Нова програма за обучение по гражданско образование чрез визуални изкуства бе създадена в рамките на Лабораторията за иновации, свързана с образователната интеграция и гражданското образование. Домакин на инициативата е Обединено училище „Неофит Рилски“ в село Дерманци, което работи в партньорство с още 10 училища от страната. Това са ОУ „Васил Левски“ – Враца, ПГ по земеделие „Тодор Рачински“ – Генерал Тошево, СУ „П.Р. Славейков“ – Кърджали, ОУ „Георги Бенковски“ – Велинград, ОУ „Антон Страшимиров“ – село Бохот, ОУ „Иван Сергеевич Тургенев“ – Разград, ОУ „Н. Обретенов“ – Русе, СУ „Дръстър“ – Силистра, 170. СУ „Васил Левски“ – Нови Искър, и ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ – Николаево, предава Пресцентърът на МОН.
Гражданското образование чрез изкуство се реализира през сътрудничеството в работата на учениците в група,
показват наблюденията на учителите, провеждали часове в III, V и VII клас от училището домакин. Децата са работили в малки групи с изображения на хартия или като гледат откъси от кино. Те пишат истории като отговор на въпросите, породени от изображенията, правят плакати, колажи, създават сценарии и споделят какво чувстват.
В резултат на работата с децата в училищната лаборатория е създадено образователно ръководство „Гражданско образование с елементи на визуални изкуства“.
Педагогическите практики, които то съдържа, могат да се приложат във всяко училище, описан е дизайнът на работата с използване на визуални изображения. Има и примерна инструкция за иновативна кооперативна дейност.
Ключов елемент е работата в екип, която създава умения за сътрудничество у децата и се изгражда демократична култура.
Разделени на групи, децата подреждат изображенията на табло, записват ключови думи и всеки излъчва говорител, който да представи решението на задачите, изслушват се и разговарят.
ОУ „Неофит Рилски“ е сред иновативните училища у нас, чиято работа е представяна на страниците на „Аз-буки“. В него е разработен иновативният предмет „Кинообразование“. Учителят, който води часовете по него – Даниел Симеонов, споделя, че в тях дисциплината е коренно различна, а учениците работят в сътрудничество. Според него визуалните изкуства могат да са полезни в часовете по всички предмети.
„В киното има препратки към литературата, изкуствата и др. Гледането на филм провокира децата да се идентифицират, да припознаят близки за тях теми, общофилософски, които помагат за развиване на ценностна система. Да се интересуват от другия, да изслушват, да имат свое мнение. По този начин се развива критично мислене“, казва учителят Даниел Симеонов.
Чрез кинообразованието учениците научават основите на киноезика, начините на изразяване, възможния избор на музика или определени звуци и др. Освен креативност чрез заниманията по кино те развиват своето критично мислене и успяват да разпознават субективната си гледна точка, да разглеждат теми, свързани с поставен въпрос. Педагогическата работа, свързана с фирми или откъси от филми, включва писане на писмо до режисьора или основен персонаж, пресъздаване на диалог от филма, заснемане на определена сцена или писане на история, вдъхновена от лентата.
„При нас е интересно“ – това е нашето мото“, допълва директорката на училището домакин на лабораторията Петя Кръстева. В работата на лабораторията се вижда, че киното има сила да подтиква напред децата, които не се развиват толкова добре като академични резултати. Ангажирани в екипна работа, те се чувстват добре и са активни. В резултат на прилаганата иновация се създават умения за сътрудничество, е един от изводите на участниците в лабораторията.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg