Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 46, 14 – 20.11.2024 г.

Всяко дете е бъдещ посланик на културата

Проект „Културна София за деца“ възпитава учениците от район „Оборище“ в стил и отношение към изкуството

Петя Николова от Петя Николова
15-11-2024
в Брой 46, 14 – 20.11.2024 г.
A A
Ученици от 112. ОУ в Галерия „Квадрат 500“. Снимки Сдружение „Безопасни детски площадки“

„В съвременния живот дисциплината е трудно нещо. Създава се впечатление, че всеки може да прави каквото си пожелае и ако му направиш забележка, накърняваш правата му. Лично аз не приемам ограничените правомощия на учителите, които поради тази причина трудно коригират учениците си. А учителите са тези, които трябва да обръщат внимание на своите мънички ученици върху факта, че всяка държава се гради на правила и тези правила трябва да се спазват. И ако не се спазват, значи не сме държава, а племе. Нали не сме решили, че ще живеем в анархия?! Често се случва да направим забележка на някой ученик, а той веднага да заяви, че се е почувствал ощетен и стресиран. Не виждам нищо стресиращо в това да кажеш на някого, че има правила“.

Думите са на Изографил Яков, старши учител по български език и култура в 129. ОУ „Антим I“ в столицата. Казва ги по време на разговора ни за проекта „Културна София за деца“.

Преди месец Яков и неговата колежка Милена Инджиева водят 28 шестокласници от 129. ОУ в Софийската опера и балет. Посещението е част от проекта „Културна София за деца“, който се изпълнява от сдружение „Безопасни детски площадки“ в партньорство с район „Оборище“ и с финансовата подкрепа на Столичната община ­­– Програма „Европа 2024“.

Целта на кампанията е да преподаде на децата основните правила и етикета при посещение в културна институция.

Кога се ръкопляска на класически концерт? Можем ли да се храним по време на представление? Защо изключваме мобилните си телефони? Как да се облечем за театър, за концерт? Как да се държим в художествена галерия?

Това са по-важните въпроси, на които децата получават отговори, а сред техните обучители са журналистката Мария Касимова-Моасе и оперната певица Мила Михова. Учениците са от образователни институции в район „Оборище“. В групата са и няколко украински деца, както и деца бежанци от Сирия, Ливан и Йордания. Добре е да се отбележи, че район „Оборище“ в София е дом на много културни институции и не само предоставя интересни маршрути за исторически и артразходки, но инициира и насърчава споделеното преживяване на столицата ни като културен център.

Освен Софийската опера и балет

в програмата на „Културна София за деца“ са включени Националната галерия „Квадрат 500“, Софийската филхармония и зала „България“, Младежкият театър „Николай Бинев“.

Надя Владева – учител по БЕЛ в Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“, споделя за „Аз-буки“, че от посещението си в зала „България“ децата научават много за поведението по време на концерт – кога да ръкопляскат, как да не смущават музикантите, какво е подходящото облекло за такъв род събития. Получават информация за различните видове инструменти и къде се съхраняват, за това какво се случва зад кулисите. Едно от момчетата дори застава на диригентския пулт. В ролята на гид за учениците из залата с най-добрата акустика у нас влизат Петра Атанасова и Мина Такова от Софийската филхармония.

„Разказът беше съобразен с възрастта на децата, които са в VI клас – казва Владева. – Бих предпочела подобен вид мероприятия да се провеждат извън учебно време, а придружаващият учител да е специалист по темата. Но на учениците им хареса, а след проведения тур получиха безплатни билети за концерта „Фортисимо – Вълшебният свят на Гибли“. Предполагам, че целта на този жест е да се популяризира симфоничната музика сред младите.“

По думите на Мая Цанева от „Безопасни детски площадки“, старанието на Сдружението е

да се изведат децата извън класните стаи, за да се обучават в публична среда.

„Децата се чувстваха много на място на урок извън класната стая. Задаваха различни въпроси, усетиха се свободни да изследват пространството, да учат „извън кутията“ – казва Цанева. – За нас е мисия да им предоставяме повече такива възможности.“

Идеята споделя и Изографил Яков от софийското 129. ОУ, за когото най-важната задача на учителя е децата да познават литературата и културата на страната си.

„Културата на един народ е това! – казва Яков. – Ако училището не може да възпитава на култура народа си, да го научи да опознае собствената си литература, това означава, че не си върши добре работата, не функционира като училище. Да, семейството възпитава, но училището е институцията, където трябва да се покаже по-различният начин на живот, да се излезе извън битовизма и да се покаже на учениците, че тяхната държава има култура.“

„Проектът „Културна София за деца“ ще обучи и свои млади посланици

– обяснява Мая Цанева. – Част от обучените младежи ще споделят новите знания със своите съученици и в неформална среда. Освен това ще разпространим видеата от културните турове сред други училища, както и онлайн, за да се ползват в часа на класа, в часове по изобразително изкуство, по гражданско образование. Към проекта присъединяваме и семействата на нашите участници, тъй като те получиха семейни билети за концерти.“

Оперната певица Мила Михова разказва на децата, на които е гид в Софийската опера и балет, че цялото ѝ детство преминава в залата, зад сцената, в гримьорните, в гардеробната, в шивалните и на „петия етаж“ – там, където са репетиционните стаи на певците и корепетиторите.

„Колкото по-рано успеем да накараме децата да се почувстват привлечени и увлечени от сценичните изкуства – казва Михова, – толкова по-рано ще започне тяхната любов към музиката и театъра, а те възпитават богата емоционална и обща култура в човека. Спретнатият и елегантен вид са признак на уважение към събитието, но и към нас самите, които отивайки на концерт/опера/театър, си подаряваме малък празник.“

Проектната идея зад „Културна София за деца“ се базира на националното представително изследване, проведено от социологическа агенция „Маркет линкс“ през януари 2023 г., според което

52% от българите не са посетили нито едно културно събитие през изминалата година.

Според Дарина Йовчева – учител в начален етап в 112. ОУ „Стоян Заимов“ в София, много училища, включително това, в което тя работи, водят децата на културни събития.

„Лично аз за трети път водя децата в Националната галерия „Квадрат 500“ – споделя Йовчева. – Първия път бяха в I клас, след това ходихме и във II, но на тях винаги им е интересно. Харесват им картините, а и всеки път е различен човекът, който им разказва. Срещата им с Мария Касимова-Моасе беше съвсем различна, защото тя им представи нещата от друг ъгъл – как да гледат на картините, как да възприемат изкуството. Преди им обясняваха какво е нарисувано и кой го е нарисувал, докато тя им даде възможност да систематизират вече получените знания и да видят гледната точка на друг човек.“

С искрен пост във фейсбук профила си Мария Касимова-Моасе също изказва задоволство от срещата си с третокласниците на 112. ОУ в София. Докато обяснява как се ходи в галерия и музей, как се гледа изкуство, децата я изненадват.

„Пред портрета на Дора Габе в „Квадрат 500“ всички деца изрецитираха спонтанно в един глас стихотворението ѝ „Обич“ – с възторг разказва Мария. – Цялото! Всички! Идеше ми да ревна, честно ви казвам. А накрая, когато им благодарих за удоволствието, едно момиченце попита: „А тя чува ли ни?“. Надявам се някъде там да е чула, така казах… Прекрасни деца, чудесна учителка!“

Вярваме, че идеята на проекта „Красива София за деца“ ще заживее естествено сред нас. Защото всяко дете е бъдещ посланик на културата на страната си.


Your Image Description

Свързани статии:

Eковаканция в Белене Превенцията е най-добрата терапия Столичното 2. СУ „Акад. Емилиян Станев“ с две нови спортни площадки В Националния етнографски музей ученици се учат да разпознават фалшификациите в историята

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: законопроектИзвън часоветеКултурна София за децаСофия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Министър Цоков: Социално-емоционалното учене създава успешни личности

Следваща статия

До Африка и назад

Следваща статия
До Африка и назад

До Африка и назад

Нов антибиотик срещу бактериите

Нов антибиотик срещу бактериите

В центъра са децата

Ученици се грижат за патици и отглеждат зеленчуци

Последни публикации

  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"