Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 38, 19 – 25.09.2024 г.

Безплатни обучения по програмиране и дигитални науки за ученици от III до XII клас

Школите на „Училищна Телерик академия“ обхващат програмите „Дигитални науки”, „Уеб програмиране“, „Разработка на игри“ и „Алгоритмично програмиране“

Стела Маринова от Стела Маринова
20-09-2024
в Брой 38, 19 – 25.09.2024 г.
A A
Приемът за безплатните школите през учебната 2024/2025 г. е отворен до 5 октомври на сайта на „Училищна Телерик академия“. Снимка – „Училищна Телерик академия“

Фондация „Телерик академия“ или „Училищна Телерик академия“ оперира като самостоятелна организация от 2017 г., но още от самото създаване на „Телерик академия“ съществуват дейности за ученици. През 2011 г. започва с организирането на 16 ученически школи по алгоритмично програмиране, които са основа за създаването на силни състезатели по информатика в цялата страна.

Постепенно идеята се разраства и школите и темите, които покриват, се увеличават. Така се оформи и мисията, която води и до днес екипа на „Телерик академия“ – да осигурява безплатно качествено технологично образование за деца и младежи в цялата страна. От 2017 г. до днес през школите на „Училищна Телерик академия“ са преминали над 20 000 ученици от близо 50 населени места в цялата страна. Школите се провеждат напълно безплатно за учениците с подкрепата на корпоративни и индивидуални дарители, общини и други партньори.

Ученици от III до XII клас могат да се обучават безплатно на умения по програмиране и дигитални науки, като се включат в школите на „Училищна Телерик академия“. Те са подходящи за всички желаещи, дори и да нямат предварителни познания и опит в областта на технологиите.

Обученията се провеждат в рамките на учебната година и са с продължителност 72 часа.

Школите обхващат програмите „Дигитални науки”, „Уеб програмиране“, „Разработка на игри“ и „Алгоритмично програмиране“ и ще се провеждат в Банско, Димитровград, Добрич, Кюстендил, Пазарджик, Русе, Силистра, София, Хасково и Шумен. В тях могат да се включат ученици и от други близки населени места, стига за тях да е удобно да пътуват и да присъстват на заниманията.

Учениците от XII клас от цялата страна имат възможност да се включат в  школа по „Уеб програмиране“, която се провежда онлайн и не изисква планиране на пътуване и присъствие на място.

Приемът за безплатните школите през учебната 2024/2025 г. е отворен до 5 октомври на сайта на „Училищна Телерик академия“.

Всички желаещи да се запишат за обученията, трябва да попълнят формуляр за кандидатстване на сайта на организацията и да решат приемен тест преди крайния срок.

Четирите програми, които „Училищна Телерик академия“ предлага в школите, се оформят постепенно във времето. Първоначално започват само с школи по „Алгоритмично програмиране“ – специфична сфера, която е полезна за математически гимназии и подготовка на състезатели по информатика.

„От обратната връзка на учители, родители и ученици разбрахме, че има все по-голяма нужда от допълнителни занимания, които да обхващат, от една страна, обща дигитална грамотност, а от друга – сфери на програмирането и дигиталните технологии, които са с по-голяма практическа приложимост и провокират повече интереса на учениците. Така се оформиха и отделните програми – „Дигитални науки“, „Разработка на компютърни игри“ и „Уеб програмиране“. Те са подходящи за ученици на различни възрасти и дават разнообразие, с което децата да надграждат интересите си по пълноценен начин“, споделя за „Аз-буки“ Петър Шарков, изпълнителен директор на „Училищна Телерик академия“.

Програмите имат различна специфика. В „Алгоритмично програмиране“ се предоставя голям набор от задачи, с които учителите могат да подготвят своите ученици. В другите три програми се залага на ученето през практика. „По време на часовете учениците непрекъснато работят върху проекти, които им дават увереност, че сами могат да се справят с различни предизвикателства, но също така и много повече насърчават интереса им към съответните сфери“, разяснява Шарков.

Заниманията в школите се провеждат като извънкласни дейности на живо и онлайн.

Водят се от опитни учители и доказани професионалисти с практически опит в сферата на технологиите. Обученията се провеждат на различни места – училища, регионални библиотеки, местни младежки центрове и др. Дните и часовете на школите са разнообразни – през седмицата и уикенда. На сайта на „Училищна Телерик академия“ е поместена пълна информация за всяка от школите в страната.

