Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 25, 26.06 - 02.07.2025 г.

Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти

Стела Маринова от Стела Маринова
27-06-2025
в Брой 25, 26.06 - 02.07.2025 г.
A A
Снимки Олег Попов, авторът

Ученици от 40 столични училища представиха своите бъдещи професии пред кандидат-гимназисти и техните родители по време на първото издание на „Панорама на професиите 2025“ в София.

Форумът, който бе открит от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, се проведе под мотото „Открий своята професия, избери своето бъдеще“ и се организира от Регионалното управление на образованието – София-град, със съдействието на Столична община.

Училищата бяха подготвили и любопитни демонстрации по готварство, козметика, програмиране, в сферата на приложните изкуства, модата, химични експерименти.

Представиха макети на свои проекти, както и завоювани купи от състезания.

Габриела, Виктория, Магдалена от IX клас в Професионалната гимназия по екология и биотехнологии „Проф. д-р Асен Златаров“ представиха пред бъдещите осмокласници своята специалност „Технологичен и микробиологичен контрол в химичните производства“. Бъдещите лаборантки демонстрираха малка част от експериментите, които правят в училище. Сред опитите, които гостите на Панорамата видяха, бяха изчезващо мастило, духът в бутилка, доказване на киселини и основни.

Тази година трите ученички изучават по 12 – 16 часа седмично химия. Те обаче са категорични, че бъдещите възпитаници на гимназията им не трябва да се страхуват от това.

„Химията е сложна, но много интересна. Учителите ни показват материала по интересен за нас начин“, допълват деветокласничките.

В гимназия „Проф. д-р Асен Златаров“ се предлага и подготовка в още три професии – еколог, химик-технолог и консултант на козметични, парфюмерийни, биологични продукти и битова химия.

Ученици от Софийската професионална гимназия по туризъм посрещаха с брошури на авторски рецепти всеки, който се спре на техния щанд. Сред тях бе и тази за най-вкусната морковена торта. „Това е тортата на Бъгс Бъни, тя е толкова вкусна, че ще искаш постоянно да ядеш моркови. Опитайте да я направите, но не забравяйте да сложите най-тайната съставка – мъничко любов“, споделя Мартино Джундров от XI клас от специалност „Организация на хотелиерството“.

Рецептите на учениците са им донесли златни отличия на националните състезания по професии.

Тази година гимназията печели награди за най-добър млад барман, най-добър млад готвач и най-добър сладкар. „Ние сме най-добрите. С нашите рецепти успяхме да победим и другите училища“, категоричен е младежът.

На националните състезания по професии тази година Софийската професионална гимназия по туризъм печели награди за най-добър млад барман, най-добър млад готвач и най-добър сладкар

Ученикът препоръчва на родителите, чиито деца скоро ще кандидатстват в VIII клас, да изберат Софийската професионална гимназия по туризъм.

„Освен професионално развитие нашата гимназия дава възможност и за развитие на личността. Ще помогне на детето ви да се образова и след това да поеме по пътя на живота. Животът е книга и нашето училище помага тя да бъде с най-добрия край“, казва с усмивка Мартино.

По думите му, обучението му дотук е допринесло да развие комуникационните си умения и да създаде нови контакти. А учителите са му помогнали не само в учебен план, а и да се развие в личностен и да се справя с трудностите.

Ученикът обяснява, че два пъти в седмица има практиката – единия ден е изцяло в кухнята, а другия – портиер-пиколо. „На практическия етап от обучението е много по-лесно да се учи, отколкото на теоретичния“, казва още Мартино. Голямата му мечта е да има хотел.

Даная Петрова и Лучия Владимирова от XIА клас в Националната професионална гимназия по прецизна техника и оптика „М. В Ломоносов“ изучава специалност „Медицинска техника“. Те се учат как да поправят различни уреди, как да откриват и да отстраняват грешки. „Специалността е интересна, защото се запознаваме с инструменти и уреди, повечето от които можем да видим само в болници“, казва Даная. А Лучия допълва, че е иновативна и дава възможности за бъдещо развитие.

И двете са категорични, че практическите им занимания са интересни.

