Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 22, 05-11.06.2025 г.

Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия

Най-важното, което трябва да се промени в образователната система, е да се даде възможност на децата да учат по начин, който развива тяхната индивидуалност и потенциал, а не да ги вкарва в еднакви рамки

Диляна Кочева от Диляна Кочева
05-06-2025
в Брой 22, 05-11.06.2025 г.
A A
Снимка Личен архив

Разговорът води Диляна КОЧЕВА

 

Д-р Светлин Наков е вдъхновяващ предприемач в сферата на образованието и технологиите, визионер, преподавател, софтуерен инженер и вдъхновител на хиляди млади хора по пътя към технологичните професии. Той е в основата на „СофтУни“ – най-значимата образователна организация за софтуерни технологии, дизайн, маркетинг и изкуствен интелект. Съосновател е на гимназия за дигитални науки „СофтУни БУДИТЕЛ“ – училище за умения на бъдещето. Паралелно участва в развитието на технологични компании като Encorp.AI – иновативен доставчик на AI технологии за автоматизация на бизнеса. Мечтата му е да направи България Силициевата долина на Европа чрез образование и технологии.

 

– Господин Наков, какво наложи създаването на академии за софтуерни инженери и за обучение на ученици, както и на Софтуерния университет „СофтУни“ и на Частната професионална гимназия „СофтУни Будител“?

– В българското образование липсват достатъчно практика и съвременен подход. „СофтУни“ е създаден именно върху принципа на „учене чрез правене“, адаптиран към реалните нужди на бизнеса, а не само към теоретични знания, както е в повечето университети. Преди 10 години започнахме с идеята да подготвяме софтуерни инженери на високо професионално ниво, които веднага след обучението си да могат да започнат работа. Постепенно добавихме и други направления – „Дигитален маркетинг“ (Digital Marketing), „Дизайн“ (Design) и „Криейтив“ (Creative), а отскоро и „Изкуствен интелект“ (AI).

Решихме да приложим същия модел и в гимназията „СофтУни Будител“ – учене чрез правене, насочено към дигиталните професии на бъдещето. Той се съчетава с фундаменталните знания и умения за съвременния свят. С навлизането на изкуствения интелект, концепцията се доразви – учениците се подготвят за професии, които изискват систематично мислене, комуникация, работа в екип и практическа насоченост. Целта ни е да създаваме мислещи, осъзнати личности, които могат да се адаптират в постоянно променящата се среда.

– Кои са уменията, които децата днес трябва да научат в училище? Как се подготвя едно дете за реалния живот още в училище?

– Първо – систематично и логическо мислене. Второ – адаптивност и способност за промяна. И трето – комуникация и умения за работа в екип. Всичко това е комбинирано с практически опит и може да  бъде постигнато чрез учебни фирми, в които учениците разработват реални проекти, изследват пазара, мислят за маркетинг, финанси, производство и управление. Това ги подготвя за реалния свят.

– Можете ли да дадете примери за ученически проекти, които сте реализирали с ученици от „СофтУни Будител“?

– Имаме проекти от най-различно естество – от собствен козметичен бранд с уникална визия, през софтуер за проектиране на соларни паркове, до идея за машина за лед, поставена в паркове. Някои проекти са вдъхновени от семеен бизнес, други са напълно ученически. Макар повечето да са учебни, няколко от тях вече са прераснали в реални фирми.

– По какъв начин темата за изкуствения интелект е включена в учебната програма в гимназията?

– Още от VIII клас учениците започват да работят с инструменти с изкуствен интелект – учим ги как да го използват като помощник, а не като заместител. Провеждаме занятия, в които могат да ползват всичко – съвременни платформи с изкуствен интелект, да се допитат до приятели или да потърсят информация в учебници и книги. Всичко това могат да правят при подготовката по конкретната тема. След това я дискутираме и накрая трябва да напишат какво са научили, на момента върху бял лист.

Това насърчава критично мислене, аргументация и разбиране. В по-горните класове изкуственият интелект се интегрира в професионалните предмети. Програмистите използват ИИ за софтуерна разработка с промптове, дизайнерите комбинират ИИ визии с класически дизайн концепции, а учениците по бизнес го ползват за пазарни анализи, маркетинг и планиране.

– Каква е ролята на родителите в процеса на образование при вас?

– Родителите са много важни партньори. Гледаме на образованието като на триединство между ученик, учител и родител. Провеждаме регулярни срещи, събираме обратна връзка, организираме семинари, в които ги запознаваме с новите технологии, с подходите ни и с начина, по който могат да подкрепят децата си. Важно е родителите да разберат, че не целим само високи оценки, а развитие на реални умения, които да подготвят учениците за живота и работата.

– Как подхождате към ученици с различни интереси? Успявате ли да обърнете внимание на всеки гимназист?

– При нас индивидуалният подход е основа. Имаме система за проследяване на напредъка, различни темпове на обучение, проектна работа и свободно избираеми курсове по интереси. Даваме свобода на учениците да избират посоката си. Някои се фокусират върху програмиране, други – върху дизайн, бизнес или маркетинг. Важното е, че всеки има своята пътека, а ние сме там, за да го подкрепим и насочим.

– Какви извънкласни дейности предлагате на учениците?

– Извънкласните дейности са важна част от образователния продукт. Имаме клубове по предприемачество, дебати, роботика, музикални инструменти, театър, дори подкаст. Така децата развиват не само умения по специалността си, но и меки умения – лидерство, креативност, работа в екип. Освен това организираме хакатони, състезания, тематични уикенди и доброволчески инициативи, които ангажират учениците в реална среда.

– Работите ли с реални компании и професионалисти?

– Да, още от самото начало изграждаме партньорства с водещи компании от ИТ и бизнес сектора. Те ни помагат да поддържаме учебния план актуален. Често ги каним като гост-лектори, ментори и оценители в ученически проекти. Много от учениците ни стажуват или започват работа именно в такива фирми. Реалната връзка с индустрията е нещо, което отличава нашето образование.

– Какво ви вдъхновява като екип да продължавате да развивате този модел?

– Най-вече резултатите. Когато виждаме млади хора, които не просто научават нещо, а го прилагат, развиват проекти, създават продукти, участват активно в света около тях – това е безценно. Вдъхновява ни и обратната връзка – от ученици, родители, компании. И не на последно място – вярата, че образованието може да бъде различно, по-смислено и подготвящо за реалния живот.

– Има ли нещо, което искате да промените в цялостната образователна система в България?

– Да, много неща. Най-вече бих искал да се премине от оценяване по шаблон към оценяване на мислене, решаване на проблеми и креативност. Да се намали бюрокрацията за учителите и директорите, за да имат повече свобода да експериментират. И най-важното – да се даде възможност на децата да учат по начин, който развива тяхната индивидуалност и потенциал, а не да ги вкарва в еднакви рамки.

– Какъв трябва да бъде учителят на новото време?

– Учителят вече не е говореща енциклопедия. Той е ментор – човек, който насочва учениците по техния индивидуален път. Задачата му е да създаде преживяване в класната стая – с дискусии, екипна работа и проекти. Това ангажира учениците и ги кара да мислят. За съжаление, често сме ограничени от образователната рамка – трябва да сме „на урока по учебник“, но намираме начини да го заобиколим чрез интегрирани предмети като STEM, където природните науки са обединени.

– Какви стъпки са необходими, за да се насочи интересът на децата и учениците към изучаването на природни науки? Смятате ли, че въвеждането на задължителна матура по математика е мярка в тази посока?

– Да, до известна степен. Задължителната матура по математика ще накара повече ученици да се занимават с предмета, и ще повиши общото ниво. Това обаче е по-скоро принудителна мярка. Истинската стъпка към повишаване на интереса е начинът, по който преподаваме природните науки. Вместо да се учат като сухи факти, те трябва да се представят чрез реални проблеми, експерименти, проекти и междупредметни връзки.

Например в нашето училище нямаме отделно биология, химия и физика – имаме обединен предмет „Природни науки“, в който учениците работят по практически казуси. Изследват, правят хипотези, решават проблеми. Ако говорим за земеделие, разглеждаме биологията на растенията, но и икономическата логика зад един земеделски бизнес и екологичния му отпечатък. Това е реалният свят – той не е разделен на предмети.

Затова вярвам, че интересът към природните науки ще се повиши, когато ги представяме като нещо живо, свързано с ежедневието, с технологиите, с бъдещето на планетата. Не чрез запаметяване на дефиниции, а чрез ангажираност, експерименти и решаване на истински предизвикателства.

Подкрепям въвеждането на задължителната матура, защото ще накара учениците да учат повече математика. Но не подкрепям сегашния шаблонен формат. Трябва да подготвяме учениците за задачи, които още не съществуват. В тази посока е оценяването по модела на PISA – точно то проверява дали учениците могат да мислят, интерпретират и решават реални проблеми. Животът изисква съчетание на различни знания от всички предмети, както е в един реален бизнес.

– Как си представяте училището след 20 години?

20 години е доста далеч, но в рамките на 10 – 15 години очаквам силно практическо образование, интеграция на изкуствен интелект, персонализирани ИИ учители, които познават учениците и им помагат индивидуално. Формалното образование ще се приближава до реалните умения. Очаквам фокусът да бъде върху практиката, решаването на проблеми и учене чрез правене, а не върху механичното възпроизвеждане на знания.

Your Image Description

Свързани статии:

Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“ Доц. Елка Трайкова, научен секретар на направление „Културно-историческо наследство и национална идентичност“ в БАН: Трудно се възстановяват изгубени позиции Ангел Стойков, председател на Националното представителство на студентските съвети: Скъсява се връзката между бизнеса и висшето образование Учени от българския INSAIT с награда за най-добра статия от топ конференция

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Д-р Светлин Наковизкуствен интелектобразование и технологииСъбеседник„СофтУни“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Идеите на младите променят света

Следваща статия

Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна

Следваща статия
Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна

Снимка на броя: "Ориент Експрес" на жп гара Варна

Изгражда се нов корпус към 201. ОУе в район "Панчарево". Разширението на сградата ще позволи капацитетът на учебното заведение да се увеличи почти двойно

Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“

Награди за талантите на Кюстендил

Награди за талантите на Кюстендил

Последни публикации

  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"