Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 8, 22-28.02.2024 г.

Промяната е тук и сега: ПГ „Васил Левски“ в Мездра е с почти двойно повече ученици

За година и половина нови специалности и неузнаваема материална база в училището

Диляна Кочева от Диляна Кочева
24-02-2024
в Брой 8, 22-28.02.2024 г.
A A

„В училище се работи с душа. Промяната се случва, когато намериш единомишленици“, казва за в. „Аз-буки“ директорът на Професионалната гимназия „Васил Левски“ в Мездра Мирослав Павлов. Самият той поема гимназията от юли 2022 г. Преди това води предаването „Алтернативата“ по TV 1. Освен това има и голям професионален опит в Министерството на земеделието, където работи като съветник на министъра и връзки с обществеността. Всички тези знания и житейски опит прилага в преобразяването на училището, което ръководи.

„Детската ми мечта и истинското ми призвание обаче винаги е било и ще бъде да съм учител по английски език“, споделя Павлов. Педагогическият му стаж е близо 20 години, като е започнал работа веднага след като завършва средното си образование – едва на 18-годишна възраст.

„Наследих професионалната гимназия в изключително тежко материално състояние, а броят на учениците бе едва 54. Най-страшното, което заварих обаче, бяха демотивирани учители и ученици и изключително остаряла учебна база“, обяснява той. Първото, което прави, встъпвайки в длъжност, е да смени името на училището. И от Професионална гимназия по механизация на селското стопанство училището става Професионална гимназия „Васил Левски“. Само за година и половина училището се променя до неузнаваемост и резултатите от положения труд не закъсняват.

През настоящата учебна 2023/2024 г. възпитаниците им са почти двойно повече – 103. Разпределени са в дневна, индивидуална и самостоятелна форма на обучение. В VIII клас се обучава един клас, разделен на две специалности – „Техник по железопътна техника“ в дуална форма на обучение и „Ръководител движение“ в дневна форма на обучение. Имат договорни отношения с „БДЖ – Пътнически превози“ и с Национална компания „Железопътна инфраструктура“.

В IX клас специалността е една – „Техник на железопътна техника“, а в X клас са две – „Монтьор по железопътна техника“ и „Монтьор по автотранспортна техника“. В XI клас специалностите са отново две – „Монтьор по железопътна техника“ и „Монтьор по автотранспортна техника“, а в XII клас – една, „Техник по железопътна техника“.

От новата учебна 2024/2025 г. ще предложат на бъдещите осмокласници и три изцяло нови специалности. „Само за справка – 4,5% са новите специалности за цялата област Враца, като три ще бъдат при нас“, уточнява директорът. Първият нов профил е „Транспортно строителство“ с професия „Строителен техник“. Втората е нова не само за областта, но и за цялата страна – „Подемнотранспортна, пътностроителна и ремонтна жп техника“. Екипът в момента разработва учебната програма и учебния план, които ще предложат за одобрение в МОН.

„Най-много се гордея с профила „Системно програмиране“ за професията „Системен програмист“. Тя ще бъде разкрита за първи път на територията на община Мездра и ще приема ученици в половин паралелка“, обяснява Павлов. Училището вече е подписало и договор за партньорство с две местни фирми. За добрите условия за обучение са предвидени и въведени в експлоатация три изцяло нови и модернизирани компютърни кабинета. „Направо ги построихме наново, защото бяха неработещи. Основно ремонтирани са, снабдени с нова техника и най-важното – закупихме изцяло лицензиран софтуер и хардуер за нуждите на обучението по програмирането“, допълва директорът.

Всичко това е направено със средства от бюджета на училището. С финансиране от страна на Министерството на образованието и науката успяват да ремонтират физкултурния салон. Преди две години той не се използва заради лошото състояние, в което се намира. „Беше затворен от РЗИ и не се използваше от учениците“, уточнява той. За щастие, към днешна дата имат чисто нов, реновиран, оборудван със спортни съоръжения и много красив физкултурен салон. Отново със средства на училището успяват да доизградят към него и фитнес зала. „Тя се радва на изключително голям интерес от учениците ни. Все пак 90% от тях са момчета“, с усмивка казва моят събеседник.

Хубавите неща, които се случват в гимназията, не спират дотук. За година и половина са ремонтирани всички класни стаи и професионални кабинети. Освен това в коридорите са поставени мека мебел и са обособени места за отдих. Навсякъде има цветя и обстановката е повече от приветлива. Предстои да направят и техническа лаборатория за изпитване на ток и напрежение, кабинет по занимания по интереси, отделно помещение за медиатора към училището, където да може да работи с децата от социално уязвимите групи.

