Доц. д-р Славянка Ангелова,
Гл. ас. д-р Любомира Христова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/str2025-6-2-inf
Резюме. Живеем във времена, в които достъпът до знание в различни сфери може да бъде незабавен. В дигиталния свят е налично неограничено количество информация чрез множество онлайн ресурси – социални медии и мрежи, новинарски сайтове, специализирани издания, бази от данни и други. В тези необятни простори е важна способността на индивида да разпознава информацията, която е достоверна и релевантна на неговите цели. Още по-ценни са уменията на младежите за оценка на дигитално съдържание, в чието генериране се включват и алгоритми на изкуствения интелект (AI).
В настоящата статия авторите представят нарастващото значение на информационната грамотност за младите хора. Тя се разглежда като комплекс от знания, умения и компетентности, които даден индивид притежава и усъвършенства, за да използва различни източници по критичен и ефективен начин. В този аспект се дискутират резултати от самостоятелно емпирично изследване, проведено сред студенти. Акцентът е върху анализ на текущото състояние на информационната грамотност за познавателния компонент, уменията на обучаваните и извеждане на тенденции. Инструментариум на проучването е анкетна карта, конструирана съобразно насоките на Европейската рамка за дигитална компетентност на гражданите DigComp 2.2.
Ключови думи: информационна грамотност, дигитализация, академично обучение, млади хора, учене през целия живот
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия


