения, лекторите са гъвкави и от първите 30 минути могат да разбират къде са основните нужди на колегите от чужбина, и на момента да направят промяна в организацията на занятието спрямо конкретната група“, обяснява проф. Халачева.

В рамките на курсовете ще бъдат разгледани общопедагогически и методически проблеми, ще се проведат практически семинарни занятия.

„Колегите от чужбина ще споделят опит как провеждат обучението по български, и

ще им дадем насоки как да оптимизират работата си

– допълва директорът на Департамента за езиково обучение и продължаваща квалификация в Софийския университет. – Дори и учителите, които са завършили филология или начална и предучилищна педагогика, имат нужда от конкретни насоки за преподаването на езика като втори. Живеейки в чужбина, тези ученици имат друг поглед към езика – по-практически, а не толкова теоретичен.“

Департаментът за езикова и специализирана подготовка на чуждестранни студенти в

Пловдивския университет ще организира два квалификационни курса за общо 50 преподаватели в неделни училища,

насочени съответно към специалисти със и без учителска правоспособност.

„Обучението ще се провежда онлайн в събота и/или неделя в удобно за курсистите време“, обяснява пред „Аз-буки“ директорът на Департамента доц. д-р Красимира Чакърова.

Ще се създадат онлайн класни стаи за преподавателите, в които ще бъдат качени всички материали, които са им нужни – библиография, електронни ресурси, материали за четене, задачи, като част от лекциите ще им бъдат предоставени и дистанционно.

След приключване на всяка от дисциплините курсистите ще полагат онлайн изпит (писмен или устен) или ще представят индивидуален проект, като ще бъдат оценени по шестобална система.

Записването на желаещите да се включат в курсовете, вече е започнало и ще продължи до 15 септември.

Интересът е голям. До момента са се записали над 40 учители от различни училища: БНУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Гърция; БУ „Звънче“, БУ „Зора“, БУ „Иван Вазов“, БУ „Азбукарче“ във Великобритания; БНУ в Брюксел, Белгия; БНУ „Асен и Илия Пейкови“, БНУ „Родолюбие“ в Италия; БНУ „Иван Вазов“ в Хърватия; БНУ „Закрила“ в Русия; БНУ „Джон Атанасов“, БУ „Родина“, БНУ „Хан Аспарух“, БОКЦ „Св. Климент Охридски“, БУ „Джон Атанасов“ в САЩ; БНУ „Родина“, БУ „АзБуки“ в Испания; БУ „Паисий Хилендарски“, БУ „Родна стряха“, БУ „Народни будители“ в Кипър; Българо-австрийско училище „Св. св. Кирил и Методий“ в Австрия; БНУ „Св. св. Кирил и Методий“ в Йордания и др.

Очаква се в края на септември да започне обучението на учители без педагогическа квалификация, а през октомври – и курсът за учители по БЕЛ с педагогическа квалификация.

„Подборът на учебните дисциплини съответства на пълния възрастов диапазон на обучаемите в българските неделни училища – от предучилищен до гимназиален етап, и е съобразен със спецификата на преподавателската работа в чуждоезикова среда – обяснява доц. Чакърова. – Обучението ще бъде осъществено на високо професионално равнище и ще допринесе за усъвършенстване и надграждане на методическата квалификация и общотеоретичните познания на курсистите за фонетичната, лексикалната и граматичната система на съвременния български език, за българската литература, представена в учебните програми за българските училища в чужбина.“

Повечето от учебните дисциплини ще включват не само лекции, но и практически упражнения,

като решаване на методически казуси, изпълнение на лингвистични задания и др.

„Ще се ръководим изцяло по учебната програма, одобрена за българските училища в чужбина. В дисциплините сме включили и правоговор, и съвременен български правопис и пунктуация, защото много често те са проблематични в училищата зад граница. Не всички са длъжни да следят последните изменения, които са направени. Очаква се преподавателите да се запознаят и с най-новите тенденции. Смятам, че наистина ще им е полезно“, допълва и доц. д-р Адриана Любенова – преподавател в Пловдивския университет и член на Управителния съвет на Асоциацията на българските училища в чужбина.

В програмата на Пловдивския университет е отделено внимание и на предучилищното образование.

„В българските училища в чужбина децата започват да се обучават от 4-годишни в предучилищна възраст, за да може в I клас да имат основно владение на българския език“, посочва доц. Любенова.

Обект на обсъждане в рамките на лекционните курсове ще бъдат и новите учебни програми за обучение по български език в неделните училища (по български език за подпомагане на предучилищното обучение, организирано в чужбина, за деца от 4- до 6-годишна възраст; по български език като втори за подпомагане на обучението, организирано в чужбина; по български език и литература за обучението, организирано в чужбина), чието обществено обсъждане приключва на 4 септември.

Курсовете, организирани от Пловдивския университет, ще се водят от преподаватели, които вече са преподавали в краткосрочните курсове за учители зад граница, били са лектори в чуждестранни университети и са били ангажирани в дейността на българското училище на място или пък са автори на учебници, които се използват в българските неделни училища.

Доц. Любенова се надява реализацията на курсовете да не бъде само през учебната 2024/2025 г.

„Досега се провеждаха единствено краткосрочни курсове, насочени към преподаването на български език в чуждоезикова среда и към придобиване на дигитални компетентности. Курсистите научаваха доста неща, но заниманията бяха прекалено кратки и затова нямаше как да бъдат достатъчно изчерпателни, за да бъдат действително в помощ на учителите. Дългосрочните курсове трябва да бъдат продължени, защото в рамките на следващата година ще бъдат обучени много малка част от учителите. Има близо 400 неделни училища и всяко едно има нужда от тях“, казва доц. Любенова.

Your Image Description

Свързани статии:

Доброто партньорство с родителите – ключ към успешно образование Държавата ще плаща обучение в топ университети Наесен първият звънец ще удари в 396 неделни школа Учителят зад граница

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Академична мрежакурсовеМОНнеделни училищаучители

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

С проект за културно многообразие започва учебната година в село Тишевица

Следваща статия

Над 400 деца от 7. СУ във Варна в нови класни стаи наесен

Следваща статия
Над 400 деца от 7. СУ във Варна в нови класни стаи наесен

Над 400 деца от 7. СУ във Варна в нови класни стаи наесен

Слънчевата дружина в Банкя

Слънчевата дружина в Банкя

Четири сребърни медала спечелиха българските ученици от 36. международна олимпиада по информатика в Египет

4 сребърни медала за българските ученици от Международната олимпиада по информатика

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"