Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 2, 16 – 22.01.2025

Роботизирана ръка събира разделно отпадъци

Разработките на учителя Динко Динев и учениците му от Профилираната гимназия „Васил Левски“ в Ямбол завоюват награди у нас и в чужбина

Диляна Кочева от Диляна Кочева
21-01-2025
в Брой 2, 16 – 22.01.2025
A A

Динко ДиневДинко Динев е носител на наградата „Константин Величков“ за 2024 г. в категорията „Принос в развитието на способностите и компетентностите на децата и учениците“.

Старши учителят по информатика и информационни технологии в Профилираната гимназия „Васил Левски“ в Ямбол създава динамична и иновативна среда, която развива у учениците критично мислене и способност за решаване на проблеми.

Динев умело мотивира учениците си да не се отказват и винаги да се стремят да показват най-доброто от себе си.

Той инициира участието им в проекти за социална отговорност и здравословен начин на живот, което спомага за превръщането на възпитаниците му в активни граждани и добри хора.

Емоцията да получиш такава награда, е невероятна. Нямам думи да опи­ша радостта си от това, че трудът и работата ми са толкова високо оценени“, разказва за „Аз-буки“ Динко Динев.

Признава, че е многократен носител на награди от световни, национални и регионални състезания, но за първи път получава отличието си лично от министъра на образованието и науката проф. Галин Цоков и затова вълнението му е толкова голямо.

Динев е израснал в семейство на педагози.

И майка му, и баща му са начални учители в различни училища. Самият той преподава информатика и информационни технологии в гимназията в Ямбол от 11 години на ученици от VIII до XII клас. Води и клуб „Роботика“.

Често в часовете си като гост-лектори кани университетски преподаватели от висши училища в цялата страна и доказани учени от Българската академия на науките.

„Независимо че още сме в училище, опитваме се разработките ни да бъдат на университетско ниво“, казва той.

и обяснява – „В кръвта ми е да работя с млади хора и да им предавам знанията и опита си. Най-ценни за мен са техните усмивки след всяко състезание, в което спечелят и награда. Това е моментът, в който и аз, и те виждаме, че трудът се възнаграждава“.

През август миналата година учителят участва във фестивала „Наука на сцената“, който се провежда в Турку, Финландия. Тогава представя проекта си „Умно земеделие“.

В него са включени различни модули, като „умна ферма“, трактор, автоматична поливна система, соларна буболечка, „умна лейка“, която сама полива цветята.

Има и вулканични сензори, които отчитат степента на влажност на почвата и отбелязва имат ли нужда растенията от още вода, или пък са полети с повече от нужното.

Всичко това се изписва на дисплея на всеки модул.

„Отделно правя и връзка с Bluetooth и Wi-Fi между всеки от модулите. По този начин обобщената информация е на мобилния ми телефон и мога да контролирам процеса през него“, обяснява учителят.

И целият този проект е представен с холограмен вентилатор на международното изложение.

През юни Динев заедно с ученика си Пресиян Живков от VIII клас участват в XII национален конкурс „Млади изобретатели“ в София. Там представят „Автоматизирана система за сортиране на цветни обекти с помощта на Arduino“.

Основните компоненти на системата включват

сензори за разпознаване на цвят, роботизирана ръка и поточна лента.

Сензорите идентифицират цвета на кубчетата, които се движат по поточната лента, и предават тази информация на роботизираната ръка. Ръката ги хваща и ги поставя в съответните цветни кофички за рециклиране.

Системата е предназначена за сортиране на кубчета в три цвята: син, зелен и червен.

Проектът демонстрира практическото приложение на „Ардуино“ в автоматизацията и сортирането, както и значението на рециклирането и екологичната отговорност.

Най-простичко обяснено, изобретението показва как биха могли отпадъците да бъдат събирани разделно с помощта на роботизирана ръка, която работи автоматично.

Учителят разказва, че това е седмата роботизирана ръка, която правят заедно с неговите възпитаници.

Преди време са работили както върху метални и пластмасови ръце, така и върху автоматизирани, които се управляват през телефон или друго мобилно устройство.

„Опитвам се всеки път нещата, които правим, да бъдат различни като конструкция и функционалности“, обяснява моят събеседник.

Динко Динев заедно със свой ученик
Снимки Личен архив

„Охранителна система с „Ардуино“ – така пък се казва проектът, който учителят и ученикът му Пресиян представят по време на 52-рата национална конференция по въпросите на обучението по физика на тема „Образованието по физика и дигиталните технологии“ в Сливен.

„Проектът представлява минимодел на къща, която има много датчици, които звуково сигнализират при отваряне на прозорци или врати. Приложението е разработено по модела на СОТ системите с дистанционно управление“, уточнява Динев.

През годините преподавателят и учениците му са създавали още много

„умни“ разработки в полза на хората

– например проекти за къщи, замък и град. Последната разработва след посещението си в ЦЕРН.

„Когато се върнах оттам, реших да направя няколко „умни“ къщи с различни сензори, които да съставят своеобразен „умен“ миниград“, разказва той.

Динев споделя, че в дома му също присъстват много и различни приложения и не си представя живота без мобилните джаджи. Смело можем да кажем, че за себе си той е успял да съчетае приятното с полезното.

„Аз също се уча всеки ден. Опитвам се да бъда в крак с всичко ново и да не изоставам. Всяка секунда излиза нещо ново“, обяснява той.

