Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 5, 1-7.02.2024 г.

Да пиеш вода от стомната

Петя Николова от Петя Николова
31-01-2024
в Брой 5, 1-7.02.2024 г.
A A
Снимка на Камелия Савова
Камелия Савова обича глината от малка, а сега с радост предава знания и умения на децата.

Стомната е венецът на майс­торлъка в грънчарството. Ако можеш да направиш стомна, значи вече си майстор. Стомната е и любимият глинен съд на Камелия Савова. Отскоро така се казва сайтът на семейния им „Дюкян за грънци и сувенири“, който кани самоковци и гости на града да видят пъстрата бусинска керамика.

Бусинска, защото Камелия е снаха на потомствен грънчар от Бусинци. Прадядото на съпруга ѝ е бил грънчар в трънското село, откъдето тръгва най-старата керамична школа в България. Когато Камелия, влюбена в глината от дете, отива при неговия внук Райчо Савов, известен като пазител на занаята в Самоков, тя остава там завинаги.

Нов живот на грънчарството

И със собствената си енергия, желание и непресъхваща любов към глината дава нов живот на грънчарството не само като традиция за семейс­твото на съпруга си Стоян, но и като част от живота на хората в Самоков. Трябва да добавим с големи букви – вече част и от всекидневието на децата на Самоков.

„Децата имат голяма нужда да излязат от рамките, в които непрекъснато са поставяни, и да се почувстват свободни да правят онова, което идва като техен вътрешен, личен порив – споделя за „Аз-буки“ Камелия. – Към тях, както всъщност и към нас, възрастните, непрекъснато има очак­вания и изисквания. Често сме поставени в състезателна среда – в училище, на работа, в обществото, и това създава постоянно напрежение. Затова реших, че ще предоставя занимание на децата, в което няма изисквания, очаквания и не е необходимо да се състезават. В работата с глината и грънчарското колело, докато създават със собствените си ръце различни форми, те излизат от рамките и виждам как си тръгват спокойни. Получава се нещо като естествена терапия.“

Една от последните теми, които Камелия предлага на децата, е да направят купичка, върху която има кацнало пиле. По време на занятието използват техниката на глинените въженца – фуршове, с чиято помощ може да се изгради всякакъв съд. След като се оформят, съдовете се потапят в ангова, изсъхват и при следващото си посещение децата вече могат да ги изрисуват.

„Използваме само материали за изработка на керамични изделия, а не например водни бои – казва Камелия. – След като децата ги нарисуват, аз ги изпичам, глазирам и им ги връщам напълно готови за употреба. Могат да се ползват за храна, а също и да се мият в съдомиялна машина.“

Рецепта за изцеляваща сила на свободата чрез изкуството

Като отваря за децата на Самоков вратите към грънчарския занаят, Камелия Савова се опитва да им предаде и рецептата си за изцеляващата сила на свободата чрез изкуството. Освен професионалните занимания, които започва миналата година в ателието си, вече води и грънчарска работилница в Историческия музей на Самоков. Интересът надминава очакванията ѝ.

„Започнах професионалните занимания в ателието си с идеята да популяризирам грънчарския занаят. Да заявя, че сме тук и че ни има, но и да предложа на децата нещо различно – разказва Савова. – От опита със собствените ми три деца разбрах, че имат нужда да се занимават с дейности, различни от всекидневието. Затова предложих занимания с глина, а те предизвикаха голям интерес. Участвахме в местни събития, които ни популяризираха още повече. Едно от тях е благотворителна изложба, събраните средства от която дарихме на Историческия музей в града.“

Експонатите, които децата създават в ателието на Камелия, са разпродадени, а благотворителната кауза придава допълнителна стойност на дейността им. Историческият музей под ръководството на неговия директор д-р Веселин Хаджиангелов закупува грънчарски колела. Кани Камелия за ръководител на работилницата и първото занимание с глина вече е факт.

„Изключително съм впечатлена от нейната личност – споделя Десислава Каназирова, уредник в Историческия музей в Самоков. – Камелия е много добра, чиста, голям професионалист. Притежава благородно чувство да помага, да разказва, да дарява време и знания на деца. Иска ми се да има повече хора като нея в съвременния ни свят.“

Историята на една жена, поддържаща огъня на пещта

Всъщност историята на една жена, решила да поддържа огъня на пещта, от която излизат глинени съдове и истински керамични произведения на изкуството, впечатлява и с детайлите, и с последователната отдаденост на идеята.

„Като дете не съм имала досег с грънчари, но винаги съм мечтала да работя с глина – разказва Савова. – В училище обичах да рисувам – това беше любимото ми занимание. Впоследствие станах декоратор на торти и бях популярна в Самоков като сладкар. Сладкарството е сходно с грънчарството заради пластичността, която имат и глината, и захарното тесто.“

За работата с глината и занаята

По онова време Камелия печели златен медал на второто изложение на хлебопроизводителите и зърнопроизводителите „Булпек“ в НДК. Тогава е на 19 години, оценена е от утвърдени софийски сладкари. Година по-късно обаче вече е част от семейството на потомствените грънчари.

И макар да проявява по-сериозен интерес към занаята, след като порастват децата ѝ, Камелия винаги е носела у себе си творческия заряд и желанието да работи с глина.

Споделя, че в рамките на 3 – 4 години се е трудила изключително, за да достигне нивото на майсторство в занаята – да направи стомна. А през последната година дава нов тласък на 30-годишната им грънчарска работилница. Купува електрическа пещ, която позволява използването на глазури и подглазурни бои, и започва да увеличава асортимента от продукти.

Осъществява отдавнашна своя мечта – да рисува с много цветове. В момента създава малки глинени пана, чиято цветност не само внася светлина, спокойствие и позитивност, но предизвиква и много приятни емоции.

И ако грънчарският занаят е най-старият занаят, а по откритите глинени съдове „четем“ за развитието на човека, за неговите емоции и онова, което го е вълнувало през вековете, Камелия вече може да разпознае стила на децата, с които се занимава.

Емоцията да работиш с деца

Твърди, че до голяма степен този стил отразява техния характер, поведение и състояние. Често с изумление наблюдава и лицата им, докато работят на грънчарското колело. Признава, че е вълнуващо да видиш емоцията, която хората изразяват, съпреживявайки докосването си до глината и въртящия се диск.

„В процеса на работа с деца осъзнах колко е важно да не бъда прекомерно изискваща, а да ги оставя да изразят свободно себе си – казва тя. – Вярвам, че човек трябва да прави това, което му харесва. То трябва да бъде личен, вътрешен порив, усещане.“

Освен че планира да направи нещо различно и мащабно, свързано със собственото ѝ творчество, през май 2024 г. Камелия и възпитаниците ѝ възнамеряват да подредят още една изложба с благотворителна цел.

„В крайна сметка, макар че сме в началото на съвместната ни работа с Историческия музей, идеята е за час и половина през грънчарските колела да преминат повече деца, да им покажа основите на занаята – обобщава Камелия Савова. – Това е достатъчно, за да събуди у някои от тях по-сериозен интерес, а у други да остане красив спомен, който ги извежда от реалния свят. Бих казала, че работата с глина е като мост между миналото и настоящето. Защото, когато се завърти колелото, наистина попадаш в друго измерение.“

Your Image Description

Свързани статии:

От идеята до небцето Деца работят с глина под напътствията на Камелия Савова по време на Спортен ден Самоков - 2023 , част от проекта Обединени от спортаПазители на духа на Самоков 30 години сътрудничество с Аржентина в Антарктида Да превъртиш играта и да… продължиш

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: глинагрънчарствоКамелия СавоваСамоковСюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Пазители на духа на Самоков

Следваща статия

Празниците обединяват

Следваща статия
Празниците обединяват

Празниците обединяват

„Заедно“ – за първи път в Атина

„Заедно“ – за първи път в Атина

Снимка БУ „Райна Княгиня“ – Ричоне

Да знам и да помня

Последни публикации

  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"