Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Още шест лаборатории за образователни иновации

Диляна Кочева от Диляна Кочева
10-12-2024
в Новини 2024
A A
Снимки Олег Попов

Министерството на образованието и науката ще финансира откриването на нови лаборатории за иновации в шест училища у нас.

Това стана ясно по време на националния форум „Лаборатории за иновации“, който се проведе в Националния дворец на културата.

Училищата, които ще получат средства по НП „Иновации в действие“, са

140. СУ „Иван Богоров“ в София за учене чрез изкуство, ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив за здравно образование и спорт, СУ „Панайот Волов“ в Шумен за социално-емоционална подкрепа в обучението, Професионалната гимназия по компютърно моделиране и компютърни системи „Академик Благовест Сендов“ във Варна за изкуствен интелект, технологии и умения в новата реалност, Немс­ката езикова гимназия „Гьоте“ в Бургас за развиване на дигитално-медийна грамотност и СУ „Вичо Грънчаров“ в Горна Оряховица за образование с наука.

„Светът след пандемията е динамичен свят на промените. Промяната е отвън – с развитието на технологиите и с бурния прогрес на изкуствения интелект, и отвътре – с новите поколения ученици, които са представители на поколенията Z и Алфа“, заяви служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков при откриването на форума.

По думите му, новото поколение по различен начин задържа и възприема информацията и точно затова се нуждае от нов подход на преподаване.

„Не е важно само да се реализират иновации в училищата, но и да се развие училищна култура за иновации“,

посочи проф. Цоков.

Добрите педагогически практики на тези училища се представят на седемте регионални конференции, които се провеждат в страната всяка година, и се превръщат в срещи на педагозите от различни иновативни образователни институции.

Министърът посочи още, че

в момента в България има 521 иновативни училища, като голяма част от тях са реализирали повече от един иновативен проект.

Проф. Дора Лефтерова от Плов­дивския университет „Паисий Хилендарски“ представи анализ за развитието на новаторска култура в българските иновативни училища. Тя отбеляза, че се наблюдава повишена мотивация за изграждане на партньорски мрежи от иновативни и неиновативни училища. По думите ѝ, има огромно одобрение сред участниците и създаване на устойчиви условия за мултиплициране на новостите в образованието в петото издание на Националната програма.

Проф. Лефтерова отбеляза, че междуучилищните обмени позволяват популяризирането на вече утвърдени добри практики, както и коопериране на училищата в дадена иновация, когато имат сходни стратегии за развитие.

По време на форума бяха предс­тавени крайните образователни продукти, създадени през тази година по НП „Иновации в действие“ в първите пет лаборатории за иновации. Разработките си демонстрираха Второ ОУ „П.Р. Славейков“ в Стара Загора, столичното 108. СУ „Никола Беловеждов“, ОбУ „Неофит Рилски“ в село Дерманци, ОУ „Петко Рачов Славейков“ във Варна и ПМГ „Яне Сандански“ в Гоце Делчев.

За създаването на училищните лаборатории бяха отпуснати общо 150 000 лв. – по 30 000 лв. на училище.

По проекта всяко от тях работеше с още 10 образователни институции. По този начин общо 55 училища развиха заедно иновации и те ще достигнат до всички в образователната система. Участниците получиха грамоти лично от министъра на образованието и науката.

„За нас е привилегия, но и отговорност да бъдем сред първите в България училищни лаборатории за иновации“, каза директорът на Второ ОУ „П.Р. Славейков“ в Стара Загора Милена Желязкова при представянето на училищната лаборатория по иновации в област­та на позитивното образование и личностното развитие.

На форума педагогическият екип на школото демонстрира крайния продукт от работата на лабораторията – методическо помагало за позитивно учене. В него са включени разработките на над 30 учители за генериране на нови идеи и насоки за въвеждане на социално-емоционално учене в клас. Работилница за добри идеи – така нарича лабораторията екипът, който работи по реализирането на идеята.

„Големият въпрос е как да бъдат обединени традиционната форма на обучението и иновацията. Всички добре знаем, че най-големият враг на училищната иновация е времето“, коментира научният ръководител на Лабораторията и преподавател по психология във Варненския свободен университет проф. Румен Стаматов.

Той посочи, че сред най-трудните моменти в работата им е било

как да се формират критериите за оценка при позитивното образование.

Трудността се крие в това, че няма мерна единица за измерване на щастието и за всеки човек то се изразява в нещо различно. Въпреки това педагозите са единодушни, че благодарение на своята училищна иновация са успели да подобрят комуникацията си с родителите, а децата са повишили мотивацията си за учене.

Своята Лаборатория по предприе­мачество и финансова грамотност представиха от столичното 108. СУ „Никола Беловеждов“. Екипът на гимназията запозна участниците във форума със своя „Пътеводител по предприемачест­во и финансова грамотност“. Той е достъпен както на хартия, така и онлайн.

„По този начин пътеводителят ни ще продължи да се обогатява с добри идеи и реализирани в час практики всеки ден“, посочи директорът на училището Лилия Тодорова. Тя обърна внимание и на това, че предприемаческият дух и финансовата грамотност са компетентности, които трябва да притежава всеки човек. А обучението по тях трябва да бъде включено във всеки предмет от I до XII клас.

„Искахме да дадем насоки и да вдъхновим другите учители да се развиват в тази посока. Предприемачеството може да бъде интегрирано навсякъде в учебната програма“, сподели Ели Руменова, старши учител по профилирана подготовка по предприемачество в 108. СУ „Никола Беловеждов“.

