Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 5, 1-7.02.2024 г.

Да пиеш вода от стомната

Петя Николова от Петя Николова
31-01-2024
в Брой 5, 1-7.02.2024 г.
A A
Снимка на Камелия Савова
Камелия Савова обича глината от малка, а сега с радост предава знания и умения на децата.

Стомната е венецът на майс­торлъка в грънчарството. Ако можеш да направиш стомна, значи вече си майстор. Стомната е и любимият глинен съд на Камелия Савова. Отскоро така се казва сайтът на семейния им „Дюкян за грънци и сувенири“, който кани самоковци и гости на града да видят пъстрата бусинска керамика.

Бусинска, защото Камелия е снаха на потомствен грънчар от Бусинци. Прадядото на съпруга ѝ е бил грънчар в трънското село, откъдето тръгва най-старата керамична школа в България. Когато Камелия, влюбена в глината от дете, отива при неговия внук Райчо Савов, известен като пазител на занаята в Самоков, тя остава там завинаги.

Нов живот на грънчарството

И със собствената си енергия, желание и непресъхваща любов към глината дава нов живот на грънчарството не само като традиция за семейс­твото на съпруга си Стоян, но и като част от живота на хората в Самоков. Трябва да добавим с големи букви – вече част и от всекидневието на децата на Самоков.

„Децата имат голяма нужда да излязат от рамките, в които непрекъснато са поставяни, и да се почувстват свободни да правят онова, което идва като техен вътрешен, личен порив – споделя за „Аз-буки“ Камелия. – Към тях, както всъщност и към нас, възрастните, непрекъснато има очак­вания и изисквания. Често сме поставени в състезателна среда – в училище, на работа, в обществото, и това създава постоянно напрежение. Затова реших, че ще предоставя занимание на децата, в което няма изисквания, очаквания и не е необходимо да се състезават. В работата с глината и грънчарското колело, докато създават със собствените си ръце различни форми, те излизат от рамките и виждам как си тръгват спокойни. Получава се нещо като естествена терапия.“

Една от последните теми, които Камелия предлага на децата, е да направят купичка, върху която има кацнало пиле. По време на занятието използват техниката на глинените въженца – фуршове, с чиято помощ може да се изгради всякакъв съд. След като се оформят, съдовете се потапят в ангова, изсъхват и при следващото си посещение децата вече могат да ги изрисуват.

„Използваме само материали за изработка на керамични изделия, а не например водни бои – казва Камелия. – След като децата ги нарисуват, аз ги изпичам, глазирам и им ги връщам напълно готови за употреба. Могат да се ползват за храна, а също и да се мият в съдомиялна машина.“

Рецепта за изцеляваща сила на свободата чрез изкуството

Като отваря за децата на Самоков вратите към грънчарския занаят, Камелия Савова се опитва да им предаде и рецептата си за изцеляващата сила на свободата чрез изкуството. Освен професионалните занимания, които започва миналата година в ателието си, вече води и грънчарска работилница в Историческия музей на Самоков. Интересът надминава очакванията ѝ.

„Започнах професионалните занимания в ателието си с идеята да популяризирам грънчарския занаят. Да заявя, че сме тук и че ни има, но и да предложа на децата нещо различно – разказва Савова. – От опита със собствените ми три деца разбрах, че имат нужда да се занимават с дейности, различни от всекидневието. Затова предложих занимания с глина, а те предизвикаха голям интерес. Участвахме в местни събития, които ни популяризираха още повече. Едно от тях е благотворителна изложба, събраните средства от която дарихме на Историческия музей в града.“

Експонатите, които децата създават в ателието на Камелия, са разпродадени, а благотворителната кауза придава допълнителна стойност на дейността им. Историческият музей под ръководството на неговия директор д-р Веселин Хаджиангелов закупува грънчарски колела. Кани Камелия за ръководител на работилницата и първото занимание с глина вече е факт.

