Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 22, 2023

Софийският зоопарк като сцена за изкуство на ученици

Художничката Любка Маринкова 18 години създава образователни и художествени проекти

Петя Николова от Петя Николова
31-05-2023
в Брой 22, 2023
A A
С четка в ръка и отворена кутия с боя учениците от 140. СУ рисуват върху голяма стена
в Софийския зоопарк огромна глава на хипопотам, слон и носорог в цял ръст

Може да сте против зоологическите градини или да не ви харесва Столичният зоопарк, но ако се срещнете с художничката Любка Маринкова и нейните ученици, вероятно ще промените мнението си. Любовта и специалното отношение към животните ден след ден преобразяват средата и усещането на посетителите.
В неизчерпаемото въображение на децата и желанието им да творят, както и в тяхната привързаност към животните можем да търсим успеха на артателиетата, провеждани от Любка. Съвместно със зооклуб „Ной“ в Екологичния научно-образователен център към Софийския зоопарк и с подкрепата на Национален фонд „Култура“ заниманията преминават при голям интерес от страна на учениците, които освен че се забавляват, наистина творят. Създадените произведения са ценни с това, че остават не само в спомените на децата, но с години – пред погледите на посетителите.

„Искам да насърча изявата на млади творци да ползват големи четки смело и на живо – казва Любка Маринкова. – Рисуването не е математика и неслучайно действа като разтоварващ предмет в училище. А рисуването навън е съвсем друга работа. Винаги, когато рисувам на стените в Зоопарка, около мен се събират малки деца и някои от тях дори искат да пробват. “
За художничката, която от 18 години сътрудничи на Зоологическата градина – София, ателиетата по рисуване нямат нищо общо с училище. „Начинът ми на общуване с учениците е по-скоро приятелски. Процесът е забавен. Задаваме тема, показвам основното от дете на дете и след това заедно преминаваме директно към рисуването.“

Последното ателие, което Любка Маринкова провежда, е с учениците от IXБ клас на професия „Графичен дизайн“ от 140. СУ в София. Всеки, който е имал късмета да бъде в този ден в Столичния зоопарк, е видял веселата група ученици с четки в ръце и отворени кутии с бои. Под погледа на Любка те рисуват върху голяма стена огромна глава на хипопотам, слон и носорог в цял ръст. „Заедно изграждаме рисунката от нулата до финиша – казва художничката. – Последната такава рисунка на стена оцелява вече почти 10 години.“

Автор на множество образователни и художествени проекти в Зоологическата градина, Любка Маринкова е поредното доказателство, че временният проект често се превръща в постоянен. Когато се дипломира с бакалавърска степен от Националната художествена академия по „Дизайн на детска среда“, с колегите ѝ решават да направят реален проект по специалността. „Получихме предложение да се заемем с екстериор и интериор в Зоологическата градина, и идеята допадна на целия ни курс – разказва Маринкова. – Част от нас се заеха с изработка на информационни табла и визуално оформление, а другата, сред които бях и аз – с външните заграждения на приматите и съоръженията им за игра. Оказа се трудоемко, но за мен беше изключително полезно. От това приключение всъщност се зароди приятелството ми с много от хората в екипа на Зоопарка.“

Поради времето, отдадено на Зоопарка, Маринкова не разбира напълно разпространеното напос-
ледък мнение, че зоопарковете трябва да бъдат затворени, защото животните не живеят в естествения си хабитат. „Безспорно има много зоологически градини, които ще спрат да съществуват, но голяма част от тях вече притежават статут на природозащитни центрове – казва тя. – Софийският зоопарк – също. На такива места се отглеждат и размножават двойки застрашени животни и в крайна сметка, целта е завръщането им към природата. Ако се затворят зоопарковете, къде ще отидат тези животни? Болни, стари… Цели видове изчезват заради човешката дейност, защото ги изместваме от техните диви местообитания.“

Съкровището на Софийския зоопарк според Любка е зооклуб „Ной“ към Екологичния научно-образователен център. Децата, които го посещават, имат интерес към природата и животните. Под формата на различни лекции те се запознават със света на биолози, природозащитници, еколози и други специалисти. „Децата са необработените ни диамантчета. Те са бъдещето на планетата. Затова е важно да имат отношение към опазването ѝ“, споделя художничката. Тя определя себе си като „луда глава“, която в един момент рисува върху щраусово яйце, а в следващия хваща клещите и цимента и изпълнява съвсем различно хрумване.

Оригинални са не само изрисуваните щраусови яйца на Маринкова, но и множеството стенописи в експозициите на тигрите, фазанерията, мечките. Пред външното заграждение на белите тигри може да се види авторската ѝ екологична изложба „Застрашените животни в Софийския зоопарк“. Животните са изобразени върху рециклирани варели, пред които посетителите обичат да си правят селфи.
„Първоначалната идея за изложбата – разказва Маринкова – е на директора на Зоопарка градина арх. Добромир Бориславов. Искахме да покажем, че в изкуство може да се превърне всичко, което бихме изхвърлили – рециклирано и събудено за нов живот. Да запознаем посетителите със застрашените видове, да им бъде интересно, но и красиво. В резултат се получиха тези симпатични произведения, които събират хората за почивка, снимки и надявам се – повишен интерес към някои от видовете.“

Your Image Description

Свързани статии:

Да прекрачиш границите на възможното Двете лица на алфа-лъчението Търсят се планети, на които да можем да живеем „Сърцето на робота“ на немски език носи първо място на самоковци

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Търсят се планети, на които да можем да живеем

Следваща статия

„Сърцето на робота“ на немски език носи първо място на самоковци

Следваща статия
„Сърцето на робота“ на немски език носи първо място на самоковци

„Сърцето на робота“ на немски език носи първо място на самоковци

С любов  към Родината

С любов към Родината

Празник на танца

Празник на танца

Последни публикации

  • Заедно сме по-добри
  • Магията на думите
  • Шимпанзета оказват първа помощ
  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"