Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 23, 2020

Училището е живот

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-06-2020
в Брой 23, 2020
A A

Александра, Калоян и Дарина от НУ „Христо Ботев” получиха свидетелствата си за успешно завършен първи клас в двора на училището. За всяко дете имаше подарък – книжка.

 

В Начално училище „Христо Ботев“ в град Елин Пелин учат 314 деца от I до IV клас. „При нас тенденцията е към увеличаване броя на децата и той трайно да остава висок.“ Така започва разказа си директорката Гергана Иванова. Благодарение на близостта си до София жителите на града с всеки изминал ден нарастват, което съвсем разбираемо се отразява и на броя на децата в училище. Много млади семейства решават да си купят къща в региона. Привличат ги близостта до столицата и спокойствието на малкия град. Друга предпоставка за миграцията е сигурният достъп до детски градини и училища. „Благодарение на дигитализацията на съвременния свят вече няма значение откъде работиш. Стига да имаш компютър у дома, можеш пълноценно да изпълняваш задълженията си където и да се намираш“, продължава Иванова.
Училището е средищно и освен от Елин Пелин в него учат и деца от съседните села
– Петково, Столник, Григорево, Елешница и Чурек. И ако учениците от столицата и града нарастват, то децата от селата намаляват с всяка година. „Ако допреди 5 години от селата идваха 75 – 80 деца, то сега от
5 села се събират 47. Липсата на работа обезлюди малките населени места. Преди години хората намираха препитание най-вече в Бухово и Кремиковци, а сега няма къде – работните места са малко“, отбелязва тя.
„Ние сме обикновено масово училище в един провинциален град, но образованието при нас е на много добро ниво и хората го виждат – продължава директорката. –При нас е шарено, пъстро има всичко: и много мотивирани и отговорни семейства, и незаинтересовани, дори безотговорни родители.“ По думите ѝ, при 7 – 8% от общия брой ученици, или по 1 – 2 деца в паралелка има проблеми. Те са от всякакъв характер – от усвояване на учебния материал до поведенчески отклонения. С помощта на родителите училището успява да помага на децата да преодолеят трудностите, защото винаги в началото е семейството. „Училището нищо не може да свърши без семейството, и обратното. Взаимно сме си необходими.

В закона за предучилищното и училищното образование е записано, че образованието, като процес включва обучение, възпитание и социализация. Тези отговорни задачи не могат да бъдат изпълнени нито само от училището като институция, нито само от семейството. Нека не забравяме, че училището не може да реши семейните и социалните проблеми, съпътстващи ежедневието на всяко семейство. Партньорство, сътрудничество, взаимодействие, взаимно зачитане, единни изисквания са ключови думи, които, изпълнени със съдържание, биха осигурили успех в сложната и трудна задача по образоването и изграждането на личности – категорична е Иванова. И продължава: – Началното образование е специфично и затова е хубаво, че има самостоятелни училища като нашето. Тук децата се чувстват обгрижени. Освен обучението основната задача на училището е да опази и живота и здравето им. Всичко друго е второстепенно“, казва още тя. Не пропуска да отбележи и разликите в поколенията. Затова учителите трябва да са готови да работят с децата на XXI век, и го правят.
Паралелкитев началното училище са над норматива.
Допълнителният прием е съгласуван с РУО. В НУ „Христо Ботев“ има паралелки с 27 – 29 деца при норматив 22. „Вече изчерпахме капацитета на сградата. Имало е години, в които не можем да приемем всички желаещи. Но търсим начини, защото е в интерес на децата. Една от задачите на директора е да балансира интересите – на работата, на децата, на колегията, на родителите. Това е една от тежките задачи. В днешно време училищният директор отдавна не е просто по-висока степен на училищен авторитет и разпоредителство. От него се очаква да управлява цялата система от отношения и ресурси – материални, човешки, финансови, и да осигури тяхното целесъобразно и ефективно използване; да създаде среда, адекватна на местните условия; нагласа за партньорство с учители, родители, местна власт и всички заинтересовани от училищните дела“, признава Иванова.

По думите ѝ, едно училище не е просто сграда, обзавеждане и ремонти. Училището е живот. „Има нещо скрито от погледите и това е работата на учителя и училищния екип. Атмосферата и духът, които създават. Традициите, които предават. Много е важна съдържателната част на възпитателната работа – категорична е тя и допълва: – Случва се да се изпитат мигове на удовлетворение от съхраненото и сътвореното.“ Начално училище „Христо Ботев“ има своя специфична атмосфера, свой дух, свой облик и авторитет, които го правят добро място за обучение на малките ученици.
Дългогодишната директорка не отрича, че в работата понякога има и трудни моменти. Въвеждането на задължителните униформи в клас например среща съпротива от някои родители. Днес този дебат е минало. „Проблемите във всяко училище са специфични“, продължава директорката. Специално в елинпелинското начално училище това е организацията на работа с големия брой деца
Директорът трябва да мисли как да запази техния интерес. На въпрос дали трябва нещо в системата да се промени, за да стане работата на директора по-лека, тя отговаря: „Нормативната ни уредба е доста богата. Сега за първи път имаме министър, който си разбира от работата и познава добре системата. Сменила съм доста министри и мога да дам оценка и да сравнявам“.

От 314 деца само 6 не са обхванати от обучението от разстояние. 5 са в съседно село Столник и нямат достъп до техника и интернет, а едно от тях е в града. За да не изостанат от учебния процес, медиатор разнася на хартия учебния материал всяка седмица. За тези деца ще бъде организирано обучение и през лятото. Ръководството обмисля кой вариант би бил по-добър – да идват в училището или учител да пътува до селото и в осигурено от кмета помещение да провежда занятията.
В последните седмици се организират и консултации в училището за деца със СОП. Родителите на едно от децата са изявили желание да работят допълнително с ресурсния си учител на място в училището. Има две доказани деца със СОП, но има и скрити. Горчивата истина е, че все още има родители, които отричат или не обръщат внимание на това, че наследниците им са със специални образователни потребности. „От това губят само децата, защото образованието ни е приобщаващо, а не изключващо. Осъзнатият проблем е наполовина решен“, категорична е Иванова.

 

Предучилищната подготовка за 4-годишните е наложителна

Директорът на НУ „Христо Ботев“ в Елин Пелин подкрепя предложението за въвеждане на задължителната предучилищна подготовка за 4-годишните. Тя определено застава зад него и смята, че мярката е наложителна. Полезно е най-вече заради социализацията. Дава примери от практиката си, в които деца, които не са посещавали детска градина, много по-трудно се справят в началото с учебния материал. Дори е имало и такива, които просто отказвали да говорят със съучениците и учителката си в продължение на година.

Your Image Description

Свързани статии:

В крак с времето Виртуален урок за добротворци По следите на енциклопедиста Иван Богоров Голямото семейство „Попов“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Зелената енергия – бъдещето на транспорта

Следваща статия

Правилата са затова, за да няма изключения

Следваща статия
Правилата са затова, за да няма изключения

Правилата са затова, за да няма изключения

В крак с времето

В крак с времето

В ход е дигиталното обучение

Виртуален урок за добротворци

Последни публикации

  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…
  • Битка на роботи край морето
  • 516 млади театрали взривяват сцената във Велинград
  • „Заедно за Гергьовден“ в Кюстендил
  • Флота или флот
  • ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров“ – Варна, с блестящо представяне на националните състезания по професии в туризма
  • Цената на труда: Пазарни реалности, правни рамки и социални дилеми

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"