Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 37, 12 – 18.09.2024 г.

31. СУЧЕМ „Иван Вазов“ в София чества 70-а годишнина

С алманах, голям концерт и редица инициативи през цялата учебна година училището ще отбележи своя празник

Диляна Кочева от Диляна Кочева
16-09-2024
в Брой 37, 12 – 18.09.2024 г.
A A
Практическите занимания често присъстват в обучението. Снимки – 31. СУЧЕМ „Иван Вазов“ – София

„Учебната ни година ще започне по-тържествено, по-мащабно и по-емоционално от всяка друга. Надявам се освен родителите на нашите деца да присъстват и наши бивши ученици. В много от случаите те са родителите на родителите на тези деца. Искаме всички заедно да отбележим 70-ата годишнина на любимото си училище“, казва за „Аз-буки“ директорката на 31. средно училище за чужди езици и математика „Иван Вазов“ в София Велина Георгиева.

При тях има приемственост, доказана във времето. То се е превърнало в място, където са се обучавали и възпитавали поколения българи. Затова и първият учебен ден всеки път е истински празник, а училищният двор се изпълва със стотица настоящи и бивши възпитаници на училището, познато на софиянци като „Бастилията“. Прозвище, получено не заради мракобесни порядки в него, а заради първоначалния цвят на сградата и високите изисквания към учениците.

По случай своята годишнина са решили да издадат алманах със снимки и истории.

По един или друг начин времето в училище със сигурност е повлияло на живота на всеки техен възпитаник, независимо кога е учил там. Затова екипът на училището отправя покана в социалните мрежи всеки да сподели своята история, да покаже снимките, които пази, и да сподели спомени.

„Искаме алманахът да се превърне в емоционален център на всички инициативи, които сме предвидили през цялата учебна година по случай празника. Училището е преди всичко емоция, преживяване и спомен, който остава за цял живот“, уточнява моята събеседничка.

В момента са в процес на събиране на снимки, а идеята е до края на учебната година вече алманахът да бъде готов. „Замислен е като албум, който ще пази между кориците си ценните спомени и преживявания на нашите възпитаници и учители“, казва тя.

Освен издаването на алманах ръководството на училището е решило да направи и тематичен Ден на отворените врати, в който всеки ще може да прекрачи прага на школото.

„Искаме учениците от предишните випуски да се завърнат в училищната сграда. И макар да е доста по-променена отпреди 70 години, тя все още пази между стените си спомена за техните успехи и разочарования, първите им любовни трепети“, обяснява моята събеседничка.

Разбираемо, цялата учебна година ще бъде изпъстрена с различни конкурси и инициативи. „Но със сигурност годината ще бъде най-емоционална за нашите дванайсетокласници, защото тя ще бъде последната за тях в училище“, допълва още Георгиева.

Планират и голям концерт през пролетта в зала 1 на НДК. Под надслов „Минало, настояще и бъдеще“ ще проследят историята на училището. Специални гости на празника ще бъдат бивши директори и учители.

„Миналото, настоящето и бъдещето ще бъдат пречупени и през вечните произведения на нашия патрон Иван Вазов. С тях символично ще бъде свързана и датата, на която ще се проведе концертът“, обяснява тя.

Учениците в училището са над 1380. Местата в паралелките бързо се запълват, като профилите, които се предлагат, са традиционни за училището. В гимназиален етап това са чуждите езици и математиката. Нетрадиционното, което се случва в училище, са разнообразните извънкласни занимания.

„Разчитаме на това, в което сме най-добри и което кореспондира с нуждите на учениците и силните страни на педагозите. Заниманията ни са по-различни и интересни, защото всеки учител влага в тях частица от себе си и показва това, в което е най-добър. Това е причината всички те да придават специфичен облик на училището“, уточнява моята събеседничка.

През миналата учебна година групите за занимания по интереси са общо 23 на брой и обхващат всички сфери – математика, природни науки, изобразително изкуство, вокално творчество, фолклор и много други. С избора им са се опитали да покрият целия спектър на интереси, които могат да развият възпитаниците им.

В училището широко са застъпени и спортните дейности. Целият партер и първият етаж на школото са изпълнени с отличия, грамоти, медали и купи на техни възпитаници.

По нетрадиционен и запомнящ се начин учениците отбелязват Световния ден на числото Пи

„Опитваме се да дадем на своите ученици всичко, от което имат нужда“, обяснява директорката.

