Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 39, 2021

72,6% от гимназистите ни учат два или повече езика

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-09-2021
в Брой 39, 2021
A A

Антоанета
НАЙДЕНОВА

Според данните на „Евростат“ от 2019-а 72,6% от българските ученици в гимназиалния курс на обучение учат два или повече чужди езика. Това нарежда страната ни на 14-о място сред държавите членки по изучаване на чужди езици и е над средното ниво за ЕС, където малко под 60% от учениците учат повече езици.
Лидери по изучаването на чужди езици са Люксембург, Франция, Естония, Чехия, Румъния и Финландия, където почти 100% от децата учат два или повече чужди езика в гимназията.
Гърция е на последното място, където едва 0,7% от учениците в гимназията изучават два или повече чужди езика. Това важи и за Португалия (6%), Ирландия (12%), Италия (25%) и Испания (27%).
Най-често децата изучават английски език (96,4%) като език, различен от майчиния. На второ място се нарежда испанският език (26%), следван от френския език (22%). Почти 100% от учениците в Кипър, Малта, Испания и Австрия учат английски език.
Руският език е относително слабо разпространен и се изучава от 3% от учениците в ЕС, но в България 24% от учениците в гимназията изучават руски език през 2019 г. Най-голям е делът на учещите руски език в Естония (68%), следвана от Латвия (57%) и Литва (30%).
Как да бъдат подкрепени изучаването на чужди езици и езиковото многообразие и каква е ролята им за европейското образователно пространство, бяха основните въпроси, обсъдени по време на конференцията „Езиковите умения и европейското образователно пространство“, посветена на Европейския ден на езиците. Конференцията събра представители на образователната общност, частния сектор и международни организации.
Подкрепата за чуждоезиковото обучение чрез програма „Еразъм+“, европейските инициативи и програми в подкрепа на обучението на преподавателите и популяризирането на културното богатство на езиците на Европа, както и професията на преводача също бяха сред дискутираните теми на конференцията.
„Езиците са богатство и израз на нашата идентичност. Те ни дават възможност да опознаваме хора и култури, да обменяме мнения, да създаваме нови приятелства“, заяви българският еврокомисар Мария Габриел.
Европейският ден на езиците се отбелязва всяка година на 26 септември по инициатива на ЕК и Съвета на Европа. Тази година се организираха над 70 прояви на местно и национално ниво в цяла Европа с финансиране по програма „Еразъм+“ – многоезични онлайн викторини, радиоконкурси, семинари по превод, както и езикови панаири и пътуващи изложби на книги.
„Европейският ден на езиците демонстрира ангажираността на Европа по отношение на многоезичието. Гордея се, че имам възможността да покажа как ЕК и програма „Еразъм+“ подкрепят иновациите и високите постижения в преподаването и изучаването на езици едновременно с честването на езиковото ни многообразие“, каза Мария Габриел.
Според комисаря по въпросите на бюджета и администрацията Йоханес Хан „трябва да учим езици, за да общуваме помежду си, защото взаимното опознаване на езиците ни сближава. В областите, в които нашите собствени езикови умения не са достатъчни, можем да разчитаме на превод, което ни помага да разберем посланието“.
От средата на септември в социалните медии се провежда кампанията #EDLangs с презентации на 24-те официални езика на ЕС чрез конкретни думи, свързани с мотото „Направете така, че гласът ви да бъде чут“, в съответствие с Конференцията за бъдещето на Европа. От 2014 до 2020 г.
програма „Еразъм+“ подпомага близо 20 000 проекта за чуждоезиково обучение във всички сектори на образованието. В обучението по езици постоянно си пробиват път нови цифрови инструменти и нови медии. От стартирането ѝ преди 15 години над 800 000 учители използват платформата eTwinning, за да си сътрудничат с колеги и класове в други държави.

Your Image Description

Свързани статии:

Насоки за отмяна на противоепидемичните мерки ЕС набира 7,5 млрд. евро за ваксина и лечение на COVID Квантово съзнание Търси се изследователят

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Европа

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Мониторинг върху медийната собственост

Следваща статия

От магистър до майстор и обратно

Следваща статия
Защо „мекането“ е толкова заразно?

От магистър до майстор и обратно

Време за спорт

Време за спорт

В ход е дигиталното обучение

Алма матер с признание от работодателите

Последни публикации

  • Отличия за успешно образователно приобщаване на деца и ученици
  • Обучение за работа с данни ще помогне за по-точни анализи на резултатите от външните оценявания
  • Да използваме ли думата рутина в новите ѝ значения?
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 5/2025, година LXVIII
  • An Interdisciplinary Model for Teaching with Open Climate Data Across Mathematics, Informatics, and Geography
  • The Pythagorean Tree with Geogebra as a Motivator for the Implementation of Augmented Reality in School
  • Инфраструктура за създаване на чатбот с големи езикови модели и контекстно разширяване на инструкциите
  • Селекция на отбора на България за Двадесет и деветата младежка балканска олимпиада по математика
  • Exploring Pick’s Theorem in the Classroom: a Comparison between Traditional and Digital Methodologies Using Picksolver Software
  • Nonparametric Maximum Likelihood Estimation in Branching Processes with Random Migration
  • Проект на МОН с отличие за подобряване на хранителните навици на децата в детските градини
  • „Пресичам безопасно с TEDI“ гостува в ОУ „Антон Страшимиров“ – Бургас
  • Министър Вълчев откри обновени общежития за над 1200 бъдещи инженери и спортисти в София
  • Защо е важно да разграничаваме трудовия стаж от професионалния опит
  • Снимка на броя: Малките пекари
  • Доцент д-р Боряна Иванова, ректор на Аграрния университет – Пловдив: Бизнесът в сектора предпочита нашите кадри
  • Сп. „Педагогика“, книжка 8/2025, година XCVII
  • Съвременни ракурси в природонаучното образование в началното училище: поглед към връзката „Дете – общество – природа“
  • Life Goals for Students in Public and Private Schools
  • Фактори и условия за успеха на приобщаващото образование: през погледа на изследователската практика
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2025 г.
  • Преддипломната практическа подготовка на студентите от специалност „Социални дейности“ през погледа на базовите специалисти в организации за социална работа

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"