Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Малки изследователи от Троян правят експерименти в детска лаборатория

Първи стъпки в обучението по природни науки чрез занимания по интереси в ДГ „Синчец“

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
02-04-2025
в Новини 2025
A A
Снимки Пресцентър на МОН

„Вълшебна дъга“, „Минихвърчило“, „Хартиена змия“, „Тайната на зениците“, „Гласът ми танцува“ са само част от темите на експериментите, с които малките учени от Детска градина „Синчец“ в Троян се потапят в света на природните науки, съобщават от Пресцентъра на МОН. Дейностите се случват

в детската лаборатория за занимания по интереси

по проект „Силен старт“ на МОН, финансиран по Програма „Образование“ и съфинансиран от Европейския социален фонд. Екипът на детската градина с иновативна практика включва STEM подходи в обучението на най-малките през учебната 2021/2022 г. чрез Националната програма „Успяваме заедно“. Тогава е създадена достъпна и предизвикателна среда, в която всяко дете е изследовател и пътешественик в областите на науката чрез използване на роботизирани играчки и пособия.

Сега тези дейности се надграждат по проект „Силен старт“. Сформирани са две групи за занимания по интереси „Детска лаборатория“ с включени 24 деца. В заниманията малчуганите

влизат в ролята на учени,

които извършват опити, наблюдават явления, проследяват различни процеси и изменения с достъпни и безопасни за тях средства и материали. „Хартиена змия“ e тема от категорията „Невероятната физика“.

Опитът има за цел да формира знания и представи за физичното явление статично електричество. С помощта на различни материали децата научават как статичното електричество възниква при триене на обекти, като се натрупват електрически заряди.

Наблюдават как тези заряди предизвикват привличане или отблъскване между обектите. И разбират как електрическите сили влияят на материалите около тях.

Чрез експеримент „Минихвърчило“

децата изследват магнитните явления и разбират как магнитните полета взаимодействат с различни метални предмети. Благодарение на тези опити се оформят техните представи за свойствата на магнитите, как те привличат или отблъскват материали. Както и как с помощта на магнитите могат да се извършват различни действия.

В категория „Изненадваща биология“ с експеримент малките изследователи откриват как светлината влияе на зрителното възприятие. Наблюдават преминаването на светлината през различни материали и как това променя образите, които виждаме. Извършват опит как звукът създава вибрации и как гласът може да влияе на предметите около нас. Децата откриват

уникалността на собствените си отпечатъци

и наблюдават как те оставят следи върху различни повърхности. Чрез сравнителен анализ на отпечатъци разбират как се използват за идентификация. От екипа на ДГ „Синчец“ казват, че всички теми представляват забавни научни експерименти, които имат за цел по достъпен и увлекателен начин да обяснят и покажат на децата „как и защо се случва“. Важно е да придобият представи и разбиране за процеси и явления, да се предизвика

интерес към ученето чрез наука, технологии и математика.

По думите на педагогическите специалисти, преживяванията в ранните детски години са изключително важни в човешкото развитие и затова трябва да се създадат възможности за учене в забавна и безопасна среда. Чрез интегриране на дейностите по STEM се предоставя възможност за развитие на умения, необходими за адаптация в динамично развиваща се прагматична и технологична среда. Учителите са категорични, че уменията, придобити чрез STEM, осигуряват стабилна основа за успех както в училище, така и в реалния живот на подрастващите. Децата с желание правят експерименти, защото виждат реален резултат в реално време, което поддържа техния интерес.

Благодарение на дейностите в заниманията по интереси те преживяват, наблюдават и използват своите знания, за да откриват различни отношения в света около тях. По този начин получават достоверни знания за света и природата, като се провокират любопитството им и първоначалният интерес към природните науки.

Експериментите за деца създават възможности за учене в забавна, достъпна и безопасна среда.

До края тази учебна година в „Детска лаборатория“ предстои да се проведе и тема „Как работи гейзерът“. В нея ще се изследва изригването на гейзерите. В експеримента ще се използват малка бутилка с капачка, сладкарска боя, ножица, сламка, пластилин, вода и стъклена купа.

В ДГ „Синчец“ се обучават общо 126 деца от 3 до 7-години. Екипът се грижи да стимулира различните им интереси със занимания, съобразени с тяхната възраст.

Your Image Description

Свързани статии:

Студенти стипендииОбщина Троян продължава да осигурява стипендии за студенти по медицина Проф. Роберт Шльогл стана „доктор хонорис кауза“ на Софийския университет За четвърта поредна година Центърът за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“ раздаде наградите в конкурса „Медиатор на годината“. Церемонията за връчване на отличията на призьорите за 2024 г. се проведе в Министерството на образованието и наукатаОтличиха образователните медиатори на 2024 г. Ученици от Бургас с медали от международната олимпиада по роботика в Южна КореяУченици от Бургас с медали от международната олимпиада по роботика в Южна Корея

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: ДГ "Синчец"ДенятлабораторияТроян

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Ученици от Кюстендил са безапелационни победители в Националното състезание по роботика

Следваща статия

България е на картата на изкуствения интелект

Следваща статия
България е на картата на изкуствения интелект

България е на картата на изкуствения интелект

Фолклорни ритми край морето

Снимка на броя: Фолклор край морето

Симона Петрова, „Мис България 2024 г.“: Образованието винаги ми е било приоритет

Симона Петрова, „Мис България 2024 г.“: Образованието винаги ми е било приоритет

Последни публикации

  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • 2260 паралелки за приема в VIII клас за новата учебна година
  • 95 талантливи ученици на финала на Националната олимпиада по астрономия
  • Кабинетът определи държавната гаранция за кредитиране на студенти и докторанти
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички
  • Детска градина „Деница“ с плакет на МОН за 50-годишнина
  • Enhancing Fundamental Movement Skills in Early Childhood: a Collaborative Multi-Sport Intervention Programme in Slovenian Kindergartens
  • Плуване за студенти като физическа активност в свободното време
  • Министър Вълчев: Ще предложа законодателни промени, с които кметовете да могат да обявяват неучебни дни само след съгласуване с МОН (ОБНОВЕНА)
  • The State of Inclusion in Adapted Basketball
  • Теоретичен модел за интердисциплинарност в обучението по баскетбол в професионалната подготовка по физическо възпитание и спорт
  • Изследване на болковата симптоматика при деца с отклонения от правилната стойка след приложено въздействие със средствата на терапевтичното плуване

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"