Спортовете, които предлагат, са разнообразни – традиционните волейбол, баскетбол и футбол, но имат изявени състезатели по тенис на маса и гросмайстори в шаха, а групата им по бадминтон се радва на голям интерес.

Освен на спортното поле учениците им показват отлични резултати и на НВО и ДЗИ.

„Години наред сме в челната тройка на резултати на НВО в IV клас. Сред първите 15 училища в столицата сме по резултати на НВО в X и на ДЗИ в XII клас. Смело мога да кажа, че резултатите на учениците ни са не просто високи, а отлични. И всяка година се подобряват. Истината е много простичка – децата ни са изключително мотивирани. Те постоянно изпробват възможностите си и са готови да покажат какво могат и знаят“, посочва Георгиева.

Възпитаниците им участват в почти всички състезания и конкурси от Националния календар на МОН. Отлично се представят в математически състезания, в това число и на Националната олимпиада по математика. „Ние сме изключително дейни. Опитваме се да предоставим на децата различни полета на изяви, в които да премерят сили със свои връстници от цялата страна и да проверят възможностите си“, обяснява Георгиева.

Над 90% от зрелостниците им след средното си образование продължават да учат в университет. Около половината от тях избират да отидат в чужбина, а другите остават у нас. Директорката посочва, че подготовката за кандидатстването след XII клас обикновено започва доста отрано. Повечето от учениците им добре знаят по какъв професионален път искат да продължи животът им, и затова наблягат на профилираните предмети още от X клас.

Към училището има и изключително деен и активен Ученически съвет.

„След като децата се завърнаха от изолацията, свързана с пандемията, като че ли бяха още по-мотивирани да изживеят пълноценно дните си в училище“, обяснява директорката.

И така, заредени с много нови сили и неизчерпаема енергия, те стават инициатори на интересни проекти. Превръщат се в основния двигател на всичко, което се случва на територията на 31. СУЧЕМ.

Моята събеседничка разказва, че последните три випуска ученически съвети участват толкова активно в извънкласния живот – спортни турнири, дарителски акции, благотворителни кампании, че педагогическият екип изцяло разчита на тях за организацията им.

Сред инициативите, които организират, е и Коледният спортен турнир между випуските, превърнал се вече в традиция. С различни активности са изпъстрени и дните преди великденската ваканция.

По инициатива на Ученическия съвет се провежда и прекрасен и красив ритуал – тържественото издигане на националния трибагреник преди 3 март. „Една идея, която се изпълни с много смисъл и вълнение и бе радушно приета от цялото училище“, обяснява директорката.

Учениците им са изключително активни и в кампанията „Капачки за бъдеще“. По тяхна инициатива до входа на училището е монтирано голямо сърце, в което събират капачки, с които да помогнат за закупуване на кувьози за недоносени бебета. По тяхна инициатива и училищната среда поетапно се променя и с всеки ден става все по-хубава.

 Ученици и учители с нетърпение очакват тази година да започне реализацията на проекта за STEM пространство,

в което класните им стаи ще бъдат преоборудвани и тематично свързани една с друга. Одобреният проект е много мащабен и ще обхване преобразяването на цялата училищна сграда. „Бъдещето ще нахлуе в нашето училище, що се отнася до техника и организация на помещенията. С всичко това ще можем да посрещнем предизвикателствата поне на следващите 70 години“, с усмивка коментира Георгиева.

Планира се целият трети етаж на училището да бъде посветен на природните науки и информационните технологии. Там ще бъдат изнесени компютърните кабинети, кабинетите по математика, химия, физика и биология. Втория етаж пък ще превърнат в пространство на високотехнологични и свързани класни стаи, които също ще бъдат оборудвани с модерни дигитални технологии, но там ще оставят пространство за хуманитарните дисциплини. За възпитаниците си от начален етап ще направят STEM център на първия етаж, свързан с роботиката.

„Искаме всички наши ученици да имат достъп до високотехнологично образование. Радвам се, че ще можем да предложим по-добри възможности за обучение на нашите ученици. От малки до големи, всички имат интерес в програмирането, така че се надяваме да успеем с тези нови технологии да удовлетворим този интерес“, завършва Георгиева.

Велина Георгиева, директор:

Изкуственият интелект трябва да подкрепя естествения

„Изкуственият интелект влезе в образованието. Това е факт, който не можем да пренебрегнем. За добро или за лошо – само времето ще покаже. Трябва да се научим да го използваме така, че да бъде винаги в полза на нашата работата.

