Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-01-2024
в Брой 4, 25 - 31.02.2024 г.
A A

Симеон СТЕФАНОВ*

В българския език, особено в разговорния стил, съществуват интересни употреби на глаголите видя, виждам: Видя ли, Христо, какво ти каза учителката? (= разбра ли); Виждаш ли колко надалеч се чуват камбаните?! (= чуваш ли); Видя ли, Ния, колко е грапава тази повърхност? (= усети ли); Виждаш ли, тате, колко е вкусно ястието?! (= усещаш ли с вкуса си); Виждате ли колко приятно ухае в тази парфюмерия?! (= надушвате ли). В тях глаголите са употребени със значение, различно от основното значение в съвременния български език: ‘възприемам информация за околния свят чрез зрението сиʼ.

В приведените примери значението е по-скоро ‘чрез зрението или чрез другите си сетива добивам впечатление, представа за нещоʼ. В тях глаголът виждам за сетивно възприятие чрез зрението придобива значението: ‘чрез разума | слуха | допира | вкуса v обонянието си получавам информация за околния святʼ.

И други глаголи за сетивни възприятия могат да се употребяват по същия начин: Чу за случилото се от съседите. (= разбра, узна); Надушвате ли какво ви очаква, ако продължите напред? (= осъзнавате ли, разбирате ли).

Както може да се установи от примерите, много глаголи за сетивни възприятия могат да бъдат взаимозаменяеми в един и същи контекст, защото имат потенциала да се употребяват с различно значение и да означават обобщено ‘усещам със сетивата си’ или ‘разбирам, осъзнавам’. Познаването на това езиково явление обогатява нашите изразни възможности.

*Д-р Симеон Стефанов е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Един старейшина Паркинги или паркинзи? Новото лице на климата* Снимка на министър Галин ЦоковВходното за IX клас – на компютри

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: български езикглаголиНаписаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Първата студентка от Мароко в Бургас ще учи „Медицина“

Следваща статия

Разчитат българския геном

Следваща статия
Снимка на лаборатория

Разчитат българския геном

Снимка на министър Галин Цоков

Входното за IX клас – на компютри

Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Над 5000 са възпитаниците на неделните ни школа на Острова

Последни публикации

  • Д-р Елеонора Лилова, началник на Регионалното управление на образованието – София-град: Мисията ни е да превърнем учителската професия в избор на сърцето и разума
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2025, година LXVII
  • Педагози от Софийска област обменят опит
  • Русенският университет отбелязва 80-годишнина
  • „Живописна България. Литературен атлас. Многоезични маршрути“, том 2
  • Образът на Васил Левски в дискурса на литературното обучение в началния образователен етап
  • Кинопедагогика и обучението по литература
  • Кой е авторът? Изследване на способността за разграничаване на авторска художествена творба от текст, генериран от изкуствен интелект, при ученици в гимназиален етап
  • Динамика на идентичностите. Подпомагане на ученическата рефлексия на проблема в три матуритетни текста – „Железният светилник“, „Приказка за стълбата“ и „Балада за Георг Хених“
  • Пропаднала идеология: за българския скептицизъм към социализма
  • Възможни алтернативи пред възрожденската литературна история
  • Emotions in English and Bulgarian Idiomatic Expressions with Colours
  • Фонетични и морфологични аспекти от идиолекта на поп Минчо Кънчев, отразени в сборника „Видрица“
  • Достъпната комуникация на културните институции с гражданите: образователен потенциал на една изложба
  • 60 години ДГ„Алиса“ създава чудеса за децата
  • Удължават срока за Националната научна програма „Повишаване на изследователския капацитет в областта на математическите науки“
  • МОН инициира дискусия за ограничаване на социалните мрежи за деца
  • МОН и УНИЦЕФ заедно за по-безопасна онлайн среда за учениците
  • „Вълшебните обувки на Кая“ ще стъпят и във Варна
  • Съвременните тенденции във физическото възпитание и спорта обсъдиха експерти на научна конференция в Софийския университет
  • Зам.-министър Емилия Лазарова награди млади посланици на здравето
  • „Аз-буки“ среща малките читатели в Разград с „Вълшебните обувки на Кая“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"