Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 25, 2020

Тук урок №1 е за дисциплината

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-06-2020
в Брой 25, 2020
A A
Наскоро гимназията отбеляза 110 години от своето създаване

Прословутата строителна гимназия на София е толкова позната, че на твърдението „Всяка година балът при приема се качва“ реакцията е – „Знае се“. Казват го най-вече родители. Изпълнението на учебния план, иновативните методи на преподаване, сериозните практики и не на последно място дисциплината в гимназията я поставят в „графата“ на най-търсените.
„Началото за всеки випуск в професионалната гимназия е дисциплината. Като че ли осмоклас-
ниците най-трудно този „предмет“ изучават. Не е самоцел, не го правим, за да внушаваме респект. Уважение не става с налагане. Просто искаме да създадем у децата навици, да ги научим на отговорност. При професии с висока трудова травматичност, каквито са строителните, тя е първо условие. Още повече, когато практикуващите са деца.“
Инж. Доротея Дончева говори ясно и убедително. Достатъчно години е директор на Софийската гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Христо Ботев“, за да познава до мозъка на костите си специфичната педагогическа работа. „Ученето тук е трудно.
Летвата е висока, особено за новопостъпилите.
Има ли отпадащи? Какво означава това?“, отговаря с реторичен въпрос директорката.
Специалностите в училището са от т.нар. вечни професии. Достатъчно е да се спомене строителен техник с трите специалности – строителство и архитектура, водно строителство и транспортно строителство. Както за всеки е ясно, без хидроспециалисти, без хората, които се занимават с пътища, цивилизован живот е немислим. А вече се бие тревога – тези специалисти не достигат. От тази година са сред професиите с изключителен недостиг на кадри. Макар че СГСАГ „Христо Ботев“ няма година с нереализиран прием и обучението по тези специалности не е прекъсвало, ще трябва по-яко да настъпят и сродните професионални гимназии. Истината е, че образователната система в този си дял не остава без специално внимание и ангажираност от страна на бизнеса.
„Работим така, че децата се амбицират все повече и повече. Всичко, което предприемаме, включително извън учебната програма, е свързано с професионалното им развитие. Няма клуб по интереси или подготовка на презентация по повод събитие, което да не надгражда знанията им. Което правим, не е, за да е просто направено, да се отчетем. Дейностите в гимназията са разнообразни и в тях няма случайности. Това, което предстои на даден ученик – да защити разработка или да изпълни проект, е плод на знанието му. В процеса на теоретичната подготовка е и практическата работа, която развива умението. Така полученото познание е конкурентно“, обяснява инж. Дончева и илюстрира думите си с една от многобройните извънкласни дейности на училището.
По повод годишнина от рождението на арх. Фридрих Грюнангер – емблематичната личност, дала лице на София като столичен град, негово дело са сградата на Духовната семинария, Централната баня, къщата на адвоката Хараламби Сърмаджиев – старото турско посолство, Ябланската къща, Централните хали…, екип от ученици разработват проект. В изследването на личността и работата на твореца всеки има отделна проучвателска задача. Събраните разработки по слайдове оформят цялостната презентация, включително и озвучаването. Презентациите винаги се представят лично от самите ученици автори. Отделни фотоси се използват и за илюстрации за училищния вестник.
В професионалната гимназия са подредени фотографии на кметове и архитекти, останали темели в историята на столицата. Фотоси има и на учени откриватели. Лица познати, но едва от експозицията учениците разбрали, че те са българи.
Стимул за развитие и надграждане на умения е и един от любимите училищни клубове – „Дебати“. Членовете му стигат до участия и в международни състезания по дебати.
Всяка нова учебна година гимназията пълни 7 паралелки с първокурсници, общо 185 деца. Желаещите са повече, но няма как – макар и огромна, сградата е недостатъчна. И любопитен фрагмент. Поддържането ѝ става с помощта на учениците паркът пред фасадата е за часовете по практика
по парково строителство. През лятната ваканция възпитаници на СГСАГ „Христо Ботев“ правят дежурства за поливането. Големите, вече набрали начални умения, участват и в дребни неща по поддръжка на сградата, което е част от практиката им.
Оттук според педагози и родители децата излизат с начални, но стабилни умения. Малко са тези, които не продължават с работата по професията. Болшинството от завършващите продължават образованието си в съседните аули, т.е. в Университета по архитектура, строителство и геодезия. След време немалко се връщат отново в гимназията – вече като учители. Близо 30 процента от преподавателите по професионалните дисциплини са възпитаници на самото училище. Засега екипът е достатъчен, но и тук трудностите са свързани с намиране на подходящи преподаватели по определени дисциплини.
Има и други трудности, но те са от различен характер. Ръководният педагогически екип посочва голямата административна тежест. „Функциите ни са „облечени“ в наредби, разбираемо. Но някои е необходимо да се прецизират – подчертава Доротея Дончева. – Според мен трябва да се даде още по-голяма автономия на училищата по отношение на учебния план. Например да има около 30 процента задължителност. Училищата са различни и имат необходимост нещата да се прегрупират. Това е характерно особено за професионалните гимназии. Ако за едно общо-
образователно училище са много важни географията, историята, за нас
важните предмети са физиката, химията и математиката.
А ние няма как да реагираме. Мисля, че в такава посока би следвало да има промяна.
Вярно, учебният план дава възможност разширената подготовка да се определя от училището.
И това не е нещо ново. Но се налагат съществени промени. Защо? Ще дам пример с нашата гимназия, с часовете за курсови проекти като часове по практика. Функция, интензивно натоварена, изискваща висока компетентност и голяма отговорност.
В тези часове учителят работи индивидуално с всеки ученик. Той е същият този учител, който води теоретичната подготовка, но часовете за проектиране са с норматив като за учебна практика. Този норматив за практика трябва да се промени – сега е 840 часа, което е много, изключително много. Учителят се натоварва с още 25 – 26 процента брой часове, които трябва да направи, за да се изпълни нормативът. Твърдя, че това е различно натоварване от натоварването на учителя при, да я наречем, стандартната практика. Тук трябва да се направи разграничение. Доскоро, преди да влезе в сила Наредбата за учебния план, не беше така. Работата по курсовите проекти „влизаше“ в часовете по теория. Философията на новата Наредба изисква определено процентно съотношение между теория и практика. И за да се изпълни търсеното съотношение, часовете за подготовка на проекти се включиха в часовете за практика. Проектирането наистина е практика за децата, но няма учител, който да издържи на този темп. Трябва да се осмислят, преразгледат разпоредбите, да се направи разграничение и да се вземе правилно решение“, предлага директорката.
И още: по думите ѝ, вече няма институции, които да подготвят учители по практика. Работата им ще трябва да се поеме от инженери, архитекти. Но това са хора с академично образование, където нещата се случват по друг начин. „Мисля че това е мнението и на колегията – трябва да се започне отново специалната подготовка на учители по практика“, категорична е инж. Доротея Дончева.

