Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 25, 2020

Тук урок №1 е за дисциплината

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-06-2020
в Брой 25, 2020
A A
Наскоро гимназията отбеляза 110 години от своето създаване

Прословутата строителна гимназия на София е толкова позната, че на твърдението „Всяка година балът при приема се качва“ реакцията е – „Знае се“. Казват го най-вече родители. Изпълнението на учебния план, иновативните методи на преподаване, сериозните практики и не на последно място дисциплината в гимназията я поставят в „графата“ на най-търсените.
„Началото за всеки випуск в професионалната гимназия е дисциплината. Като че ли осмоклас-
ниците най-трудно този „предмет“ изучават. Не е самоцел, не го правим, за да внушаваме респект. Уважение не става с налагане. Просто искаме да създадем у децата навици, да ги научим на отговорност. При професии с висока трудова травматичност, каквито са строителните, тя е първо условие. Още повече, когато практикуващите са деца.“
Инж. Доротея Дончева говори ясно и убедително. Достатъчно години е директор на Софийската гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Христо Ботев“, за да познава до мозъка на костите си специфичната педагогическа работа. „Ученето тук е трудно.
Летвата е висока, особено за новопостъпилите.
Има ли отпадащи? Какво означава това?“, отговаря с реторичен въпрос директорката.
Специалностите в училището са от т.нар. вечни професии. Достатъчно е да се спомене строителен техник с трите специалности – строителство и архитектура, водно строителство и транспортно строителство. Както за всеки е ясно, без хидроспециалисти, без хората, които се занимават с пътища, цивилизован живот е немислим. А вече се бие тревога – тези специалисти не достигат. От тази година са сред професиите с изключителен недостиг на кадри. Макар че СГСАГ „Христо Ботев“ няма година с нереализиран прием и обучението по тези специалности не е прекъсвало, ще трябва по-яко да настъпят и сродните професионални гимназии. Истината е, че образователната система в този си дял не остава без специално внимание и ангажираност от страна на бизнеса.
„Работим така, че децата се амбицират все повече и повече. Всичко, което предприемаме, включително извън учебната програма, е свързано с професионалното им развитие. Няма клуб по интереси или подготовка на презентация по повод събитие, което да не надгражда знанията им. Което правим, не е, за да е просто направено, да се отчетем. Дейностите в гимназията са разнообразни и в тях няма случайности. Това, което предстои на даден ученик – да защити разработка или да изпълни проект, е плод на знанието му. В процеса на теоретичната подготовка е и практическата работа, която развива умението. Така полученото познание е конкурентно“, обяснява инж. Дончева и илюстрира думите си с една от многобройните извънкласни дейности на училището.
По повод годишнина от рождението на арх. Фридрих Грюнангер – емблематичната личност, дала лице на София като столичен град, негово дело са сградата на Духовната семинария, Централната баня, къщата на адвоката Хараламби Сърмаджиев – старото турско посолство, Ябланската къща, Централните хали…, екип от ученици разработват проект. В изследването на личността и работата на твореца всеки има отделна проучвателска задача. Събраните разработки по слайдове оформят цялостната презентация, включително и озвучаването. Презентациите винаги се представят лично от самите ученици автори. Отделни фотоси се използват и за илюстрации за училищния вестник.
В професионалната гимназия са подредени фотографии на кметове и архитекти, останали темели в историята на столицата. Фотоси има и на учени откриватели. Лица познати, но едва от експозицията учениците разбрали, че те са българи.
Стимул за развитие и надграждане на умения е и един от любимите училищни клубове – „Дебати“. Членовете му стигат до участия и в международни състезания по дебати.
Всяка нова учебна година гимназията пълни 7 паралелки с първокурсници, общо 185 деца. Желаещите са повече, но няма как – макар и огромна, сградата е недостатъчна. И любопитен фрагмент. Поддържането ѝ става с помощта на учениците паркът пред фасадата е за часовете по практика
по парково строителство. През лятната ваканция възпитаници на СГСАГ „Христо Ботев“ правят дежурства за поливането. Големите, вече набрали начални умения, участват и в дребни неща по поддръжка на сградата, което е част от практиката им.
Оттук според педагози и родители децата излизат с начални, но стабилни умения. Малко са тези, които не продължават с работата по професията. Болшинството от завършващите продължават образованието си в съседните аули, т.е. в Университета по архитектура, строителство и геодезия. След време немалко се връщат отново в гимназията – вече като учители. Близо 30 процента от преподавателите по професионалните дисциплини са възпитаници на самото училище. Засега екипът е достатъчен, но и тук трудностите са свързани с намиране на подходящи преподаватели по определени дисциплини.
Има и други трудности, но те са от различен характер. Ръководният педагогически екип посочва голямата административна тежест. „Функциите ни са „облечени“ в наредби, разбираемо. Но някои е необходимо да се прецизират – подчертава Доротея Дончева. – Според мен трябва да се даде още по-голяма автономия на училищата по отношение на учебния план. Например да има около 30 процента задължителност. Училищата са различни и имат необходимост нещата да се прегрупират. Това е характерно особено за професионалните гимназии. Ако за едно общо-
образователно училище са много важни географията, историята, за нас
важните предмети са физиката, химията и математиката.
А ние няма как да реагираме. Мисля, че в такава посока би следвало да има промяна.
Вярно, учебният план дава възможност разширената подготовка да се определя от училището.
И това не е нещо ново. Но се налагат съществени промени. Защо? Ще дам пример с нашата гимназия, с часовете за курсови проекти като часове по практика. Функция, интензивно натоварена, изискваща висока компетентност и голяма отговорност.
В тези часове учителят работи индивидуално с всеки ученик. Той е същият този учител, който води теоретичната подготовка, но часовете за проектиране са с норматив като за учебна практика. Този норматив за практика трябва да се промени – сега е 840 часа, което е много, изключително много. Учителят се натоварва с още 25 – 26 процента брой часове, които трябва да направи, за да се изпълни нормативът. Твърдя, че това е различно натоварване от натоварването на учителя при, да я наречем, стандартната практика. Тук трябва да се направи разграничение. Доскоро, преди да влезе в сила Наредбата за учебния план, не беше така. Работата по курсовите проекти „влизаше“ в часовете по теория. Философията на новата Наредба изисква определено процентно съотношение между теория и практика. И за да се изпълни търсеното съотношение, часовете за подготовка на проекти се включиха в часовете за практика. Проектирането наистина е практика за децата, но няма учител, който да издържи на този темп. Трябва да се осмислят, преразгледат разпоредбите, да се направи разграничение и да се вземе правилно решение“, предлага директорката.
И още: по думите ѝ, вече няма институции, които да подготвят учители по практика. Работата им ще трябва да се поеме от инженери, архитекти. Но това са хора с академично образование, където нещата се случват по друг начин. „Мисля че това е мнението и на колегията – трябва да се започне отново специалната подготовка на учители по практика“, категорична е инж. Доротея Дончева.

Your Image Description

Свързани статии:

Да дадеш повече от знания Успехът следва ученолюбивите и трудолюбивите Важен е талантът на всеки Пълен обхват на 4-годишните

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Споделяне2Tweet
Предишна статия

Да дадеш повече от знания

Следваща статия

Инвестиции в бъдещето

Следваща статия
Инвестиции в бъдещето

Инвестиции в бъдещето

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Eвропейците подобряват дигиталните си умения

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Научни изследвания за възстановяване на ЕС

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"