„Развитието на технологиите постави образователната ни система пред голямо предизвикателство, а именно нуждата да се научим да се адаптираме към променящата се среда“, каза служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на откриването на конференцията „Развитие на уменията в България“ в хотел „Балкан“.
На събитието Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) представи доклада за страната ни, изготвен по проекта „Техническа подкрепа за стратегия за уменията в България“. Проектът е финансиран от Европейската комисия и подкрепя една от целите, заложени в Пътната карта за присъединяването на България към ОИСР.
„Това е завършекът на 4-годишен труд. Днес поставяме началото на следващия етап на планиране. Развиването на уменията в съвременното общество трябва да бъде национална политика“, каза още проф. Цоков.
Той посочи, че
с 65% се увеличава коефициентът за финансиране на обучението на студентите по педагогически специалности.
Това ще позволи да се насочат повече средства за практическа подготовка на бъдещите учители, които ще прекарват повече време в базовите училища и ще получат по-голяма подкрепа от учители наставници.
„Моделът на първоначалната подготовка на нашите учители ще бъде по-компетентностно ориентиран. Няма да се случва само в университетските зали, а ще се пренесе в по-голяма степен в класните стаи. Така че нашите студенти – бъдещи учители още от университетската скамейка да имат изградени професионални умения, които ще са им необходими, когато започнат работа“, обясни министърът.
По думите му, следващата седмица ще се проведат дискусии с факултетите, които подготвят бъдещи учители, как да се случи най-добре тази промяна.
Министърът посочи още, че тази година по проект на МОН за пръв път се въвежда дуално обучение във висшето образование.
Благодарение на него след завършване на висшето си образование студентите ще бъдат напълно готови за пазара на труда, защото ще са изградили уменията си на работното място – фирма, организация или училище.
„Дуалното обучение ще даде стратегическо предимство на нашето висше образование“, обясни проф. Цоков.
Той припомни, че
вече са направени стъпки за промяна и на учебните програми в училищата, които също да акцентират върху формиране на умения на учениците,
а не толкова върху усвояване и възпроизвеждане на понятия. В тази посока се променя и оценяването.
„През тази година успяхме да променим характера на 50% от задачите от външното оценяване в X клас по БЕЛ и математика. Задачите вече са с по-голяма практическа насоченост, свързани по-скоро с установяване на уменията, не само възпроизвеждане на знания на учениците“, обясни министърът.
По думите му, предстои тази промяна да се случи от тази година и в изпита за четвъртокласниците, а от следващата – и за седмокласниците.
„Поставили сме си амбициозната за България цел до 2030 г. 35% от населението между 25 и 64 г. да се включва всяка година в образование и обучение. Така работната сила ще бъде адаптирана към изискванията на пазара на труда“, каза зам.-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова.
По думите ѝ,
за инвестиции в човешкия капитал е осигурен над 1 млрд. лв. финансов ресурс от националния бюджет и европейски средства по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост
и Програма „Развитие на човешките ресурси“.
Средствата ще позволят до 2027 г. в обучения да се включат над 700 000 заети и безработни, или една пета от работната сила.
„Успяхме да дигитализираме изцяло процеса за достъп до нашите обучения, които най-често са безплатни. Това прави кандидатстването изключително лесно“, отбеляза още тя.
Министерството на труда и социалната политика вече предлага и разнообразни възможности за онлайн обучения, които да бъдат по-достъпни за работещите хора.
„Предстои да изградим и виртуална платформа за електронно обучение, която ще даде допълнителни възможности за гъвкави форми на обучение, провеждани в удобно за всеки време от разстояние – добави заместник-министърът. –
Всички действия и мерки, свързани с подготовката на работната сила за новите потребности на пазара на труда в резултат от ускореното навлизане на технологиите и изкуствения интелект, зеления преход и демографските предизвикателства, се предприемат в сътрудничество с всички заинтересовани страни“, посочи още Ефремова.
„Трябва да научим младите хора с лекота да преминават от едно умение в друго. Това, което днес е нужно, утре няма да бъде“, каза председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.
По време на конференцията бе представен и проектът на МОН „Програма за уменията“, финансиран по Програма „Еразъм+“.
Проектът е насочен към възможностите за учене през целия живот и валидиране на уменията на възрастни.
„Вярвам и съм убеден, че в утрешния свят социалното разделение няма да бъде на бедни и богати, а на знаещи и незнаещи“, посочи ръководителят на Проекта Любомир Йосифов.
На събитието бе обсъдена беше и една от препоръките на ОИСР за изграждане на Национален съвет за уменията.
„Изводът е, че заедно можем да постигнем всичко. Най-големият ресурс са хората, а знанието е най-добрата инвестиция“, каза служебният зам.-министър на образованието Таня Михайлова при закриването на форума. По думите ѝ, уменията на младите и възрастните са в своята логична връзка и последователност.
В конференцията участваха заместник-министърът на образованието Наталия Митева, ръководителят „Стратегии за уменията“ в ОИСР Андрю Бел, координаторът на Проекта за България Рикардо Еспиноса, представители на работодателските организации, на академичната общност и неправителствения сектор.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg