Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 6, 8-14.02.2024 г.

Училище на бъдещето

В Професионалната гимназия по компютърни науки и математически анализи „Проф. Минко Балкански“ в Стара Загора използват страстта на учениците към игрите, за да развият неусетно знанията им

Елена Василева от Елена Василева
09-02-2024
в Брой 6, 8-14.02.2024 г.
A A
Снимки – ПГКНМА – Стара Загора

„И децата, и големите учат най-много чрез игра“ – верни на тази максима, педагозите от Професионалната гимназия по компютърни науки и математически анализи „Проф. Минко Балкански“ (ПГКНМА) в Стара Загора дават на учениците си да се забавляват, за да могат след това и да възприемат по-лесно.

Уроците тук обаче не са от най-лесните – учи се програмиране, в основата на което стои трудната за мнозина математика. Неслучайно балът за прием в гимназията, която с всяка година се увеличава, се формира от оценката по български език на националното външно оценяване, но и от утроената оценка по математика. „Иначе после ще им е по-трудно при професионалната подготовка“, казва директорът Камелия Крумова.

Гимназията по компютърни науки е една от най-младите в България

Създадена е на 21 май 2020 г. със заповед на министъра на образованието по предложение на кмета и зам.-кмета на Стара Загора. „Това е замисъл с голяма далновидност. Интересът към компютърните науки се засилва все повече“, казва Крумова.

Затова и училището предлага три специалности на бъдещето, които са особено търсени и нужни за икономиката – програмиране на изкуствен интелект, компютърна графика и приложно програмиране. В момента в него учат 261 ученици от четири випуска. Все още няма завършил випуск – най-големите ученици са в XI клас и предстои догодина да получат дипломи за средно образование. Това лято плановете са гимназията отново да приеме 3 паралелки с общо около 78 ученици, въпреки че кандидатите стават все повече.

45 от младежите в гимназията са от други населени места – Казанлък, Велинград, Козлодуй, Първомай, Свиленград, Симеоновград, Раднево, Гълъбово, Нова Загора и др. „Имаме ученик дори София, който е бил приет в ТУЕС, но е предпочел на учи при нас“, гордее се директорката.

За да отговори на интереса на учениците, професионалното училище преди броени дни откри и новопостроено общежитие на 4 етажа, планирано още при откриването на гимназията. То е построено по Програмата за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища 2020 – 2022 на Министерството на образованието и науката, като финансирането е на обща стойност 4 259 700 лв.

Капацитетът му за 60 деца. В момента е зает само единият етаж, тъй като повече от учениците в гимназията, идващи от други градове, са на квартира, за която имат и съответния договор.

„Предполагам, че от 15 септември ще имаме повече деца, защото условията са много добри“, отбелязва Крумова. Общежитието разполага с модерно обзаведени стаи, многофункционална зала, столова и красиво дворно пространство. В него има кътове за занимания по интереси, места за разговори между учениците, телевизор в общите части и други удобства. Особено доволни са ученици от факта, че всяка стая си има собствена душ кабина. Когато баща идва да остави детето си, възкликва: „Ех, тате, аз мислех, че ще те водя в общежитие, а то – на хотел“.

„И други училища в Стара Загора предлагат специалности, свързани със софтуерните и хардуерните науки, но те са в профилирани гимназии.

Професионалното образование дава повече на учениците,

защото освен теория те имат и практика в различни фирми“, разказва директорката. По думите ѝ, по време на практиката учениците разбират реално колко е важно това, което учат. „Тогава започват да гледат по различен начин на учебния процес. В часовете по професионална подготовка учителят вече не е учител, който изпитва и поставя оценки, а човек, който им помага да се справят, променя гледната им точка. Чрез досега си до практическите задачи учениците сами проявяват интерес, започват сами да ходят след учителите по професионална подготовка и да ги питат въпроси“, споделя Крумова.

Това лято някои от възпитаниците на Професионалната гимназия ще отидат на стаж в португалската столица Лисабон по проект, финансиран от програма „Еразъм+“, в който гимназията участва. Иначе, доказателства за уменията им не липсват.

Миналото лято трима ученици били на стаж в софтуерна фирма, която им предложила да останат да работят за лятото до 15 септември. „Ако не се бяха справили, нямаше да им предложат, значи сме на прав път“, казва директорката.

Признава още, че и

учителите в гимназията „прохождат“ заедно с учениците си.

В началото у нея имало известно притеснение дали ще успее да намери необходимите учители по професионална подготовка. „По биология, физика, химия, история учители все някак се намират, но по информатика, и то качествени, които работят за много повече в частния бизнес, това е доста по-трудно“, казва тя. Нещата обаче им се получили. След обяви в Регионалното управление на образованието и бюрото по труда успели да намерят точните учители, някои от които дошли дори от бизнеса. Освен че преподава, учителят им по информатика например е запазил и работата си в частния сектор. Това е много полезно, защото успява да обясни чисто практически на учениците кое ще им полезно в бъдеще и защо.