„През годините открихме, че с обученията по програмиране и дигитални науки в нашите школи помагаме на децата не само да подобрят техническите си умения, но също да откриват своите силни страни и да придобиват нови полезни умения за учене, важни меки умения и работа в екип – посочва Шарков. – Учениците ни споделят, че са по-мотивирани да учат, по-уверено се справят с трудности и решаването на проблеми и не на последно място – откриват нови възможности за развитие в света на дигиталните професии, както и извън него.“

Много от тези умения са заложени както в подхода на преподаване в школите, който поставя учениците в центъра, така и в практическите задачи, които изискват от учениците да търсят сами или в екип решения на сложни предизвикателства.

За екипа резултатите, които наблюдава у учениците, които са преминали дори само едно обучение, и обратната връзка, която получават от тях и техните родители, са вдъхновяващи.

През 2020 г. извършват независима външна оценка за ефекта от работата на „Училищна Телерик академия“. От нея научават, че 83% от възпитаниците на програмите споделят, че преживяването в школите им е помогнало да осъзнаят интереса си към информационните технологии, а на останалите 17 % –  да го засилят.

Друго интересно откритие е, че 75% от учениците в IV – VII клас потвърждават, че школите на „Училищна Телерик академия“ са повлияли на решението им в кое училище да кандидатстват след VII клас.

Относно ефекта след училище, външната оценка показва, че 93% от пълнолетните възпитаници на „Училищна Телерик академия“, които работят в ИТ сферата, са останали в България. „Това е изключително постижение само за една частна инициатива и организация с екип от 11 души. А зад тези цифри се крият и много вдъхновяващи лични истории. Например имаме много възпитаници на програмите, които впоследствие станаха преподаватели в школи“, с радост споделя изпълнителният директор на Академията.

Екипът му е горд, че 91% от преподавателите, с които работи, посочват, че са подобрили методите си на преподаване, а 94% споделят, че прилагат наученото в „Училищна Телерик академия“ във всекидневната си практика в училище.

„Друга отчетлива тенденция е да виждаме деца, които след първото обучение изявяват желание да се запишат за нова програма или следващо ниво на същата. На годишна база средно между 20% и 30% от учениците се обучават за втора или трета поредна година“, казва още Шарков.

През последните две години паралелно на школите от „Телерик академия“ развиват и нов модел, който позволява програмите, които са разработили, да достигнат до много повече ученици в цялата страна. Това става чрез онлайн платформата Буки.bg., която надгражда опита с школите и дава достъп на учители и ученици до разработени образователни програми, които лесно да се въведат като извънкласни дейности, занимания по интереси или допълнение към общообразователните предмети.

Програмите в Платформата са с фокус върху дигиталната грамотност, зелените технологии, програмирането и ключовите умения за успеха на учениците.

През пролетта на 2024 г. над 300 училища в цялата страна изявяват желание да ползват програми от Платформата.

„Това ни дава увереност, че сме намерили подход да достигнем до много повече ученици в цялата страна, не само до 2000 – 3000 ученици на година“, заявя изпълнителният директор на „Училищна Телерик академия“.

Той насърчава желаещите ученици, в чието населено място тази година няма школа, да проверят дали тяхното училище има абонамент за Буки.bg, за да може да се планира преподаването на някоя от програмите на място в училище.

Петър Шарков, изп. директор на „Училищна Телерик академия“:

Целта ни е да подготвим учениците с необходимите умения и знания, за да се чувстват уверени създатели, а не просто ползватели на технологиите. Няма как да искаме висококвалифицирани професионалисти в бизнеса (не само в технологичната сфера, а въобще в икономиката), ако не инвестираме в тях още от училищна възраст. В същото време, знаем от много международни и национални проучвания, че близо 50% от учениците в България нямат основни дигитални умения. 

 
Your Image Description

Свързани статии:

Учителите са мотивирани да развиват умения „Едно, две, три – ела ме настигни“ Купата на героите Кампания „Хайде на училище“ подкрепя децата бежанци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: дигитални уменияКомпасученициУчилищна Телерик академия“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Европейската седмица на спорта #BeActive приканва към активност

Следваща статия

Фототапети с вдъхновяващи послания красят училище в Бяла Слатина

Следваща статия
Новата учебна година в Професионалната гимназия по облекло „Елисавета Багряна“ в Бяла Слатина започва в красива, цветна, уютна и позитивна среда

Фототапети с вдъхновяващи послания красят училище в Бяла Слатина

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Над 4000 души са валидирали професионалните си умения и знания

Над 4000 души са валидирали професионалните си умения и знания

Последни публикации

  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми
  • Determinants Affecting Academic Staff Satisfaction with Online Learning in Higher Medical Education
  • Несигурност за бъдещето, финансова грамотност и лични финанси
  • Влияние на образованието и човешкия капитал върху формалната и неформалната икономика

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"