Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 16, 24-29.04.2025 г.

Да съградиш културни мостове

10 училища от областта ще реализират ученически изследователски проекти чрез изложби, конференции и обществени събития

Диляна Кочева от Диляна Кочева
25-04-2025
в Брой 16, 24-29.04.2025 г.
A A
Магдалена Вангелова заедно със своите ученици от ОбУ „Васил Левски“ в квартал „Горно Езерово“, Бургас Снимки Личен архив

Бургаски учители създават учебни програми за интеркултурно образование. Инициативата е част от проекта „Културни мостове: Интеркултурно образование за бъдещето“, разработен от Регионалното управление на образованието – Бургас, и финансиран от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Той има за цел да задържи и мотивира учениците в образователната система чрез разбиране, уважение и подкрепа.

В процеса на разработване на материалите се включват петима учители от различни образователни етапи.

Разработените теми са 15, а модулите, по които работят, обхващат ключови теми като „Да разберем културното многообразие“, „Нашето културно наследство“, „Как общуваме с хора от различни култури?“, „Около света с културите“ и „Глобалният свят и културното разбирателство“.

Всички те са практически насочени, адаптирани към възрастта на учениците и съобразени с предметите, които учителите преподават. Новите педагогически форми се внедряват в около 15 училища от април до края на настоящата учебна година.

„Всеки от нас работеше по различен модул“, обяснява пред „Аз-буки“ Магдалена Вангелова, учител в целодневна организация на учебния ден в начален етап в ОбУ „Васил Левски“ – кв. „Горно Езерово“, Бургас. Тя разработва учебното съдържание върху модула „Около света с културите“.

„Зададох методи и подходи през призмата на учител в начален етап на обучение. Търсих най-подходящия начин, за да стигна до децата и да ме разберат. Темите са различни и в никакъв случай не са фокусирани само върху етноса на учениците“, обяснява тя.

Училището, в което работи тя, е изцяло с деца от ромски произход. На мнение е, че този проект допринася за приобщаването на всички деца в българското образование, независимо от цвета на кожата и вярата, която изповядват. Изключително ползотворен е за интеграция на бежанците в българското училище.

Учителката признава, че работейки по проекта, си е позволила да види доколко разработените от нея задачи ще бъдат интересни на децата и как ще ги възприемат. Обратната връзка за Вангелова е от изключително голямо значение, защото с работата си иска да бъде в помощ както на своите ученици, така и на всички деца.

Едно от упражненията, които прилага в клас с тях, е интерактивна игра за различните култури.

Тя решава да покаже на учениците снимки на музикални инструменти, характерни за различните етноси. След това им пуска традиционна песен – турска, българска, арменска и ромска. „Беше ми интересно как ще реагират, чувайки различна традиционна музика за различни народи“, обяснява тя. Признава, че резултатите от експеримента са оправдали очакванията ѝ. „Ясно показаха, че им е интересно, защото е по-различно от това, което обикновено правим в училище“.

Сред другите занимания, по които работи с децата, е провеждането на интервю с музикант.

Учениците ѝ е трябвало сами да измислят какви въпроси да зададат на своя събеседник. Имали са и свобода сами да изберат човека, с когото да разговарят. Допускало се е това да бъде и член от семейството им.

В друг час пък им поставя за задача да съберат информация за традиционните костюми на различните националности и за техните обичаи и ритуали.

В рамките на проекта на РУО – Бургас, „Културни мостове: Интеркултурно образование за бъдещето“ са проведени две ключови обучения, насочени към създаване на приобщаваща учебна среда и справедливо оценяване на ученици от уязвими групи. Във форума акцентът е поставен върху търсене на отговор на въпроса как учителите могат да бъдат двигатели на включването на деца от уязвимите групи, използвайки адаптирани методи за оценяване, културна чувствителност и създаване на свързана учебна общност. По време на обученията педагогическите специалисти получават ценни ресурси, включително пет иновативни учебни програми за интеркултурно образование.

Също така

избират и 10 училища от областта, които ще реализират ученически изследователски проекти,

посветени на културното наследство и етническото многообразие, чрез изложби, конференции и обществени събития.

Бургаските училища са три – ОУ „Найден Геров“, ПГХТ „Акад. Н. Д. Зелинский“ и Професионалната техническа гимназия. Другите седем школа са ОУ „П. Р. Славейков“ – Карнобат, ОУ „Христо Ботев“ – с. Екзарх Антимово, общ. Карнобат, ОУ „Христо Ботев“ – Поморие, ОУ „Христо Ботев“ – с. Ново Паничарево, общ. Приморско, ОУ „Отец Паисий“ – с. Равна гора, общ. Созопол, ОУ „Христо Ботев“ – с. Лозарево, общ. Сунгурларе, и СУ „Н. Й. Вапцаров“ в Царево.

Задачата на десетте училища е

да идентифицират ключови теми и области за изследване, свързани с културното наследство и етнокултурното многообразие на тяхното родно място.

След проучването те трябва да създадат екипи, включващи ученици и педагогически специалисти, които да задълбочат своите изследователски умения, като използват методи за събиране, анализ и документиране на културни данни и истории.

Информацията ще се събира чрез интервюта, анкети, полеви изследвания и архивни проучвания.

Културните традиции, обичаите, историите и другите аспекти на етнокултурното многообразие ще бъдат документирани, като се създадат дигитални или физически архиви, съдържащи събраните материали.

В края юни училищата ще организират публични събития, изложби или конференции за представяне на изследователските резултати.

Проектът „Културни мостове: Интеркултурно образование за бъдещето“ е

поредната стъпка на РУО – Бургас, към изграждане на образователна среда,

в която всяко дете се чувства прието, разбрано и желано. Той е естествено продължение на проекта на Регионалното управление – „Мултикултурни интердисциплинарни компетентности и социализация – в подкрепа на интеркултурното образование на ученици с различна етническа принадлежност“, реализиран през учебната 2023/2024 г. Дейностите по него се осъществяват в партньорство с Държавния бургаски университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Проектът е финансиран по договор с Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства. Тогава в него се включват 21 училища от област Бургас и 64 учители.


Your Image Description

Свързани статии:

198 новоназначени директори преминават практически обучения 2780 лв. заплатата за асистент във висше училище Моят Великден EduBurgas събра над 500 участници край морето

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денятинтеркултурно образованиеобученияприобщаваща средапроект „Културни мостове: Интеркултурно образование за бъдещето“РУО – Бургасученически изследователски проекти

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

„Добрите практики на фокус“ отличава учители с идеи

Следваща статия

Телемахия: съвременният дебат върху „Митът за Одисей“

Следваща статия

Телемахия: съвременният дебат върху „Митът за Одисей“

Шест тезиса към две съвременни литературни истории

Ризата и смъртта

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"