„Доста се обнадеждих. Оказа се, че младите хора по-уверено пристъпват към училището. Идват, питат. А ние не се страхуваме да назначаваме млади учители. Стига да имат знания и ентусиазъм, ще им помогнем да станат учители“, казва Камелия Крумова.

Някои от преподавателите вече носят награди. Учителят по информационни технологии например е подготвил проекта за новия STEM център, който ще се изгради по Плана за възстановяване и който съвсем логично е в областта на информатиката. По него училището ще получи 181 хил. лв., с които ще бъдат

изградени два нови компютърни кабинета с нужното оборудване.

„Много са ни необходими, кабинетите и лаборатории за нас са най-важни“, казва директорката.

По национални програми, със спонсори и собствени средства все пак тя е успяла да осигури модерни условия в училището. По Националната програма за ИКТ например училището е получило 8000 лв. за специализиран софтуер.

За учениците по компютърна графика, при които компютърните науки се преплитат с изобразително изкуство, живопис и скулптура, е оборудван кабинет по рисуване с нужните стативи. „Децата трябва да имат подходящи условия. По-нататък искаме да им направим и художествен център. Много възможности има вече, за много неща, но трябва да се търсят“, казва Крумова.

Лентата на новото общежитие е прерязана от директора на гимназията Камелия Крумова, от Ивета Лазарова – председател на Общинския съвет – Стара Загора, Надежда Чакърова – зам.-кмет на община Стара Загора, и от председателя на Парламентарната комисия по образованието и науката Красимир Вълчев

Професионалната гимназия „Проф. Минко Балкански“ е глобално училище

– едно от петте български училища победители в шестия годишен конкурс „Глобално училище“ на Българската платформа за международно развитие за училища с принос в прилагането на философията, принципите и методите на глобалното образование за формирането на активни глобални граждани.

Неговата ученичка Грациела Митева например неслучайно е представител в Младежкия общински съвет в Стара Загора – форма на младежко самоуправление и участие на младите хора в обществения живот с посока подобряване всекидневието на младежите. Друг негов представител е доброволец на „Зелени Балкани“, където помага за завръщане на изчезналия доскоро от природата на България малък сокол от вида белошипа ветрушка.

Освен това училището е и иновативно. В него се преподава специфичен предмет, избран по идея на учителя по информатика – игри и програмиране, който учениците изучават факултативно. „Децата не усещат как, използвайки желанието и страстта им към игрите, ги подготвяме неусетно за усвояване на нови знания и компетентности. Когато се занимават с нещо приятно, нещата тръгват в добра посока“, казва директорката. По думите ѝ, за да учат, усвояват и израстват, децата все пак е добре от време на време да бъдат оставяни да се забавляват.

„И децата, и големите учат много по време на игри. Ако материалът се поднесе по по-интересен и игрови начин, се запаметява по-лесно и бързо“, смята Крумова. Затова, по думите ѝ, при тях е „интересно и забавно“. Учителят по информатика например редовно им организира турнири, игри, състезания по електронни спортове. Кой знае, след време именно от гимназията може да излезе и някой бъдещ програмист на популярна електронна игра. Тъй като

девизът на гимназията е „Училище на бъдещето“,

занапред обмислят да разкрият и други паралелки, обучаващи по професиите на бъдещето, като например роботика.

А възможностите за развитие на завършващите са много. Стопанският факултет на Тракийския университет в Стара Загора наскоро е разкрил нови специалности с компютърна насоченост. „Това е още една възможност за нашите ученици да продължат образованието си“, казва директорката на гимназията, която си сътрудничи освен със Стопанския факултет и с Педагогическия. От там на стаж при тях идват студенти по информатика и информационни технологии.

Много ползотворно е сътрудничеството на гимназията и с нейния патрон проф. Минко Балкански – един от най-известните френски учени от български произход в областта на физиката в световен мащаб, който развива мащабна благотворителна дейност у нас.

Неговата фондация редовно организира множество школи, състезания и други инициативи, за които се ползва базата на училището. „Всяка година проф. Балкански идва през септември в гимназията и се среща с най-малките ученици от VIII клас. И с най-чаровната си усмивка им казва: „Не се страхувайте да учите“, завършва директорката.

Your Image Description

Свързани статии:

Ученици и родители за обучението в клас Освен чужд език – и професия Габровски малчугани с нова придобивка Да вградиш мечтите си в школо

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ПГКНМА „Проф. Минко Балкански“програмиранеРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 6/2024 г.

Следваща статия

Музи с български имена

Следваща статия
Музи с български имена

Музи с български имена

100 години традициите са живи

100 години традициите са живи

Над 2000 ученици тренират хокей на трева

Над 2000 ученици тренират хокей на трева

Последни публикации

  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"