Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 41, 10 – 16.10.2024 г.

Оксфордският университет на върха за девета поредна година

В 21. издание на Times Higher Education World University Rankings са включени и четири български висши училища

Стела Маринова от Стела Маринова
14-10-2024
в Брой 41, 10 – 16.10.2024 г.
A A
Снимка – Оксфордски университет

В 21-ото издание на класацията Times Higher Education World University Rankings, призната като най-изчерпателната оценка на представянето на университетите в света, участват общо 2092 институции от рекордните 115 територии. Това са около 10% от около 20 000 висши учебни заведения по целия свят. Методологията WUR 3.0 включва 18 индикатора за оценка на институциите в пет ключови области: преподаване, изследователска среда, качество на изследванията, ангажираност на индустрията и международна перспектива. Тя се основава на 157 милиона цитирания, 18 милиона научни публикации и отговори на анкети от повече от 93 000 учени по целия свят.

Оксфордският университет се задържа на първото място за девета поредна година

в престижната класация за най-добрите висши училища в света – Times Higher Education World University Rankings 2025. Това е най-дългото царуване на върха в историята на класацията. Преди това Калифорнийският технологичен институт я оглавява за пет години, а Харвард я води за осем.

Оксфордският университет запазва точките си в цялостното си представяне от миналата година – 98.5. Той бележи подобряване в две от петте ключови области. Ангажираността на индустрията, базирана върху приходите в индустрията и патенти, значително се увеличава през последните две години. Докато стойностите варират от 62.5 през 2017 г., когато университетът за първи път оглавява класацията, до 74.9 през 2023 г., то през 2024 г. ангажираността на индустрията нараства на 98.7, а за 2025 г. – 99.6. Оценката на учебната среда също плавно се подобрява, за да стигне до най-високите си стойности за последните две годни – 96.6 за 2024 г. и 96.8 за 2025 г. И тази година бележи 100 точки по отношение на изследователската среда. В същото време има спад от 0,2 точки в областта на  международната перспектива (97.3) и качеството на изследванията (98.8).

В сравнение с останалите институции в топ 5 най-старият университет в англоезичния свят се откроява със своята международна перспектива, особено с дела на международните студенти (43%) и международно съавторство.

Оксфордският университет запазва мястото си на върха на фона на спад в репутацията на университетите в Обединеното кралство като цяло.

Сред 12-те британски университети в топ 100 средните оценки за репутацията в преподаването и изследователската среда са спаднали за втора поредна година.

Още два английски университети попадат в топ 10 на Times Higher Education World University Rankings. Университетът Кеймбридж запазва петата си позиция от миналогодишното издание на класацията. В цялостния си брой точки губи само 0,1 точки  спрямо 2025 г. (от 97.5 на 97.4). Имперският колеж Лондон сдава осмата позиция и се класира на 9 място с 94.4 точки (при 95.1 за 2025 г.).

Американските университети продължават да доминират в топ 10, но има смени в позициите им.

На второ място в класацията и на първо сред американските се нарежда Масачузетският технологичен институт (MIT). Той се изкачва от третата си позиция от миналата година и с 98.1 точки бележи най-доброто си представяне досега.

В същото време Станфордският университетът пада от второ на шесто място. Това е най-ниската му позиция от 2010 г. Тя се дължи на спад в оценката му за преподаване от 99.0 до 97.5 и малко по-ниски резултати за изследователска среда и международна перспектива.

Харвардският университет се изкачва от четвърта на трета позиция (97.7 точки), а Принстънският университет – от шеста на четвърта (97.5 точки). В топ 10 попадат и Калифорнийският технологичен институт, известен още като Калтек, който запазва седмо място (96.3 точки). Калифорнийският университет – Бъркли, се изкачва от девето на осмо място (94.5 точки). Йейлският университет остава на десета позиция (94.1 точки).

След него се нарежда и първият участник от Европа – Швейцарският федерален технологичен институт в Цюрих (ETH Zurich).

Той запазва 11. място за трета поредна година.