При нас изкуственият интелект не се използва само в сферата на информационните технологии. Младите ми колеги по хуманитарни науки като история и български език и литература вече правят първи опити да включат изкуствения интелект в уроците. И тъй като това е много интересно не само за тях, но и за учениците, заниманията им придобиват доста  по-интересен вид от един традиционен урок.

Няма как да избягаме от изкуствения интелект. Важното е да го използваме по начин, по който да бъде в полза на естествения, а не да го заменя.“
Your Image Description

Свързани статии:

ОУ „Петър Парчевич“ в Чипровци чества 400 години от създаването на първата светска образователна институция Предприемачеството е запазена марка за 108. СУ „Никола Беловеждов“ Изкуството е страст за учениците в ОУ „Петко Ю. Тодоров“ Децата имат нужда да бъдат чути

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 31. СУЧЕМ „Иван Вазов“БастилиятаВелина ГеоргиевагодишнинаРегиониСофия

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Еврокомисията отново търси най-добрите млади преводачи

Следваща статия

Приветствие на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков за първия учебен ден

Следваща статия
МОН обмисля онлайн записване в VIII клас

Приветствие на министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков за първия учебен ден

Паронимия и четене

С настоящето писмо

Българските ученици с четири награди от Европейския конкурс за млади учени

Българските ученици с четири награди от Европейския конкурс за млади учени

Последни публикации

  • Сп. „Философия“, книжка 2s/2025, година XXXIV
  • DUALISTIC AND TRADITIONAL RELIGIOUS VIEWS AND THEIR EFFECT ON THE SOCIAL FABRIC IN BULGARIA
  • МYTHOLOGIZING OF BOGOMILISM IN THE WORK OF BULGARIAN WRITER IVAN GROZEV
  • THE NEW BOGOMILISM AND THE CONCEPT OF ORIGINAL SIN – AN APPROACH TOWARDS A CONTEMPORARY DUALISM?
  • THE OCCULT-ESOTERIC NATURE OF SOME BRANCHES OF CONTEMPORARY BOGOMIL DOCTRINE
  • THE ROLE OF BOGOMILISM IN THE THEOLOGICAL DEBATE BETWEEN PIETISTS AND ORTHODOX LUTHERANS
  • DISCOURSES ON BOGOMILISM IN EARLY MODERN WESTERN CHRISTIANITY
  • ICONOCLASM IN DUALISTIC HERESIES ACCORDING TO ANTI-HERETICAL WRITINGS IN EASTERN THEOLOGY FROM 10TH TO THE BEGINNING OF 13TH CENTURY
  • THE FIGURATIVE REPRESENTATIONS IN THE DUALISTIC TEACHING OF THE BOGOMILS
  • BOGOMIL’S DEPICTIONS AND GRAVE SYMBOLISM IN BULGARIA PRELIMINARY COMMENTS
  • THE BOGOMIL RITUAL BEFORE THE CROSS AND ITS DOCTRINAL FOUNDATIONS
  • DUALISTIC PRINCIPLES AND FORMULATIONS IN THE TEACHING OF THE PAULICIANS AND BOGOMILS THROUGH THE EYES OF PRESBYTER COSMAS AND EUTHYMIUS ZIGABENUS
  • CATHOLICOS JOHN OF ŌDZUN’S POLEMIC AGAINST PAULICIANS AND THE ARMENIAN-SYRIAN COUNCIL OF MANTZIKERT, 726
  • TOWARDS THE QUESTION OF ARMENIAN ANTI-DUALISM OF THE 5TH – 6TH CENTURIES AND ITS PHILOSOPHIC AND THEOLOGICAL PREMISES
  • България стана пълноправен член на Eвропейската конференция по молекулярна биология
  • България приема най-голямата международна студентска математическа олимпиада
  • Как се засажда босилек
  • България спечели четири медала от Международната олимпиада по физика в Париж
  • Не е просто учител, а опора и вдъхновение
  • Обявиха конкурси за началници на четири Регионални управления на образованието
  • Нови възможности за магистри
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 3/2025, година XLXII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Книги
      • Книгите на Димитър Маринов „Към сцената“ и „Към екрана“
      • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
      • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
      • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • Сборници
      • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
      • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
      • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
      • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
      • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
      • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
      • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
      • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
      • Gender World In Different Cultural Models
      • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
      • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Помагала
      • Помагало по български език „Приятели“ B1
      • Помагало по български език „Приятели“ A2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 2
      • Помагало по български език „Приятели“ А1 – А2 част 1
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
      • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
      • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Монографии
      • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
      • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
      • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
      • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
      • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
      • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
      • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"