Доц. д-р Траян Попкочев,
Александър Попкочев
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-7.3
Резюме. Иновативните училища вече имат сериозен терен в образователната ни система. Инициирани „отгоре“, те поставят питането дали субективният фактор е готов за иновации. Начин да се получи отговор, е, като се изследват в сравнителен план социалните аксиоми (СА) и стиловете за решаване на проблеми (СРП), които се следват от учители в иновативни и традиционни училища, приемайки, че СА и СРП отразяват личностни характеристики на учителите. За тази цел в извадка от 209 учители, формирана по метода „отзовали се“, се проучват следваните СА и СРП, като се проследява влиянието на типа училище (иновативно или традиционно) и други професионално-демографски фактори. Резултатите сочат, че се формира „сноп“ от СРП и СА, който вероятно поема центрираща роля за адаптация на изследваните към сложните условия на професионална дейност.
Ключови думи: иновативни училища; социални аксиоми; стилове на решаване на проблеми