Цялата 2024 г. за нас е празнична. Започнахме на 16 септември с тържествено откриване на учебната година“, разказва за „Аз-буки“ директорът на Националното училище за музикални и сценични изкуства „Христина Морфова“ в Стара Загора Красимир Къшев, което отбелязва своята 50-а годишнина.
След това се провежда планираният в продължение на почти две години концерт. Тематично той е отбелязан в Световния ден на музиката – 1 октомври. Участие в него взимат диригенти, певци и музиканти – все бивши и настоящи възпитаници на училището. Диригенти на големия спектакъл са Павел Балев и Георги Белчев.
„На този концерт дойдоха много от нашите изявени и доказани преподаватели в чужбина. Смело мога да кажа, че събитието премина на световно ниво“, споделя директорът Къшев.
И посочва, че една от солистките е проф. Айля Улудере – възпитаничката на училището в момента преподава флейта и свири във Флейтовия ансамбъл на Истанбулската консерватория. Тя довежда у нас целия флейтов ансамбъл, с който работи. Тогава всички заедно изпълняват за първи път в света произведение на млада турска авторка, която също е гост на празника. Поради тази причина посланикът на Турция у нас Н.Пр. Мехмет Саит Уянък лично присъства на концерта.
„През годините от нашето училище са излизали и продължават да излизат невероятни музиканти, с много сериозна кариера“,
обяснява Къшев. И отбелязва, че изключително много се гордее с всеки от тях.
Тържествата продължават и на 1 ноември – Деня на народните будители. Тогава провеждат концерт с настоящи преподаватели на училището. Те взимат участие като солисти на оркестъра на Държавната опера – Стара Загора, под диригентството на Красимир Къшев и Владимир Кираджиев.
„Кулминацията на 50-ата годишнина по естествен път бе в началото на настоящата учебна година, защото точно тогава са емблематичните празници за нашето училище. В началото на май догодина предстои още един по случай рождения ден на нашия патрон – оперната певица Христина Морфова. Това ще бъде събитието, с което ще завършим отбелязването на празника“, казва моят събеседник. Независимо че рождената ѝ дата е 24 април, по традиция всяка година се чества в края на май. В празника участие ще вземат както настоящи възпитаници на гимназията, така и гости.
Преди броени дни, на 19 ноември, се провежда и концертът на учениците от класовете по поп и джаз пеене с преподаватели Павел Цонев и Паолина Малешкова.
„Като ръководител и мениджър на училището, твърдо вярвам, че 50-годишнината не трябва да бъде отбелязана само с едно събитие, а трябва да бъдат много и различни. С всяко от тях запознаваме обществеността с малка част от всичко това, което правим“, разказва Къшев.
В календара от прояви на училището предстои и коледен концерт на 6 декември.
Освен това тази година подновяват и два свои тематични конкурса. След 4-годишно прекъсване заради пандемията през ноември 2024 г. се провежда международният конкурс „Млади тромпетисти“. Освен това през октомври училището в Стара Загора бе домакин и на международния клавирен конкурс „Класика и съвременност“.
„Обикновено двата конкурса не се провеждат в една и съща година. Но искахме и чрез тях своеобразно да отбележим празника на училището“, казва директорът.
По правило в нечетна година се търсят най-добрите млади тромпетисти, а в четна е конкурсът „Класика и съвременност“. При възстановяването на клавирния конкурс тази година няма международно участие, но при тромпета има. Тогава у нас пристигат деца от Румъния, Словения и Сърбия.
„Надявам се през следващите години да се завърне участието на младежи от цял свят. Тази година се радваме, че успяхме да ги възстановим и те отново да се появят на музикалната карта на света“, споделя той.
През учебната 2024/2025 г. учениците в Националното училище са близо 390, а преподавателите – над 80.
Специалностите, които се изучават там, са в четири основни методически обединения: „Инструментално изкуство“, „Вокално изкуство“, „Актьорско майсторство“ и „Танцово изкуство“. В училището приемат деца и младежи в четири възрастови групи: подготвителна група (5- и 6-годишни), I, V и VIII клас. Поради големия брой желаещи да учат там, миналата учебна година решават да открият по две нови паралелки в V и VIII клас и една – в I клас.