Сред акцентите на тазгодишното издание на класацията е доближаването на Китай до топ 10. Университетът „Цинхуа“ в Пекин запазва 12. място, до което се изкачи миналата година. Пекинският университет се изкачва с една позиция и измества Чикагския университет от 13. място.

Сингапур също има представител в топ 20. Националният университет на Сингапур заема 17 позиция.

Още шест американски университета допълват топ 20. Чикагският университет и Пенсилванският университет си поделят 14. позиция. Университетът „Джонс Хопкинс“ е на 16. място. Колумбийският университет и Калифорнийският университет – Лос Анджелис, делят 18. място. Университетът „Корнел“ е на 20. позиция.

За втора поредна година елитните университети в Австралия бележат спад в класацията.

И петте най-нагоре в класацията са класирани на по-ниски позиции спрямо предходното издание. Университетът на Мелбърн, най-високо класираната институция в страната, пада от 37-а до 39. позиция. Университетът Монаш от 54-о до съвместно 58-о. Университетът на Сидни сдава едно място – 60-о до 61-во. Австралийският национален университет се класира 73-и от 67. място миналата година. Университетът на Куинсланд от 70-и става 77-и.

Класацията за 2025 г. предлага и по-разнообразен топ 200. За последните четири години броят на страните в него е стабилен – 27, но тази година нараства до 30. Три нови страни се присъединяват към топ 200 – Бразилия, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства, подчертавайки възхода на нововъзникващите пазари във висшето образование.

В класацията от 201 – 250. място на 176-о се изкачва „King Fahd University of Petroleum and Minerals“ в Саудитска Арабия.

Обединените арабски емирства са представени от Университета Абу Даби. Той е класиран 191-ви съвместно с още 3 университета. Спрямо класацията за 2024 г. се изкачва 251 – 300. позиция. Университетът Сао Пауло дели 199-о място спрямо 201-250. позиция от миналогодишната класация. Това е най-доброто му представяне от 2013 г. насам, като основният фактор за това е подобрението в показателя, свързан с индустрията.

Като цяло

Китай и Япония са единствените страни с увеличаване на представителството им в топ 200

с повече от един по време този период съответно с шест и три. Китай вече има 13, а Япония има пет.

При първенците в класацията ситуацията е наобратно. През 2021 г. САЩ има59 университета в топ 200, а в тазгодишното издание на класацията броят им пада до 55. Броят на представителите на Обединеното кралство също намалява – от 29 на 25, а  на Германия от 21 до 20.

През 2021 г. Австралия има12 университета в топ 200, но сега са 10.

Къде сме ние?

България е представена в класацията от четири висши училища.

Медицинският университет в София попада в групата 1201 – 1500 място, събирайки между 25,2 и 30,6 точки. Миналата година има същия ранг, но има по-малко точки – между 22,8 – 28,2. В групата 1501+ са класирани Софийският университет „Св. Климент Охридски“ и Техническият университет – София. И двата запазват позиции в класацията от миналогодишното издание и имат между 10,5 – 25,1 точки за 2025 при 9,7 – 22,7 през 2024 г. Тази година в класацията участва и Тракийският университет, който също попада сред университетите в групата 1501+, събирайки между 10,5 – 25,1 точки. Още три български университета подават документи, но не са включени в класацията. Това са Икономическият университет – Варна, Университетът за национално и световно стопанство и Висшето училище по мениджмънт във Варна.

Your Image Description

Свързани статии:

Колко дни се учи в Европа Цифровото образование в европейските училища Какъв трябва да бъде учителят на 2021 г. Дигитализацията на образователните програми – новата норма*

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Times Higher Education World University RankingsкласацияКомпасуниверситети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Напиши ми… код

Следваща статия

Повече от 28 000 деветокласници решаваха онлайн тест в първия ден на проверката по природни науки

Следваща статия
Повече от 28 000 деветокласници решаваха онлайн тест в първия ден на проверката по природни науки

Повече от 28 000 деветокласници решаваха онлайн тест в първия ден на проверката по природни науки

Български и китайски университети подписаха меморандуми за сътрудничество

Български и китайски университети подписаха меморандуми за сътрудничество

Трима поделиха Нобела за икономика

Трима поделиха Нобела за икономика

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"