Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 38, 2020

Българчета откриха непознати метеори

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-09-2020
в Брой 38, 2020
A A
Група от около 60 метеора с непознат досега произход откриха и описаха върху звездната карта учениците,
участвали в младежката лагер-школа по астрономия и астрофизика „Белите брези“

Персеиди, Касиопеиди, Ориониди… Има известни сред широката публика метеорни потоци, за които четем по медиите, когато наближи периодът на появата им на небосклона като „падащи звезди“. Метеорните потоци обаче са десетки и всеки един от тях има радиант – точката, от която привидно, поради ефекта на перспективата, „произлизат“ метеорите за наблюдаващия ги от Земята.
Група от около 60 метеора, които имат непознат досега за астрономите радиант (източник, б.а.) е открита и описана върху звездната карта от ученици, участвали в младежката лагер-школа по астрономия и астрофизика „Белите брези“. Откритието е оповестено в един от проектите, представени на 46-ата национална младежка астрономическа конференция в началото на септември във Варна. Най-много метеори от групата с неописан досега от Международната метеорна организация радиант– 24, са наблюдавани през нощта на 28 – 29 юли, когато е бил предполагаемият максимум.
Докладът с анализа на дан-
ните за метеорите и метеорните потоци е презентиран по време на онлайн форума от ученичките Иглика Генова от Варна и Александра Чобанова от София. Те са обработили информацията от наблюденията на стотици метеори, извършени в рамките на две седмици от работна група от 15 млади астрономи любители по време на лагер-школата „Белите брези“, разказва за в. „Аз буки“ астрономът Ева Божурова от Народната астрономическа обсерватория и планетариум „Николай Коперник“ – Вар-
на, която е организатор на 46-ата национална младежка астрономическа конференция.
Резултатите от изследването водят в посока, че засечената група метеори с непознат досега радиант може да се окаже нов метеорен поток, неописан досега в Календара на метеорните потоци. За доказването на това обаче ще е необходимо събирането на още допълнителни данни. Наблюденията и анализът с откритието на българските ученици са изпратени на Международната метеорна организация за потвърждение.
По принцип всеки метеорен поток получава името си от съзвездието, в което се намира радиантът му. Така например Персеидите са поток, чийто радиант се намира в съзвездието Персей.
Откритата от българските ученици група метеори е с радиант, намиращ се в съзвездието Лебед.
„Метеорите, които идват от един и същи поток, на небето, изглеждат така, сякаш се разпръскват от една точка (източник) във всички посоки – тази точка се нарича радиант. Нормално в спокойните вечери през годината при внимателно гледане могат да се засекат между 5 и 10 метеора на час. Но има периоди в годината, когато действат метеорни потоци и се наблюдават много повече“, обяснява Ева Божурова. Тя уточнява, че метеорите не трябва да се бъркат с метеоритите. Метеорите са светлинни явления в атмосферата, изглеждащи като светещи точки. Те се причиняват от метеорни тела – отломъци от каменно вещес-
тво или лед, блуждаещи в междупланетното пространство с огромна космическа скорост. При навлизането си в земната атмосфера те отделят голяма енергия, като започват да се изпаряват при падането на височина около 80 – 100 километра, и ние ги виждаме като светлинни точици. Обикновено ги наричаме падащи звезди, но всъщност нямат нищо общо със звездите. Метеорит е, ако космическият отломък не изгори напълно при падането в атмосферата и част от него стигне до Земята, което е рядкост, уточняват астрономите от НАОП – Варна.
„Това е най-големият форум за астрономи любители. Освен доклада за метеорите бяха представени интересни проекти за наблюдения на променливи звезди, частично слънчево затъмнение, изследване на звездни купове чрез наблюдателни данни и теоретични модели, спектрално изследване на Ве звезди,
DSLR фотометрия, обработка на фотометрични наблюдения на звездата
WASP-12 с AIJ, гравитационни вълни“, обяснява за в. „Аз-буки“ Свежина Димитрова – директор на НАОП „Николай Коперник“, Варна.
Сред любопитните теми е и реализирано от шестокласници във Варна „Измерване на разстоянието до Луната по метода на Аристарх“ – древногръцки астроном и математик от III век пр. Хр.
„Измерването е направено на 2 септември, като техният резултат е 408 000 км. Оказа се, че изчисленията им са доста точни, с отклонение само от 8000 км“, обяснява Антоанета Аврамова – ръководител на кръжока в НАОП „Николай Коперник“, в който участват младите астрономи.
Също ученици от Варна – Юлия Моралийска и Александър Димитров, представиха на конференцията резултатите от наблюдения на променливите звезди, направени по време на лагер-школата „Белите брези“, организирана от Астрономическата обсерватория в Кърджали и Института по астрономия към БАН. Проучването им касае променливи звезди, които променят своя блясък, светимостта, а не трепкането на звездите, свързано със земната атмосфера, обясняват ръководителите на децата астрономи. Промяната на яркостта на звездите е поради две причини: първата – ако тези звезди пулсират; другата е, че се вижда една звезда, но всъщност са две, намиращи се много близо една до друга – т.нар. затъмнително-двойни звезди. Тези двойки не могат да се разграничат като отделни и периодично се закриват една друга, което води до намаление на блясъка на общата светимост, което може да се види от Земята. Наблюденията на децата, реализирани в Родопите и представени на форума, са регистрирали в графики изменението на блясъка при главен минимум – когато слабата застава пред по-ярката.

Your Image Description

Свързани статии:

Учени разработват нови материали за ортопедични импланти 10 наши ученици ще мерят знания по астрофизика Прогнозират валежи до час В родината на бозона Хигс

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Едва на 25 години и вече зам.-директор

Следваща статия

10 наши ученици ще мерят знания по астрофизика

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

10 наши ученици ще мерят знания по астрофизика

Проф. Илария Капуа*: Вирусът е тук, няма да изчезне Пандемията е феномен с много разрушителни сили,  но може да ни помогне да поставим здравето на централно място

Проф. Илария Капуа*: Вирусът е тук, няма да изчезне Пандемията е феномен с много разрушителни сили, но може да ни помогне да поставим здравето на централно място

В ход е дигиталното обучение

Готови сме с портфейл от потенциални ваксини

Последни публикации

  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"