Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-05-2025
в Новини 2025
A A
Снимка – Олег Попов

Училищата решават кога да започва първият учебен час. За новата учебна година ще апелирам да изместят началния час и възнамерявам да препоръчам да започват по-късно. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред Нова телевизия.

Той посочи, че според научно изследване,

ако учениците започват училище с един час по-късно, мотивацията им да учат, се повишава, а оттам – и образователните резултати.

За да започват по-късно учебния ден всички школа, обаче има две пречки. Едната е двусменният режим на обучение, на който са 260 училища у нас. При тях по-късното начало на първия час ще се отрази и на по-късен край на последния час на втората смяна.

Преди осем години училищата на двусменен режим са били 360, като след изпълнението на Програма за изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища те ще бъдат около 170. По-голямата част от тях са в София, където основният проблем е липсата на терени за изграждането на нови сгради.

„В много градове чрез регулиране на приема и с по-равномерно разпределение на учениците между училищата се постига преминаване към едносменен режим в редица училища“, посочи Вълчев.

Другата пречка е, че на първата родителска среща преди началото на учебната година много родители казват, че искат да оставят децата си по-рано на училище, защото и те започват по-рано работа. Това е въпрос на разговор в училище, каза министърът.

Той коментира и факторите, от които зависят образователните резултати на учениците.

По думите му, те са свързани най-вече с учебните програми, учебните планове, по кои дисциплини колко часа се учи, дали има мотивирани преподаватели, които са достатъчно добре подготвени, за да успеят да мотивират децата, както и от оценяването.

„Чрез начина на оценяване даваме сигнал на учениците как да учат. Ако ги оценяваме за заучени знания, те ще заучават. Затова и ние, като министерство, включително и с матурите и с националното външно оценяване, всяка година правим крачки към това в по-голяма степен да мерим умения, да им предоставяме повече практически задачи, да ги накараме да осмислят това, което учат“, заяви Вълчев.

Той отбеляза, че най-голям е проблемът с математиката и природните науки, който се корени и в учебните програми, които са твърде амбициозни. „Презумпцията, че ако направим по-тежки учебни програми, учениците ще научат повече, се оказа грешна. Препускането води до демотивиране. Трябва да направим по-облекчени програми и да жертваме част от амбициозната профилирана подготовка“, каза министърът.

През Би Ти Ви Вълчев обясни, че през следващите месеци ще се проведат интензивни дискусии по всички тези теми.

„Започнали сме работа по новите учебни програми, времето го налага. Надявам се да имаме достатъчно време да ги обсъдим с повече хора и да направим нещо, което се случва и в другите страни. Задължени сме. Това не означава, че ще променим из основа и образователната система. Много традиционни елементи ще останат“, уточни министърът.

Вълчев засегна и част от предложените на обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Една от тях е свързана с употребата на мобилни телефони в училище. „Предлагаме да се ограничат мобилните телефони, като цяло, в училище – и в междучасията, и през останалото време. Убедени сме, че това ще помогне на учителите. Те няма да губят време всеки час да събират телефоните“, каза той.

По думите му, родителите подкрепят мярката, а учениците негодуват и искат да имат през цялото време телефони.

Друго предложение е свързано с

промяна на продължителността на учебните седмици в рамките на двата учебните срока, така че междусрочната ваканция да не бъде в средата на седмицата.

„Много са промените. Най-важното е да променим учебните програми и оценяването на учениците, които формират културата на учене. Трябва да префокусираме образователната система към функционалност на знанията, защото виждаме, че учениците ни се справят сравнително добре, когато ги изпитваме за базови знания и дали са заучили, и не толкова, когато ги изпитваме дали са разбрали и трябва да прилагат знанията“, каза и пред БНТ Вълчев.

Министърът коментира още, че в ерата на изкуствения интелект дигиталните умения не са най-важното. „Много по-важна ще бъде солидната, широка, добра хуманитарна основа. Казано по друг начин, хората в ерата на изкуствения интелект трябва да бъдат повече хора. Прогнозите са, че днешните деца ще сменят професия и те ще изискват по-широк и по-широк комплекс от умения“, посочи той.

И допълни, че учителите и образователните системи трябва да намерят начина как да използват ефективно изкуствения интелект.

 

Your Image Description

Свързани статии:

Предстоящите образователни реформи целят придобиване на практически умения В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: изкуствен интелектМинистър Красимир ВълчевНовини 2025образователни реформирезултатиучебни планове

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май

Следваща статия

Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.

Следваща статия
Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.

Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.

Празнично шествие в столицата по случай 24 май

Празнично шествие в столицата по случай 24 май

Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград

Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград

Последни публикации

  • Президентът Румен Радев участва в изпращането на абитуриентите от Националната гимназия в Благоевград
  • Празнично шествие в столицата по случай 24 май
  • Заместник-министър акад. Витанов призова за запазване на Рамковата програма за научни изследвания и иновации след 2027 г.
  • Министър Вълчев ще препоръча на училищата по-късно начало на учебния ден
  • Приветствие на министър Красимир Вълчев по случай 24 май
  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"