Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Националният STEM център отваря врати до година

Проектите на МОН по Плана за възстановяване вървят добре и всички имат шанс да се реализират в заложения срок, заяви министър Красимир Вълчев

Стела Маринова от Стела Маринова
20-05-2025
в Новини 2025
A A
Снимки Олег ПОПОВ

„Националният STEM център и STEM центровете в образователните институции са насочени към едно важно предизвикателство на нашата образователна система – да подобрим резултатите по математика и природни науки, да мотивираме повече деца да учат математика и природни науки. Модерната STEM среда прави това.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на церемонията по първа копка за изграждането на сградата на Националния STEM център. Той трябва да бъде готов до 31 май 2026 г.

По думите му, ученето чрез правене, упражнения и опити прави учениците много по-когнитивно и емоционално ангажирани с изучаването на математика и природни науки.

Министърът посочи, че благодарение на процедура „Училищна STEM среда“, финансирана по Националния план за възстановяване и устойчивост, в 2220 български училища се изгражда модерна STEM среда. Той припомни, че още през 2018 г. по национална програма на МОН започва изграждането на модерни STEM центрове. В нея обаче е липсвала методическата функция и център, който да има тази роля.

„Националният STEM център ще бъде не само модерна среда, оборудвана с лаборатории, която ще дава възможност за правене на упражнения и изследвания. Той ще бъде и методически център“, каза Красимир Вълчев.

Образователният министър припомни, че първоначалният проект е надграден с изграждането и на три регионални центъра. Изнесени бази за обучение ще има в три държавни университета – Югозападния университет „Неофит Рилски“ в Благоевград, Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ и Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“. Благодарение на тях ще бъдат обхванати учителите и учениците от цялата страна.

„Убеден съм, че когато тази операция се реализира в нейната цялост, ще почувстваме положителния ефект“, каза още министър Вълчев.

По думите му, реализацията на проектите на Министерството на образованието и науката по Плана за възстановяване и устойчивост върви добре и всички имат шанс да се случат до края на заложения срок – лятото на 2026 г.

Изграждането на модерната сграда на Националния STEM център е финансирано по процедура „Създаване на Национален и регионални STEM центрове“. Безвъзмездната финансова помощ е в размер на 37 млн. лв., като 34 млн. лв. от тях ще бъдат за изграждането, оборудването и обзавеждането на Националния STEM център. Той ще бъде разположен в „София Тех парк“, на метри от българския суперкомпютър Discoverer.

„Вярвам, че новият център ще се превърне в сърцето на STEM образованието в страната – пространство за професионално развитие на учителите, на учениците, на студентите, на преподавателите и не на последно място – на българските олимпийски отбори“, заяви по време на церемонията директорът на Националния STEM център проф. Найден Шиваров.

Той посочи, че ще бъдат изградени пет модерни лаборатории в ключови направления

– „Зелени технологии и устойчиво развитие“, „Роботика и киберфизични системи“, „3D дизайн и прототипиране“, „Математика“, „Информатика и природни науки“, както и зали за дигитално, аудио и визуално изкуство, обучителни пространства, работилници и семинарни зали.

„Създаваме не просто учебна база, а модел за интегрирано и иновативно учене и преподаване, където ще се извършват научни изследвания, ще се провеждат лабораторни експерименти, ще се работи по конкретни проекти и ще се решават реални проблеми, казуси и задачи с цел придобиване на реални практически умения у учениците. Полагаме основите не само на нова сграда, а на нова култура на образование, на нова възможност за бъдещето на нашите деца“, допълни проф. Шиваров.


Икономическият съветник в представителството на Европейската комисия в България Нено Ненов отбеляза, че ЕК гледа на проекта като един от най-важните по Националния план за възстановяване, защото включва цялостна реформа. Той посочи, че България получава и средства от инструмента за техническа подкрепа за 2025 г. в размер на 730 000 лв. за изграждане на технически екипи, които да помагат за практическото внедряване на STEM в училищата.

Изпълнителният директор на ИА „Програма за образование“ Иван Попов отбеляза, че по линия на Програмата тази година ще бъдат отпуснати още 400 млн. лв. за въвеждане на компетентностно базирано обучение в училищата, за прилагане на нови дигитални решения и използването на ново цифрово образователно съдържание.

 „Ще бъдат обучени близо 35 000 български учители, за да могат да използват новата STEM среда в обучението в училище“, каза Иван Попов.

Изпълнителният директор на „София Тех парк“ посочи, че само на ръка разстояние от Националният STEM център е българският суперкомпютър, който само до година и половина ще увеличи няколко пъти възможностите, които има, и ще стане една от най-значимите европейски инфраструктури.

„Това трябва да заработи в синергия с Националния STEM център. Имаме уникален шанс само след няколко години България да е още едно по-добро място за образование и за развитие на бизнес кариера и научноизследователски кариери“, смята той.

Your Image Description

Свързани статии:

Осигурено е финансиране за Ученическите игри МОН с две награди за най-добра администрация Лаборатория за иновации обедини здравното образование и спорта в училище По-малко места за студенти в държавна поръчка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: STEMSTEM оборудванеДенятлабораторииМОННационален STEM център

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Над 50 000 зрелостници на матура по български език и литература

Следваща статия

УНСС отбелязва 105 години от създаването си

Следваща статия
УНСС отбелязва 105 години от създаването си

УНСС отбелязва 105 години от създаването си

Сектор "Образование" получава най-високата оценка в „Бележник 2025“ на Националната мрежа за децата, който оценява за поредна година държавните политики към децата в девет области

Област „Образование“ получава най-високата оценка в „Бележник 2025“ на Национална мрежа за децата

Последни публикации

  • Област „Образование“ получава най-високата оценка в „Бележник 2025“ на Национална мрежа за децата
  • УНСС отбелязва 105 години от създаването си
  • Националният STEM център отваря врати до година
  • Над 50 000 зрелостници на матура по български език и литература
  • Библиотеката на Софийския университет представя история на букварите
  • Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев бе отличен от Съюза на народните читалища
  • Панорама на средното образование се проведе в Монтана
  • Мултисензорен подход в комуникативната терапия и обучението на глухи деца и ученици
  • Transformation of Social and Educational Relations in the Context of Digitalization
  • Eфективност на академичната подготовка на студентите от педагогическите специалности
  • Изследване на прилагането на закалителни процедури в детската градина, насочени към формиране на здравна култура при децата
  • Моделът STRONG – възможност за използване и развиване потенциала на талантливите ученици от професионалните гимназии
  • Изследване и анализ на нагласите на студентите при използване на генеративен инструмент на изкуствен интелект
  • STEM обучение на студенти педагози в трансдисциплинарна образователна среда
  • Педагогическа технология за обучение на учениците в началните класове за работа с диаграмно репрезентирани данни
  • Любомир Русев – големият непознат педагог и психоаналитик от първата половина на ХХ век
  • Military and Social Threats as Determinants of the Development of Contemporary Ukrainian Higher Education
  • Използване на системите за управление на обучението в контекста на интерактивното образование
  • В памет на проф. д.и.н. Петър Ангелов
  • Войните, революциите и несигурността в техния стопанско-исторически контекст във фокуса на предстоящ научен форум
  • Фройд и Aйнщайн пред парадоксите на войната
  • Министър Вълчев с последна информация за организацията на матурите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"