Езиковата гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“ в Хасково е един от партньорите на столичното училище в работата по Проекта. Учителят по география и икономика и предприемачество в школото Дарина Вайкова посочи, че в началото на работата по иновацията при тях нито родителите, нито учениците са разбирали формулировката на темата и какво стои зад нея. Но в процеса на работата всичко се е изяснило, защото и най-добрата идея остава само идея, ако липсва решителност за действие. Освен това предприемачеството помага на учениците да си отговорят сами на три фундаментални въпроса – кой съм аз, къде се намирам и къде искам да отида.

„Предприемачеството дава свобода. Може да градиш, може и да грешиш. Но всяка грешка ти дава поука“, категорична е Дарина Вайкова.

За дейността на Лабораторията за екология и зелена енергия говори екипът на ОУ „П. Р. Славейков“ във Варна. По интересен начин учителите Бистра Йорданова и Пламена Великова представиха пред гостите диалог между природата и човека. Те повдигнаха важни въпроси и формираха послания като това, че

нашата мисия, като хора, трябва да бъде опазването на Земята – дом на предците ни и бъдеще за децата ни.

В рамките на лабораторията в училището във Варна са реализирали интересни педагогически практики като „Мисия „Екоспасители“ и „Здравословна градска среда за живот“.

Освен това съвместно с Института по океанология „Проф. Фритьоф Нансен“ към Българската академия на науките педагозите са работили с ученици по проекта „Опазване на световните води“. Участниците в Лабораторията са имали възможността да посетят кораба „Св. св. Кирил и Методий“, който от 2022 г. плава до българската полярна станция в Антарктида, и да получат информация за пътуванията лично от командир капитан II ранг Николай Данаилов.

Обединеното училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци представи дейността на своята лаборатория „Образователна интеграция и гражданско образование“.

„Работата започва с договаряне на ценности и насоки за съвместна работа“, разказва гл. ас. д-р Евелина Варджийска, която е преподавател във Философския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и научен ръководител на лабораторията.

„Рецептата за успеха се крие в това, че всяко училище така описва своята иновация, че да бъде лесна и достъпна за всички. И ако трябва с една дума да опиша концепцията на лабораторията, то това е синергия“, казва тя.

Методиката им се основава на работа с образи – умение, което всеки ученик има, а интеграцията се осъществява чрез работа в групи.

„Можем да работим за гражданско образование извън понятията и учебната му програма“, категорична е Евелина Варджийска.

Екипът в училището е съставил и издал помагало за работа по образователна интеграция и гражданско образование, което да бъде от полза в работата на педагози от цялата страна. То излиза от печат под заг­лавието „Гражданско образование с елементи на визуални изкуства“.

„Позволихме си да сменим малко заглавието. Важното е, че изложените концепции в помагалото могат да се приложат навсякъде“, сподели учителят по кинознание Даниел Симеонов. Той посочи, че

визуалните изкуства все още не са застъпени в учебната програма у нас и това трябва скоро да се промени.

„Благодарение на кинообразованието развиваме у децата социал­на интелигентност. Учим ги да се интересуват от другия и да се огледат за всичко, което се случва около тях“, смята Ева Карагеоргу от сдружение „Арте урбана колектив“. Тя е категорична, че чрез киното децата могат да се научат и как да разпознават фалшивите новини в интернет.

„Ако знаеш как се прави един филм и какъв е процесът, лесно ще видиш фалша“, уточни тя.

Последната училищна лаборатория, която представи дейността си, е „Проектно базирано обучение и интегрирано знание“ в ПМГ „Яне Сандански“ в Гоце Делчев.

„Вървим заедно по пътя на промяната на българското образование и всички сме част от тази иновация“, каза директорът на гимназията Елка Божикова.

Тя посочи, че за кратък период са успели да изградят модерна училищна среда и да осигурят допълнителна педагогическа квалификация за своите учители.

„Пътят е дълъг и се основава на споделяне на опит. Само така се повишава качеството на българското образование“,

допълни тя.

Педагогическият екип в гимназията е създал сайт, който да бъде в помощ на учители при въвеждане на иновативни практики в сферата на проектно базираното обучение и интегрираното знание. Целенасочено помагалото е в електронен вариант, а не на хартия.

„С уебсайта създадохме и прост­ранство за споделяне на добри практики между учители. Стремим се да се усъвършенстваме и да надг­раждаме постигнатото“, сподели зам.-директорът на гимназията Златка Милчева. Предстои в най-скоро време към функционалностите му да бъде добавена и форма за обратна връзка. В момента в сайта има около 100 разработки, които с времето ще стават повече.

„Радвам се, че вече можем да споделяме добри педагогически практики на национално ниво. Сега е време на база на тези иновации да променим учебното съдържание“ – с тези думи началникът на кабинета на просветния министър Наталия Михалевска закри форума.

Снимка Олег Попов

Снимки Олег Попов

Your Image Description

Свързани статии:

Разработва се Национална програма „Развитие на научните изследвания и иновации в българското предучилищно и училищно образование“ Шестокласници от Бургас разработват игри с помощта на изкуствен интелект Близо 1000 учители се включват в майсторски класове и надграждат умения Министър Цоков: Технологиите няма да заменят ролята на лидерите в образователните институции

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: изкуствен интелектлабораторииМОНпроф. Галин ЦоковРепортерфорум

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ученици казват „Не“ на насилието

Следваща статия

Повече пари за образование през 2025 г.

Следваща статия
Още шест лаборатории за образователни иновации

Повече пари за образование през 2025 г.

Над 550 рисунки изпращат тази година участниците в IX национален конкурс „Моят празник“

Над 550 рисунки изпращат тази година участниците в IX национален конкурс „Моят празник“

Правила за отстраняване от работа при употреба на алкохол

Правила за отстраняване от работа при употреба на алкохол

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"