Най-голям е броят на децата, които се приемат с пиано. Причината със сигурност се крие в това, че този инструмент е основата, която дава за работа с всички други видове инструменти. И неслучайно часовете по пиано под една или друга форма са включени в учебната програма на всички ученици в музикалните училища.
„По популярност пианото през годините винаги е било на първо място. Всички деца искат да учат пиано, а както разбирате, това е невъзможно. Затова винаги се опитваме да насочваме в избора им децата и техните родители към друга сфера, стига да видим заложби“, разказва Къшев.
В гимназията учат ученици от цяла България. Имат възпитаници от Кюстендил, Варна, Силистра и Радомир. Училището в Стара Загора е единственото музикално училище в страната, което предлага и общежитие за учениците, които не са от града и областта.
„Благодарение на общежитието може да осигурим на поне 40 деца възможност да получат много добро музикално образование. И не на последно място – това да не им струва скъпо“, споделя директорът.
От повече от 7 години работят по програмата за мобилност „Еразъм+“. Миналата година учениците посещават Виена. Освен да обменят знания и опит, изнасят и концерт в австрийската столица. Догодина в края на юни предстои екип от техни учители да заминат за португалския остров Мадейра. Предишната им мобилност е била в Порто.
„За нас тези образователни пътувания са изключително важни. Те обогатяват хората със знания и умения, които няма къде другаде да получат. Децата влизат в друг свят и споменът за това остава за цял живот“, споделя моят събеседник.
Посочва, че по време на учителската обмяна на опит посещават различни музикални училища и консерватории:
„Там видяхме как работят колегите. За себе си установих, че европейските училища ни превъзхождат по отношение на материална база, но не и по методика на обучение и качество на преподавателския екип. Лично аз много внимателно наблюдавах материалната база, с която разполагат. Любопитно ми бе с какво и как са го направили. Разхождайки се по коридорите на една от консерваториите, не се чуваше никакъв звук. Учениците бяха в час, но беше тихо. Причината за това са специалните врати, които са монтирани. Видях и нещо, което в България го няма. Заведоха ни в частно музикално училище, което издава диплома за учениците си, която е напълно равнопоставена на тази от държавното училище. Сега ще ме попитате – къде учат децата общообразователните предмети, тъй като в музикалното учат само специализираните. Държавата е разрешила частното училище да се кооперира с държавното. Така в края на годината дипломата на конкретния ученик включва оценките му по специалните предмети от музикалното училище и оценките по другите предмети от държавното. Държавата е решила, че ще признае този метод на оценяване.“
В Националното училище в Стара Загора
учениците показват много добри резултати на националното външно оценяване и на матурите.
„Погрешно е мнението, че в музикалните училища пренебрегваме общообразователната подготовка“, категоричен е Къшев.
Иначе сценичните изяви на учениците им са толкова много, че едва ли бихме могли да ги изброим. Преди всичко всеки от учениците им показва какво е научил на т.нар. Сцена за млади изпълнители. От миналата година тя е възстановена. В серия от три или четири концерта се изявяват абсолютно всички деца.
Първо се представят класовите продукции. Всеки учител изготвя такава и включва всичките си ученици. След това идва ред на индивидуалното представяне. То е в три възрастови групи. Първата е от 6 години до IV клас, втората – V – VII клас, и третата – VIII – XII клас. Най-добрите ученици от всички възрасти показват на какво са способни по време на майския концерт. Тогава те стават солисти на Държавната опера в Стара Загора. „Това е сцената за най-масовото представяне на децата ни“, завършва Къшев.
Красимир Къшев, директор: „Привърженик съм на теорията, че добрият мениджър не трябва да влиза в ролята на бог Шива. Ако реши да го направи, много бързо ще се умори. Далеч по-важно е да изградиш екип и да имаш доверие на всеки в него. Първата стъпка при избора на персонал е внимателният предварителен подбор, като в това число влиза дори и съставянето на психологически портрет. Втората е предварителна проверка на възможностите им, преди да ги натовариш с отговорността на поста. Чак след тези две стъпки се преминава към третата, а именно – назначаването. Цял живот вървя по тези стъпки и винаги съм спокоен и уверен в избора, който съм направил. Когато изграждаш екип, не можеш да играеш на тото или да хвърляш зарове.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg