Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Приемат 41 566 студенти държавна поръчка наесен

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
10-06-2025
в Новини 2025
A A
Снимка СУ

Финансираният от държавата прием на студентите и докторантите в държавните висши училища за академичната 2025/2026 г. е одобрен от Кабинета, съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след заседанието на Министерския съвет.  Утвърдени са общо 41 566 бройки за студенти, от които близо 35 000 са за кандидат-студенти след завършено средно образование, и 1585 – за докторанти.

„Ежегодно приемът се утвърждава в по-голям брой, отколкото се запълва. Основната причина за това е, че има професионални направления, в които стимулираме търсенето на висше образование, но имаме по-нисък интерес. Това става чрез допълнителни стипендии, с допълнително финансиране на висшите училища, с освобождаване от такси и с утвърждаване на по-висок прием“, посочи Вълчев.

Министърът даде пример, че

през следващата година е утвърден по-висок прием в професионалните направления „Общо инженерство“, „Химически науки“, „Машинно инженерство“.

По думите му, те в най-голяма степен обезпечават реалните индустрии с висока добавена стойност и ако нямаме необходимите специалисти, ще претърпим най-голяма обществено-икономическа загуба.

„Имаме положителни сигнали. Очакваме тази година повече студенти да се включат в тези професионални направления“, каза Вълчев.

В същото време, в сравнение с академичната 2024/2025 година е намален приемът в професионалните направления „Психология“, „Право“, „Икономика“. За първи път ще бъдат приети и по-малко студенти в професионалното направление „Компютърна и комуникационна техника“.

„През последните години в него в най-голяма степен се увеличава приемът за сметка на останалите инженерни професионални направления. Надяваме се, че това намаление, макар и минимално, ще доведе до повече студенти в останалите инженерни професионални направления“, коментира министърът.

За първи път от осем години е намален и приемът в професионално направление „Педагогика“.

Увеличение обаче ще има в бройките за бъдещите педагози, които да преподават по математика, физика, химия, информационни технологии или различните комбинации по тях.

„Вече нямаме недостиг на учители с предучилищна и начална училищна педагогика. Нямаме повсеместен проблем с недостига на учители, а с недостига по изброените дисциплини“, подчерта Вълчев.

Кабинетът одобри и промяна в ПМС № 103/1993 г. за осъществяване на образователна дейност с българите в чужбина, с която се определят целево 150 бройки за младежи от български произход за обучение в образователно-квалификационните степени „бакалавър“ и „магистър“, както и 5 души за научна степен „доктор“ в поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в Тараклия, Молдова.

„Това изменение е в резултат от трансформирането на Тараклийския университет в поделение на Русенския университет“, заяви Вълчев и уточни, че бройката е включена в утвърдения прием на Русенския университет.

По същото постановление се дава възможност за прием на общо 2000 кандидат-студенти от българската диаспора.

Вълчев посочи, че предходни години са запълвани между 900 и 1100 бройки. „Надяваме се, че тази година ще успеем да запълним по-голяма част от този прием“, каза той.

Утвърдени са и 300 бройки по реда на ПМС № 228 за приемане на граждани на Република Северна Македония за студенти в държавните висши училища у нас.

От миналата година се утвърждават и 400 места за прием по реда на ПМС № 264 за приемане на чуждестранни граждани или лица без гражданство, получили временна закрила на територията на Република България, за студенти в българските държавни висши училища. Това са преди всичко украински граждани, които са със статут на временна закрила, посочи Вълчев.

„Приемът по реда на трите постановления е насочен предимно към професионални направления, в които имаме по-голям очакван бъдещ недостиг и сме определили като приоритетни“, уточни министърът.

Той посочи, че приемът на студентите в държавна поръчка в държавните висши училища е разпределен между висшите училища във всяко професионално направление в зависимост от качествена оценка. „Тя включва показатели за реализация на студентите, за акредитация и за научна дейност и там, където са по-добри, е насочен и по-голям процент от приема.

С друго постановление на Министерския съвет са одобрени

над 1,4 млн. лв. за спорт и туризъм на студентите във висшите училища.

От тях 1 285 290 лева са за държавните висши училища, а 132 630 лева са за разходи за частните висши училища. Те имат проекти за различни инициативи, в които да се включат 141 792 студенти от 33 държавни и 10 частни висши училища. Тези средства обезпечават и голяма част от университетските отбори и състезания.

Одобрени са и допълнителни средства по бюджетите на общините 41 196 438 лв. за възстановяване на разходите за транспорт и наем на пътуващи учители, както и за издръжката на паралелки за обучение по специалности от професии, които са важни за икономиката ни.

Ще бъдат преведени 20 268 648 лв. за възстановяване на транспортните разходи на 17 900 педагогически специалисти от 2900 детски градини и училища, които пътуват ежедневно до работното си място. С 92 082 лв. ще се възстановят разходите за наем на учители, които работят в населено място извън местоживеенето си.

С други 20 835 708 лв. ще се финансират допълнително 261 общински училища за издръжка на паралелки за придобиване на квалификация по защитени специалности от професии и от такива, за които се очаква недостиг от специалисти на пазара на труда. В такива паралелки се обучават 17 604 ученици.

По бюджетите на общините за 2025 г. са отпуснати и 3 278 220 лв. за компенсиране на извършените от родителите разходи за отглеждане, възпитание и обучение на децата, които не са приети в общински детски ясли или яслени групи в общински или държавни детски градини поради липса на свободни места за периода от 1 март до 30 април 2025 г. Те се осигуряват за сметка на предвидените средства в централния бюджет.

Your Image Description

Свързани статии:

Народни представители предлагат държавата да субсидира второ висше само за приоритетни и защитени специалности Нарастват стипендиите за студенти и докторанти Откриха поделението на Русенския университет „Ангел Кънчев“ в молдовския град Тараклия Регионалното управление на образованието в Пловдив отличи заслужили директори и учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: докторантидържаавни университетикомпенсацииНовини 2025план-приемРусенски университет „Ангел Кънчев“студентиТараклийски университетучители

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Екипът на издателство „Аз-буки“ поздравява министър Вълчев по случай юбилея

Следваща статия

МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика

Следваща статия
МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика

МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика

23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни

23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни

Последни публикации

  • 23 брой на вестник „Аз-буки“ ще излезе на 13 юни
  • МОН предприема мерки за насърчаване на интереса на учениците към изучаването на природни науки и математика
  • Приемат 41 566 студенти държавна поръчка наесен
  • Екипът на издателство „Аз-буки“ поздравява министър Вълчев по случай юбилея
  • Регионалното управление на образованието в Пловдив отличи заслужили директори и учители
  • 23 отбора показват умения по безопасност на движението по пътищата на националното състезание за ученици от V и VII клас
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4s/2025, година XCVII
  • Вид воден саламандър е застрашен в дивата природа
  • Приказка за България
  • 11 училища развиват критично мислене и медийна грамотност в лаборатория в Бургас
  • Висшето училище по сигурност и икономика в Пловдив става академия
  • Сп. „Педагогика“, книжка 4/2025, година XCVII
  • Заместник-министър Таня Михайлова участва във фестивала „Дом на каузите“
  • В преследване на мечтите си
  • Заместник-министър Лазарова приветства участниците в ромския детски фестивал „Отворено сърце“
  • Очила за разходка в Космоса
  • Откриха STEM център на името на Валя Балканска
  • Поредна успешна учебна година за Българското училище в Атина
  • Екстравагантните крила на лунните молци
  • 10. СУ „Теодор Траянов“ – 50 години успех
  • Изкуство от сърцето и душата
  • Талантливи деца със специални потребности с концерт в пловдивския Драматичен театър

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"