Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

Повече средства за обучение и практическа подготовка на бъдещите учители

Диляна Кочева от Диляна Кочева
26-09-2024
в Новини 2024
A A
Проф. Галин Цоков
Проф. Галин Цоков. Снимки – Олег Попов

„Развитието на технологиите постави образователната ни система пред голямо предизвикателство, а именно нуждата да се научим да се адаптираме към променящата се среда“, каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на откриването на конференцията „Развитие на уменията в България“ в хотел „Балкан“.

На събитието Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) представи доклада за страната ни, изготвен по проекта „Техническа подкрепа за стратегия за уменията в България“. Проектът е финансиран от Европейската комисия и подкрепя една от целите, заложени в Пътната карта за присъединяването на България към ОИСР.

„Това е завършекът на 4-годишен труд. Днес поставяме началото на следващия етап на планиране. Развиването на уменията в съвременното общество трябва да бъде национална политика“, каза още проф. Цоков.

Той посочи, че

с 65% се увеличава коефициентът за финансиране на обучението на студентите по педагогически специалности.

Това ще позволи да се насочат повече средства за практическа подготовка на бъдещите учители, които ще прекарват повече време в базовите училища и ще получат по-голяма подкрепа от учители наставници.

„Моделът на първоначалната подготовка на нашите учители ще бъде по-компетентностно ориентиран. Няма да се случва само в университетските зали, а ще се пренесе в по-голяма степен в класните стаи. Така че нашите студенти – бъдещи учители още от университетската скамейка да имат изградени професионални умения, които ще са им необходими, когато започнат работа“, обясни министърът.

По думите му, следващата седмица ще се проведат дискусии с факултетите, които подготвят бъдещи учители, как да се случи най-добре тази промяна.

Министърът посочи още, че тази година по проект на МОН за пръв път се въвежда дуално обучение във висшето образование.

Благодарение на него след завършване на висшето си образование студентите ще бъдат напълно готови за пазара на труда, защото ще са изградили уменията си на работното място – фирма, организация или училище.

„Дуалното обучение ще даде стратегическо предимство на нашето висше образование“, обясни проф. Цоков.

Той припомни, че

вече са направени стъпки за промяна и на учебните програми в училищата, които също да акцентират върху формиране на умения на учениците,

а не толкова върху усвояване и възпроизвеждане на понятия. В тази посока се променя и оценяването.

„През тази година успяхме да променим характера на 50% от задачите от външното оценяване в X клас по БЕЛ и математика. Задачите вече са с по-голяма практическа насоченост, свързани по-скоро с установяване на уменията, не само възпроизвеждане на знания на учениците“, обясни министърът.

По думите му, предстои тази промяна да се случи от тази година и в изпита за четвъртокласниците, а от следващата – и за седмокласниците.

Зам.-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова
Зам.-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова

„Поставили сме си амбициозната за България цел до 2030 г. 35% от населението между 25 и 64 г. да се включва всяка година в образование и обучение. Така работната сила ще бъде адаптирана към изискванията на пазара на труда“, каза зам.-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова.

По думите ѝ,

за инвестиции в човешкия капитал е осигурен над 1 млрд. лв. финансов ресурс от националния бюджет и европейски средства по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост

и Програма „Развитие на човешките ресурси“.

Средствата ще позволят до 2027 г. в обучения да се включат над 700 000 заети и безработни, или една пета от работната сила.

„Успяхме да дигитализираме изцяло процеса за достъп до нашите обучения, които най-често са безплатни. Това прави кандидатстването изключително лесно“, отбеляза още тя.

Министерството на труда и социалната политика вече предлага и разнообразни възможности за онлайн обучения, които да бъдат по-достъпни за работещите хора.

„Предстои да изградим и виртуална платформа за електронно обучение, която ще даде допълнителни възможности за гъвкави форми на обучение, провеждани в удобно за всеки време от разстояние – добави заместник-министърът. –

Всички действия и мерки, свързани с подготовката на работната сила за новите потребности на пазара на труда в резултат от ускореното навлизане на технологиите и изкуствения интелект, зеления преход и демографските предизвикателства, се предприемат в сътрудничество с всички заинтересовани страни“, посочи още Ефремова.

„Трябва да научим младите хора с лекота да преминават от едно умение в друго. Това, което днес е нужно, утре няма да бъде“, каза председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.

По време на конференцията бе представен и проектът на МОН „Програма за уменията“, финансиран по Програма „Еразъм+“.

Проектът е насочен към възможностите за учене през целия живот и валидиране на уменията на възрастни.

„Вярвам и съм убеден, че в утрешния свят социалното разделение няма да бъде на бедни и богати, а на знаещи и незнаещи“, посочи ръководителят на Проекта Любомир Йосифов.

На събитието бе обсъдена беше и една от препоръките на ОИСР за изграждане на Национален съвет за уменията.

„Изводът е, че заедно можем да постигнем всичко. Най-големият ресурс са хората, а знанието е най-добрата инвестиция“, каза служебният зам.-министър на образованието Таня Михайлова при закриването на форума. По думите ѝ, уменията на младите и възрастните са в своята логична връзка и последователност.

В конференцията участваха заместник-министърът на образованието Наталия Митева, ръководителят „Стратегии за уменията“ в ОИСР Андрю Бел, координаторът на Проекта за България Рикардо Еспиноса, представители на работодателските организации, на академичната общност и неправителствения сектор.


 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Зам.-министър Наталия Митева: Подготвяме и най-малките деца в България да усвояват умения за бъдещето Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР Над 156 000 ученици у нас се обучават в професионални паралелки Според доклада на ОИСР: Българските ученици по-удовлетворени от живота, но с по-ниска ангажираност в учебния процес

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДенятОИСРОрганизацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР)проф. Галин Цоковумения

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Учениците от I до III в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Нови хан ще се обучават в нов корпус

Следваща статия

Кремена Сьодерстрьом – българката, спасила шведско училище: Необходима е смелост, за да промениш себе си и да дадеш най-доброто на учениците

Следваща статия
Кремена Сьодерстрьом – българката, спасила шведско училище: Необходима е смелост, за да промениш себе си и да дадеш най-доброто на учениците

Кремена Сьодерстрьом – българката, спасила шведско училище: Необходима е смелост, за да промениш себе си и да дадеш най-доброто на учениците

Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Български ученици с възможност за обмен в САЩ

Нагласи на учениците за учене по химия: характеристики, фактори и инс­трументи за изследване

Последни публикации

  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"