„Изключително съм впечатлена от нейната личност – споделя Десислава Каназирова, уредник в Историческия музей в Самоков. – Камелия е много добра, чиста, голям професионалист. Притежава благородно чувство да помага, да разказва, да дарява време и знания на деца. Иска ми се да има повече хора като нея в съвременния ни свят.“

Историята на една жена, поддържаща огъня на пещта

Всъщност историята на една жена, решила да поддържа огъня на пещта, от която излизат глинени съдове и истински керамични произведения на изкуството, впечатлява и с детайлите, и с последователната отдаденост на идеята.

„Като дете не съм имала досег с грънчари, но винаги съм мечтала да работя с глина – разказва Савова. – В училище обичах да рисувам – това беше любимото ми занимание. Впоследствие станах декоратор на торти и бях популярна в Самоков като сладкар. Сладкарството е сходно с грънчарството заради пластичността, която имат и глината, и захарното тесто.“

За работата с глината и занаята

По онова време Камелия печели златен медал на второто изложение на хлебопроизводителите и зърнопроизводителите „Булпек“ в НДК. Тогава е на 19 години, оценена е от утвърдени софийски сладкари. Година по-късно обаче вече е част от семейството на потомствените грънчари.

И макар да проявява по-сериозен интерес към занаята, след като порастват децата ѝ, Камелия винаги е носела у себе си творческия заряд и желанието да работи с глина.

Споделя, че в рамките на 3 – 4 години се е трудила изключително, за да достигне нивото на майсторство в занаята – да направи стомна. А през последната година дава нов тласък на 30-годишната им грънчарска работилница. Купува електрическа пещ, която позволява използването на глазури и подглазурни бои, и започва да увеличава асортимента от продукти.

Осъществява отдавнашна своя мечта – да рисува с много цветове. В момента създава малки глинени пана, чиято цветност не само внася светлина, спокойствие и позитивност, но предизвиква и много приятни емоции.

И ако грънчарският занаят е най-старият занаят, а по откритите глинени съдове „четем“ за развитието на човека, за неговите емоции и онова, което го е вълнувало през вековете, Камелия вече може да разпознае стила на децата, с които се занимава.

Емоцията да работиш с деца

Твърди, че до голяма степен този стил отразява техния характер, поведение и състояние. Често с изумление наблюдава и лицата им, докато работят на грънчарското колело. Признава, че е вълнуващо да видиш емоцията, която хората изразяват, съпреживявайки докосването си до глината и въртящия се диск.

„В процеса на работа с деца осъзнах колко е важно да не бъда прекомерно изискваща, а да ги оставя да изразят свободно себе си – казва тя. – Вярвам, че човек трябва да прави това, което му харесва. То трябва да бъде личен, вътрешен порив, усещане.“

Освен че планира да направи нещо различно и мащабно, свързано със собственото ѝ творчество, през май 2024 г. Камелия и възпитаниците ѝ възнамеряват да подредят още една изложба с благотворителна цел.

„В крайна сметка, макар че сме в началото на съвместната ни работа с Историческия музей, идеята е за час и половина през грънчарските колела да преминат повече деца, да им покажа основите на занаята – обобщава Камелия Савова. – Това е достатъчно, за да събуди у някои от тях по-сериозен интерес, а у други да остане красив спомен, който ги извежда от реалния свят. Бих казала, че работата с глина е като мост между миналото и настоящето. Защото, когато се завърти колелото, наистина попадаш в друго измерение.“

Your Image Description

Свързани статии:

От идеята до небцето Деца работят с глина под напътствията на Камелия Савова по време на Спортен ден Самоков - 2023 , част от проекта Обединени от спортаПазители на духа на Самоков 30 години сътрудничество с Аржентина в Антарктида Да превъртиш играта и да… продължиш

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: глинагрънчарствоКамелия СавоваСамоковСюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Пазители на духа на Самоков

Следваща статия

Празниците обединяват

Следваща статия
Празниците обединяват

Празниците обединяват

„Заедно“ – за първи път в Атина

„Заедно“ – за първи път в Атина

Снимка БУ „Райна Княгиня“ – Ричоне

Да знам и да помня

Последни публикации

  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"