Използва времето си постоянно да измисля и измайсторява нови устройства.

На въпрос дали има нещо, което мечтае да направи, но все още не е успял, Динев отговаря: „След инцидент с машина дядо ми остана без една ръка.

Мечтая да му направя протеза, която да се управлява от невроните на мозъка.

Постоянно опитвам, но все още не съм достигнал необходимото ниво, за да осъществя тази своя мечта“, разказва той.

Навярно това е и причината зад гърба си да има толкова много разработки за роботизирани ръце, които се управляват от различни източници.

„Имам още какво да уча в тази посока“, допълва той.

Притежател е и на един от първите модели на роботизирани ръце, произведени у нас – „Робко 01“.

Учителят разказва, че по време на социализма страната ни е била първата в света, произвеждаща такива, които е изнасяла за продажба зад граница.

„Днес у нас са останали съвсем малко бройки и аз съм един от малцината техни притежатели“, смее се той.

Споделя, че купува „Робко“ като части за скрап и след това малко по-малко започва да го ремонтира и доусъвършенства.

Много трудно намира необходимите части, но с желание всичко се постига.

Освен преподавател в Профилираната гимназия в Ямбол Динко Динев е и докторант към Техническия университет – Габрово.

Работи по много интересна тема и разработва мобилно приложение за изследване на плода по време на бременност.

„Идеята е жените да бъдат спокойни през цялата бременност и да знаят в коя гестационна седмица какво се случва с плода им.

Приложението отчита и сигнализира при проблем

– повишени или понижени показатели, необходимост от консултация с лекар или изследване“, допълва още моят събеседник.

Сред другите му интереси е и авиацията. В клуб „Роботика“ често с учениците правят симулатори на самолети и космически кораби.

Заедно с възпитаниците му взимат участие и в конкурса „Трудните стъпки към истината за Вселената“, който се провежда във Варна. Динев е и лектор в клуба „Космонавтика и роботика“ към Астрономическата обсерватория и планетариум в Ямбол.

Навсякъде и по всевъзможен начин учителят се опитва да събуди желанието у младите за правене на наука и да ги зарази със своя плам.

Преди броени дни той и учениците му се завръщат от Варна с грамоти и награди от конкурса „Силата на топлината“.

Той е  организиран от Народната обсерватория „Николай Коперник“ в морския град, Съюза на физиците в България, Регионалното управление на образованието и местната община.

Конкурсът е посветен на 200-годишнината от рождението на Уилям Томсън (лорд Келвин) – изтъкнат учен и основоположник на термодинамиката.

Този път чрез демонстрация на действащ парен двигател учителят и неговия ученик Иван Стойнов успяват да впечатлят журито с иновативен подход и задълбочени знания, отразяващи широките научни интереси на лорд Келвин –

от термодинамиката и електромагнетизма до теорията на газовете и молекулярната динамика.

Динев работи и в посока на изкуствения интелект. Вече е разработил робот, който се управ­лява с гласова команда и може да снима, разпознава мимики, настроението и тона на своя събеседник.

„Когато му се карат, става тъжен, когато го хвалят – подскача като малко дете, а като е уморен – се прозява. Това означава, че батерията му е паднала и трябва бързо да бъде зареден“, обяснява учителят.

Баща му Дончо Дойчев, който е начален учител в СУ „П. К. Яворов“ в Стралджа, решава също да направи робот заедно със своите по-малки ученици.  Разработват го с блоково програмиране и работи чрез разпознаване на два вида карти – хартиена и дигитална.

Така се заражда идеята да проведат съвместен урок и да покажат какво могат да правят двата робота.

Урокът се осъществява съвместно от двете училища и АОП – Ямбол, и предизвиква голям интерес сред обществеността.

„Днес децата имат хиляди възможности за достъп до информация. Стига да имат желание, могат да научат всичко. Преди нямахме тези условия и си мисля, че е грехота да не се възползваш от това, което ти се предоставя на тепсия“, завършва Динко Динев.

 

 

 

Your Image Description

Свързани статии:

За пътя от махалата до Биологическия факултет Да поставиш уважението към другия на първо място Заявления за „Подкрепи една мечта“ Детска полицейска академия и в Смолян

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Динко ДиневПризнаниеПрофилирана гимназия "Васил Левски" - Ямбол

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Банкнотите – просто пари или красива визитка на нацията

Следваща статия

Ученици от Бургас с медали от международната олимпиада по роботика в Южна Корея

Следваща статия
Ученици от Бургас с медали от международната олимпиада по роботика в Южна Корея

Ученици от Бургас с медали от международната олимпиада по роботика в Южна Корея

Деца от цял свят учат за народните носии и фолклорните области на България чрез онлайн игра

Деца от цял свят учат за народните носии и фолклорните области на България чрез онлайн игра

Министерството на образованието и науката предлага през 2025 г. да се изпълняват 24 национални програми за развитие на образованието. Двете нови предложения са НП "Бъдеще за таланти" и НП "Умения на фокус"

МОН: Създадена е организация за продължаване на учебния процес след заплахи към училища

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев връчи наградите на „Неофит Рилски“
  • Министър Вълчев: Вложените в образование и наука средства са с най-висока обществена възвръщаемост
  • Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия
  • Премиера на Издателство „Аз-буки“: Книга със 101 езикови бележки ни учи на важните правила в българския език
  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"