И двете практикуват бъдещата си професия две седмици в Италия по проект по Програма „Еразъм“. Имат практика в Техническия университет – София, и в различни фирми за медицинска техника.

Друга от специалностите в НПГПТО „М. В Ломоносов“, с която се запознаха кандидат-гимназисти и техните родители, е „Очна оптика“. Дарин Златков от XIД клас споделя, че по време на обучението си учат всичко важно за очилата и за стъклата, за видовете оптически аберации, от какви очила и рамки имат нужда хората.

Владимир Гъдев от същата специалност подчертава, че при избора на подходящи очила и лещи е ключово диоптрите да бъдат взети от добър специалист. „Рамката трябва да бъде избрана според лицето на човек, а материалът, от който е направена, трябва да е приятен за него“, казва той. И допълва, че могат да направят всичко, което клиентът иска, но това невинаги е най-доброто за него.

Ученикът дава пример от практиката.

Ако художник иска да рисува в стая без прозорци, само с изкуствено осветление, той трябва да вижда контрастът между цветовете, бъдещите специалисти не могат да му препоръчат диоптри с най-обикновеното покритие, защото то има син оттенък. В този случай те биха насочили клиента си към производител на лещи с невидимо покритие, за да може художникът да работи и да има контраст между цветовете, без да има обърквания.

От Професионалната гимназия по туризъм „Алеко Константинов“ в Банкя бяха подготвили и сладкарска работилница. Мартин Младенов и Микаела Илиева, които се обучават за професия „Готвач“, на място украсяваха сладки изкушения за всички, които посетят щанда им. „Доставя ми удоволствие да готвя“, каза младежът, който вече работи по професията си в столичен хотел. „Храната е изкуство. Влязох в училище, защото исках да се науча да готвя и да опозная ресторантьорството“, допълва Микаела.

 

След официалното откриване министър Красимир Вълчев, заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова и началникът на РУО – София-град, Ваня Кастрева разгледаха щандовете на столичните училища

Началникът на РУО – София-град, д-р Ваня Кастрева: Изборът на училище трябва бъде информиран и воден от интересите на детето

В план-приема след VII клас в столицата са заложени 410 паралелки в дневна и в дуална форма на обучение. От тях профилирани са 237, а професионални – 173, от които 8 са дуални. Местата за ученици в паралелки със STEM профили и професии са 44,76 %. Над 38 % пък са местата в профилите „Математически“, „Природни науки“, „Софтуерни и хардуерни науки“ и „Хуманитарни науки“ в профилираните паралелки. Наесен ще бъде разкрита изцяло нова за областта професионална паралелка – „Маркетингови проучвания“ в Първо СУ „Пенчо Славейков“.

Началникът на РУО – София-град, д-р Ваня Кастрева подчертава, че изборът на училище, в което детето да завърши средното си образование, трябва бъде информиран и воден от интересите на детето.

„При подредбата на желанията на учениците те трябва да бъдат съобразени на първо място с резултатите, които са получили на националните външни оценявания. Нека да погледнат резултатите от предишни години и да се ориентират в балообразуването. Важно е и родителите да не забравят, че това ще бъде училището на детето им, няма да бъде тяхното училище“, подчерта тя.

Кастрева обръща внимание, че различните паралелки дори и в едно и също училище могат да имат различно балообразуване. И допълни, че е важно избраното училище да бъде и логистично достъпно до дома на детето.

Кандидатстването ще бъде онлайн чрез платформата на МОН. При необходимост бъдещите гимназисти и техните родители могат да го направят от училището, в което се обучават, или в т. нар. училища гнезда, които ще бъдат допълнително обявени.

Your Image Description

Свързани статии:

Заместник-министър Лазарова приветства участниците в ромския детски фестивал „Отворено сърце“ Заместник-министър Таня Михайлова участва във фестивала „Дом на каузите“ Деца от 25 училища и детски градини представят ръчно изработени мартеници на базар в МОН Осем медала от Балканската олимпиада по математика

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Деняткандидат-гимназистиНовини 2025професионално образование и обучениеПрофесияученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони

Последни публикации

  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"