Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Издания
Начало Новини Новини 2025 Брой 40, 09-15.10.2025 г.

„Училище за успех“ търси нови посоки за образование

Розалина Димитрова от Розалина Димитрова
10-10-2025
в Брой 40, 09-15.10.2025 г.
A A
Снимка Авторът

Навръх Международния ден на учителя – 5 октомври, Варна стана домакин на третото издание на конференцията „Училище за успех“. Форумът обединява преподаватели, директори, представители на университети и на бизнеса около каузата за по-добро и модерно образование. Събитието се проведе в иновативното пространство The Brick Port и бе организирано от „ИКТ Клъстер – Варна“ със съдействието на Регионалното управление на образованието и местната община.

Конференцията стана платформа за обмен на идеи, споделяне на успешни практики и изграждане на партньорства между училища, университети и технологични компании.

Проф. д.п.н. Николай Колишев, едно от най-уважаваните имена в българската педагогика, откри събитието с лекцията си „Творчеството в обучението“.

Той подчерта, че образованието не може да се развива без творческа организация на учебния процес. „Репродуктивните цели на обучението се постигат чрез репродуктивна организация, а творческите – чрез решаване на учебни проблеми“, посочи проф. Колишев. По думите му именно този подход позволява на учениците да откриват нови знания чрез собствена изследователска дейност. Той насочи вниманието към трите основни въпроса на творческото обучение: Какво учениците не знаят? Какво от това могат да открият сами? И чрез решаването на какви проблеми да го направят?

Интерес предизвика и презентацията на д-р Артър Кордон, международно признат експерт в прилагането на изкуствения интелект, посветена на ролята на ИИ в средното образование. Лекторът очерта неговото развитие в три основни етапа – класически (от 1956 г.), генеративен (след 2017 г.) и агентен (след 2024 г.), като определи последния като „бъдещето на човешко-машинното взаимодействие“.

„Изкуственият интелект е ускорител на научния прогрес и двигател на дигиталната икономика, но крие и рискове – интелектуален мързел, плиткоумие, когнитивна атрофия“, предупреди той.

Според д-р Кордон задачата на училището е да помогне на учениците да съхранят критичното мислене, креативността и умението да правят абстрактни обобщения – качества, които не може да замени нито един алгоритъм.

„Трябва да се мисли, да се провокира, тестовата система ни води надолу“, предупреди той.

Балансът между естествения и изкуствения интелект, както и активното партньорство между образованието и бизнеса ще бъдат ключови за подготовката на следващото поколение, заяви д-р Кордон.

Във фокуса на конференцията бяха още дигиталната трансформация в училище, киберсигурността, подкрепата за деца със специални образователни потребности, STEM обучението и възможностите на технологиите да подпомагат индивидуалното развитие на учениците.

В панела „От ТНТМ до STEM – има ли спасение?“, представен от Тодор Добрев от „ИКТ Клъстер – Варна“, участниците обсъдиха как да се надгради традицията на ученическото техническо творчество с инструментите на новите технологии и как да се създаде реална връзка между иновациите и учебния процес.

Заключителният дискусионен панел „Образованието на бъдещето: Как заедно да изграждаме среда за успех“

събра гледните точки на педагози, университетски преподаватели и предприемачи. Общото мнение е, че устойчивото развитие на образованието изисква диалог, доверие и споделена отговорност между всички страни – училища, институции и бизнес.

„ИКТ Клъстер – Варна“ обединява над 100 организации – технологични компании, университети, училища, неправителствени сдружения и стартъпи, които споделят визията за развитие на Варна като хъб на иновациите и дигиталната икономика в Черноморския регион.

Your Image Description

Свързани статии:

INSAIT ще подпомага внедряване на изкуствен интелект в сигурността на България Петокласници и шестокласници създават код за изкуствен интелект МОН обмисля специализиран модел на изкуствен интелект за училищата Ученици ще програмират изкуствен интелект в нов STEM център в Мездра

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEM обучениеДенятизкуствен интелекткиберсигурностконференция „Училище за успех“ПедагогикаРУО – Варнатворческа организация на учебния процес

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

ТКЗС – драмата, сполетяла българското село

Следваща статия

МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

Следваща статия
МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

МОН публикува концепция за стандартите за ранно учене и грижи

Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи

Учени от INSAIT: Популярните GPT модели са склонни да „решават“ грешни математически задачи

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Право на отпуск за обучение – какво предвижда законът

Последни публикации

  • „Аз-буки“ представи „Стопанска история на българите в Османската империя“
  • Непознати улици
  • Създават училищни програми за четене с разбиране по национална програма
  • Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ в Кърджали с нов Център за хуманитарни науки
  • 4000 българи са регистрирани в платформата за учене на възрастни EPALE
  • Училището в Бобовдол чества 70 години традиции в образованието
  • Облекчения за инвестиции в изследвания
  • В Министерския съвет: Удължават срока за изпълнение на две национални научни програми
  • 140. СУ „Иван Богоров“ в София показа как се учи чрез изкуство
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Трансформацията на образованието има за цел да изгради потенциал за бъдеще на всеки човек
  • Близо 27% от учениците у нас употребяват тютюневи изделия
  • Първи академичен кампус в „Студентски град“
  • Министър Красимир Вълчев: Инвестициите в STEM среда увеличават мотивацията и интереса на учениците
  • „Аз-буки“ представя нови издания на Коледния панаир на книгата
  • Тайнствата на Рила
  • Застрашената тръноопашата потапница зимува у нас
  • Приказкотерапия в Челопеч
  • Загадъчната природа на тъмната материя
  • Учениците от СУ „Иван Вазов“ в Плевен с иновативен урок по предприемачество
  • Енотите показват склонност към опитомяване
  • Ново поколение творци и мислители
  • Нов клон в дървото на живота

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"