Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 22, 05-11.06.2025 г.

Промени за приема в държавни висши училища

Безплатно ще бъде само обучението за учители по природни науки, информатика или комбинация от тях, каза министър Красимир Вълчев

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
04-06-2025
в Брой 22, 05-11.06.2025 г., Новини 2025
A A

Обвързване на част от приема в професионалните направления „Икономика“ и „Администрация и управление“ с изискването за положена матура по математика, както и на част от приеманите студенти в „Медицина“ с договори с работодател; освобождаване от такси за обучение в още специалности, сред които „Медицинска сестра“, „Акушерка“ и „Взривна техника и технологии“; въвеждане на възможност за утвърждаване на по-голям брой студенти, които да се подготвят за бъдещи учители по математика, информатика, информационни технологии, физика, химия и природни науки. Това са част от промените в политиката за прием в държавните висши училища, за които съобщи министърът на образованието Красимир Вълчев след заседание на Министерския съвет.

Те стават факт с промени в ПМС № 64 от 2016 г. за условията и реда за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища и за приемане на списък на приоритетните професионални направления и на списък на защитените специалности, които кабинетът прие.

„Освен реда и условията Постановлението определя и политиката за приема в държавните висши училища. С нея се опитваме да обвържем потребностите на пазара на труда и обществото с търсенето на висше образование“, заяви министър Вълчев.

Специалностите „Медицинска сестра“ и „Акушерка“ от професионално направление „Здравни грижи“ се включват в списъка на защитените и обучението по тях ще бъде безплатно в държавните висши училища. „Надяваме се по-голяма част от кандидат-студентите да ги изберат“, посочи министърът.

С друга промяна 15% от приема в професионалните направления „Икономика“ и „Администрация и управление“

се обвързват с изискването за положена матура по математика. Резултатът от нея ще формира най-малко 60% от бала за съответната специалност.

„За догодина този процент ще бъде 50%. Даваме сигнал към бъдещите кандидат-студенти, ако догодина искат да кандидатстват в „Икономика“, да учат математика“, заяви Красимир Вълчев.

И допълни, че МОН има намерение да приложи мярката и по отношение на приема в техническите висши училища за следващата година.

Министърът на образованието и науката ще може да предлага

част от приеманите студенти за обучение по специалност от регулираните професии „Медицина“ да имат сключени договори

с лечебни заведения. Те ще бъдат включвани в списък, предложен от министъра на здравеопазването.

„По този начин имаме по-голяма гаранция, че тези, които завършат медицина, ще се реализират в тези лечебни заведения“, каза Вълчев.

Той уточни, че тази година само 15% от държавно финансирания прием ще бъде обвързан с договори. Намерението на МОН е този процент да се увеличава.

Прави се и диференциация в професионални направления, които към момента са стимулирани.

Причината е, че в рамките на тях има специалности, които са по-търсени за разлика от други.

Вълчев даде за пример с професионално направление „Архитектура, строителство и геодезия“, в което се отделя приемът в специалност „Хидростроителство“. „Имаме много желаещи да следват архитектура, но много малко желаещи да следват хидроинженерство“, каза той. И допълни, че ще има и допълнителни стимули. Обсъжда се това да се случи и за транспортните инженери, за които също има голям недостиг.

Промените засягат и бъдещите педагози.

Към момента обучението по всички специалности от професионалното направление „Педагогика на обучението по…“ е безплатно. „Оставяме безплатно обучението само за учители по математика, физика, химия, информационни технологии и по информатика, или комбинация от тях“, заяви образователният министър. За тях ще може да бъде утвърждаван и по-голям брой студенти.

По думите на Красимир Вълчев, в професионално направление „Педагогика“, по което се обучават учители за предучилищна педагогика и началните учители, недостигът е преодолян. „Затова за първа година сме предложили леко намаление на приема в това професионално направление“, посочи той.

Защитени стават и още няколко специалности, защото се предлагат в едно висше училище

или имат малко студенти. Това означава, че те ще получават допълнително финансиране, коментира министърът.

Това са специалност „Взривна техника и технологии“ в Минно-геоложкия университет, в която се обучават едва 7 студенти, както и няколко специалности от професионално направление „Хранителни технологии“ – „Технология и качество на храните“, „Технология и качество на парфюмерията, козметиката, растителните масла, шоколадовите и тютюневите изделия“, „Технология на зърнените, хлебните и сладкарските продукти“ и „Технология, контрол и качество на напитките“.

Your Image Description

Свързани статии:

„Ще има последователност и приемственост в работата и политиките в образованието и науката.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, след като прие поста от служебния министър проф. Галин ЦоковМинистър Красимир Вълчев: Ще има последователност и приемственост в политиките в образованието и науката МОН инициира промени да бъде защитена и освободена от такси специалността „Медицинска сестра“ Започва първият етап от международния проект за модернизация на учебните програми в V - VII клас с участието на България и Румъния и с подкрепата на ОИСРПърви дебати по проекта за модернизация на учебните програми в V – VII клас Апелирам висшите училища да завишават изискванията си към студентите, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с Академичния съвет на Икономическия университет във ВарнаМинистър Красимир Вълчев призова висшите училища да завишават изискванията си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: защитени специалностиизискване за положена матураМинистър Красимир Вълчевприем на студентипромениРепортерстудентски стаж

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Дъжд от книги

Следваща статия

Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“

Следваща статия
Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“

Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“

„Европа в моето училище“

„Европа в моето училище“

Висши училища с единен изпит по математика

Висши училища с единен изпит по математика

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"