Your Image Description

Свързани статии:

Да дадеш повече от знания Успехът следва ученолюбивите и трудолюбивите Важен е талантът на всеки Пълен обхват на 4-годишните

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне2Tweet
Предишна статия

Да дадеш повече от знания

Следваща статия

Инвестиции в бъдещето

Следваща статия
Инвестиции в бъдещето

Инвестиции в бъдещето

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Eвропейците подобряват дигиталните си умения

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Научни изследвания за възстановяване на ЕС

Последни публикации

  • Отличия за младите ни огнеборци от турнир в Чехия
  • ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в Ботевград с нови кабинети по STEM и по хуманитарни науки
  • Дуалното обучение ще подкрепя социалното включване
  • Мис България Симона Петрова даде начало на кампания за закупуването на дефибрилатори за всяко училище
  • Приключения в Абритус
  • Министър-председателят връчи националния флаг на олимпийските отбори по природни науки
  • Кутия за тревожни мисли
  • Започва конкурсът за президентската награда „Джон Атанасов“
  • Литературата в последните български банкноти
  • Как да избереш професия
  • Кучето и първият принцип на механиката
  • Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7
  • Дървото носи топлина
  • Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект
  • Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти
  • Огнеборците на ПМГ – Кюстендил, са републикански шампиони
  • Иновативен STEM център за деца със специални образователни потребности отвори врати в София
  • Прием в „Медицинска техника“ в Русе наесен
  • Плащане на болнични след работа в друга държава
  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"