Проектът за STEM центъра също е разработен, одобрен и очакват скоро да започне да се изгражда. Той ще бъде по информатика и математика, но ще бъде така оборудван, че да може да се използва и за нуждите за теоретичната подготовка на учениците по техническите дисциплини.

До два-три месеца врати трябва да отвори и Център за изучаване на чужди езици. Към момента в училището с разширено изучаване на чужд език са само осмокласниците. „Всички директори на професионални гимназии трябва да обърнат сериозно внимание на това, че освен че произвеждаме кадри на местно ниво, трябва да произвеждаме и кадри на национално ниво. Ако искаме да осигуряваме качествено образование, учениците ни трябва да владеят и чужд език“, споделя моят събеседник. В гимназията в Мездра ще се изучават английски и руски език на този етап, а в бъдеще – може би и испански.

По идея на директора в училището монтират и озвучителна система – „Училищно радио“. Основната му цел е да работи като електронен училищен звънец, но също така и да помага на децата да изграждат нови умения, като да влизат в ролята на радиоводещи, в обувките на музикалните редактори и не на последно място – да се научат да говорят пред аудитория. Освен музика по радиото се излъчват и различни обучителни беседи по обществено значими теми и се разискват полемични въпроси.

С много нови попълнения е и педагогическият екип на училището. Той се състои от 16 учители, като всички новоназначени педагози са млади и силно мотивирани – на възраст под 30 години.

„Това, с което много се гордея, е, че училището ни стана видимо не само на територията на общината, но и национално ниво“, разказва Павлов. В гимназията започват да идват обществени личности, които със своя пример мотивират учениците. Миналата година час по родолюбие изнася тогавашният служебен министър на отбраната Димитър Стоянов.

„На учениците им беше много интересно и затова решихме, че ще го правим всяка година“, обяснява той. Тази година часът по родолюбие води вицепрезидентът Илияна Йотова.

Работна среща за безопасността на движението по пътищата провеждат и с Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики.

„Идеята е представители на всички заинтересовани страни – директори и учители на училища и детски градини, родители и държавни организации, да се съберат на едно място и заедно да се обединят около новите методи и похвати за преподаването на безопасност на движението по пътищата“, обяснява той.

Встъпвайки в длъжност, Павлов прави и други промени. Сред тях е закупуването на учебни комплекти по всички предмети, така на всеки чин има учебник. Освен това възобновява и провеждането на родителските срещи: „За мен това не е отживелица, независимо от мнението на много колеги, които смятат, че от тях няма нужда“. Те се провеждат доста често, а не само преди началото на учебната година и в края ѝ. Оказва се, че резултат има и от това.

„Ако в началото присъствието на родители бе малко, то сега идват около 85%“, уточнява моят събеседник. За връзката със семействата и посещаемостта на учениците помага новоназначеният млад медиатор. Част от учениците им са поверени на грижите на баби и дядовци или роднини. Родителите, като много други в България, работят на гурбет в Европа. В гимназията в Мездра децата от социално уязвимите групи са около 30%, а със специални образователни потребности – две.

Разбира се, голямата промяна, която настъпва в училището, води след себе си и повишаване на мотивираността и образователните резултати на децата. Те започват да се явяват на различни конкурси, състезания и национални олимпиади.

„Машината заработи, колелото е завъртяно. Сега ни предстои да привлечем още повече ученици и да продължим да надграждаме постигнатото до момента“, завършва Павлов.

Мирослав Павлов, директор на ПГ „Васил Левски“ – Мездра:

„Влагането на средства в изграждането на модерна образователна среда е необходимост. За съжаление, за година и половина ми се наложи да освободя 10 преподаватели от стария екип. Те не пожелаха да се адаптират към новата среда и промяната, която настъпи при нас.

Често чувах, че давам пари за ненужни удобства и че всичко ще бъде много бързо унищожено от децата. А истината е, че за година и половина няма нищо счупено, повредено или дори надраскано.“

Your Image Description

Свързани статии:

Фермерски игри привличат учениците в Кюстендил Виртуално пътешествие за родители в пловдивското ОУ „Алеко Константинов“ С волейбол на училище В училището в с. Осина няма слети паралелки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: МездраМирослав ПавловПГ Васил ЛевскиРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Зам.-министър Наталия Митева: Подготвяме и най-малките деца в България да усвояват умения за бъдещето

Следваща статия

Сензори ще алармират за проблеми с язовирните стени

Следваща статия
Сензори ще алармират за проблеми с язовирните стени

Сензори ще алармират за проблеми с язовирните стени

Най-интересното от археологическо лято 2023 г.

Най-интересното от археологическо лято 2023 г.

Водещият на Радио FM+ Калин Кирилов: Радиото не е монолог

Водещият на Радио FM+ Калин Кирилов: Радиото не е монолог

Последни публикации

  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"